Widerøe planlegger Kristiansund - Florø

Re: DAT vil fly Stavanger-Stord-Florø-Molde

Blir offtopic siden det er WIF, men kan det tenkes at de vil fly fro-ksu med Q300 siden dem må ha godkjenning fra LT?
 
Re: Widerøe planlegger Kristiansund - Florø

Denne ruten har vel vært snakk om veldig lenge nå, men bra at de gjør noe med det nå da.
Var jo snakk om å samkjøre denne med TRD-KSU så det kunne blitt TRD-KSU-FRO-KSU-TRD....tiden vil vise :)
 
Re: Widerøe planlegger Kristiansund - Florø

Og det ligger vel inne søknader hos LT, både fra Florø og Stord om dispensasjoner for bruk av større fly enn flyplasskategorien tilsier.
(redningsberedskap)
 
Re: Widerøe planlegger Kristiansund - Florø

For WF er vel dispensasjon på Florø viktigere i forhold til FOT rutene derfra enn en rute til KSU. De binder opp -103 maskiner her nå som ganske sikkert er ønsket til annen produksjon. Nå når det kommer inn et par ex-SAS Q400 i flåten, så frigir dette kapasitet på 300.
 
Re: Widerøe planlegger Kristiansund - Florø

Så får man bare håpe at dette ikke går på sikkerheten løs ;)
Det kan være interessant å høre hva herrene som uttrykte seg så kritisk i trådene om DAT og Lofoten mener om dette ja.
 
Re: Widerøe planlegger Kristiansund - Florø

Nå er vel en DH3 ikke så mye større en AT72, og det har jo DX brukt på FLO i mange år allerede?
 
Re: Widerøe planlegger Kristiansund - Florø

Nå er vel en DH3 ikke så mye større en AT72, og det har jo DX brukt på FLO i mange år allerede?

Den er mindre en ATR-72. Men et par seter større enn ATR-42.
ATR-72 er en maskin på størrelse med Q-400


Vidar
 
Re: Widerøe planlegger Kristiansund - Florø

Det kan være interessant å høre hva herrene som uttrykte seg så kritisk i trådene om DAT og Lofoten mener om dette ja.

Vanskelig å vite så lenge man ikke vet på hvilket grunnlag dispensasjonen er gitt. Det står: "Vi har saman med Avinor i Florø no fått ei løysing slik at vi kan lande fast med våre femtiseters DH8-300". De som liker postlistegraving kan sikkert finne ut av fakta rundt saken.

Spekulasjon: Det kan være noe så banalt som at Avinor har beredskap ifht. behovet når WF flyr med -300. Da vil Avinor/WF trenge fortsatt en dispensasjon for operasjonene dersom plassen generelt ikke kan ta ned slike fly.
 
Re: Widerøe planlegger Kristiansund - Florø

Dispensasjonen går vel mere på antal pax.

DAT fikkk vel lov til å fly med F50 - med redusert last i Florø.
 
Re: Widerøe planlegger Kristiansund - Florø

Så får man bare håpe at dette ikke går på sikkerheten løs ;) Hva skal man forresten med sikkerhetsregler i norsk luftfart når WF får disp fra de fleste.

Hva er det som går på sikkerheten løs ved å bruke -300 da?
 
Re: Widerøe planlegger Kristiansund - Florø

Nå er jo flyplasser delt inn i kategorier- etter beredskapen.

Skal en diskutere inndelingene av dette, så er vel dette forum det siste en bør konfrotere.
 
Re: Widerøe planlegger Kristiansund - Florø

Dispen gjelder bare brann- og havari på samme måte som i BNN etter hva jeg vet. Der må det være røykdykkere tilstede når 300 brukes. Hvilke kategori/beredskap som kreves går ikke bare på lenge av flyet, men bredde, avstand mellom motorer, antall seter osv. Det stilles vel også krav til brannbiler, antall liter skum/slukkemiddel etc.

WF er ikke alene om å få slike dispensajoner. Da DY begynte med -800 var det disp på mange plasser før de ble oppgradert til å dekke kravene til riktig kategori.
 
Re: Widerøe planlegger Kristiansund - Florø

Ja, derfor jeg spør LN-TIB igjen: Hva er det som er sikkerhetsmessig uforsvarlig ved å bruke -300 på ENFL?
 
Back
Top