Widerøe - Norwegian på Torp

Fortsatt "gratis" og ofte goood plass hos Norwegian

Sjekket litt priser hos DY. TRF-BGO/TRD stadig stort sett 99,- og 149,- inkl avgiftrer enten man reiser om få dager eller om 6 mnd. Tilsvarer altså omtrent avgiftene.

Til sammenligning er prisen fra OSL fra 419,- de billigste dagene.

Jeg antar at prisforskjellen på ca 600,- og oppover T/R gjør at noen trofaste Norwegian-passasjerer tar turen til Torp i stedet for OSL, sånn at Norwegian på en måte får et dobbelt tap...

I følge noen som jobber på Torp er kabinfaktoren VELDIG variabel. Faktisk så variabel at den må ligge langt under det som forventes av en ny rute, selv om de altså for alle praktiske formål "gir bort" billettene, fra månedsvis fram i tid, til få dager før avgang.

Inntill videre spanderer de altså to fly på dette i den viktigste tiden på morgenen og sen ettermiddag. Noen som kan opplyse meg om hvordan Norwegian ser for seg å tjene penger innenriks fra Torp?

Litt OT så tviler jeg ikke på at utenlandsprogrammet med et par ukentlige rundturer til et noen populære fritids-reisemål kan gå bra.

Last edited:
Re: Fortsatt "gratis" og ofte goood plass hos Norwegian

Inntill videre spanderer de altså to fly på dette i den viktigste tiden på morgenen og sen ettermiddag. Noen som kan opplyse meg om hvordan Norwegian ser for seg å tjene penger innenriks fra Torp?

De prøver vel å presse ut Widerøe fra TRF-BGO/TRD. Lykkes de med det, kan de nok få lønnsomhet i innenrikstrafikken fra Torp.

De prøver vel å presse ut Widerøe fra TRF-BGO/TRD. Lykkes de med det, kan de nok få lønnsomhet i innenrikstrafikken fra Torp.

Hva sier i så fall konkurransetilsynet hvis prisene dumpes og de kjører med tap for å presse bort en konkurrent?

Hva sier i så fall konkurransetilsynet hvis prisene dumpes og de kjører med tap for å presse bort en konkurrent?

Det vet jeg ikke, men i dette tilfellet er det jo bare vinn eller forsvinn for begge selskapene, et av dem kommer til å bli presset ut, fordi det sannsynligvis ikke er marked for begge.

Re: Widerøe - Norwegian på Torp

Nå som jeg ser at det er Malaga-vikarene som flyr innenriks også så kan det jo hende at Norwegian vil lage litt internkamp og positiv omtale, "ikke sant det er bedre med Malaga-vikarer og billetter til kr 99,- sammenlignet med grådige piloter med fast jobb og sånn som gjør at det koster 419 fra Gardermoen" haha

http://www.sb.no/nyheter/streik-rammer-ikke-torp-1.7191644

Det vil de ikke like, men vi har hatt et par saker på dette i Norge og det som er avgjørende er ikke om inntektene dekker alle kostnadene ved å fly, men om de dekker variable kostnader. Det spørs om de går med tap om de variable kostnadene er tilstrekkelig lave, og DY har muligens lært av SAS sin argumentasjon og kan vise til at alt av lønnskostnader til piloter og delvis til CA også, samt utgifter til fly er faste kostnader, slik at disse må selskapet uansett betale. Da er det spørsmål om inntekten fra billettsalg på disse rutene betaler drivstoff og det andre, lille som gjenstår av kostnader. Gjør det det så kan de rett og slett følge løypa som SAS sine advokater gikk opp i Haugesund- og Ålesund-sakene...;)

Nå som jeg ser at det er Malaga-vikarene som flyr innenriks også så kan det jo hende at Norwegian vil lage litt internkamp og positiv omtale, "ikke sant det er bedre med Malaga-vikarer og billetter til kr 99,- sammenlignet med grådige piloter med fast jobb og sånn som gjør at det koster 419 fra Gardermoen" haha

Nå flys det bgo-trf-bgo og trd-trf-trd. Jeg har skjønt det slik at det er Bergen og Tronheimsbasert crew som flyr disse slingene.

Det vil de ikke like, men vi har hatt et par saker på dette i Norge og det som er avgjørende er ikke om inntektene dekker alle kostnadene ved å fly, men om de dekker variable kostnader. Det spørs om de går med tap om de variable kostnadene er tilstrekkelig lave, og DY har muligens lært av SAS sin argumentasjon og kan vise til at alt av lønnskostnader til piloter og delvis til CA også, samt utgifter til fly er faste kostnader, slik at disse må selskapet uansett betale. Da er det spørsmål om inntekten fra billettsalg på disse rutene betaler drivstoff og det andre, lille som gjenstår av kostnader. Gjør det det så kan de rett og slett følge løypa som SAS sine advokater gikk opp i Haugesund- og Ålesund-sakene...;)

Når DY sitter igjen med 5 kroner etter at avgifter på 94kr (eller 95kr?) på en 99 kr billett er betalt skal de selge fryktelig mye bagasje, setereserving osv for å klare å tjene penger på dette...fyller man flyet helt opp, og alle har med seg en bag og alle forhåndsreserverer seter har man fremdeles ikke nok "overskudd" til å betale for fuelen sin...

Men at KT er vel fremdeles opptatt med å "beskytte" DY med bonusforbudet....galskapen lenge leve...

Når DY sitter igjen med 5 kroner etter at avgifter på 94kr (eller 95kr?) på en 99 kr billett er betalt skal de selge fryktelig mye bagasje, setereserving osv for å klare å tjene penger på dette...fyller man flyet helt opp, og alle har med seg en bag og alle forhåndsreserverer seter har man fremdeles ikke nok "overskudd" til å betale for fuelen sin...

Men at KT er vel fremdeles opptatt med å "beskytte" DY med bonusforbudet....galskapen lenge leve...

I gjennomsnitt så henter DY inn rundt 80 kr per passasjer i ancillary revenue., men neppe så mye på så korte turer som dette. I tillegg selges vel neppe alle billettene til kr 99,-, men på den annen side så selges neppe alle billettene heller.

KT beskytter nok ikke DY. KT er opptatt av å sikre konkurransen i markedet, i motsetning til hva mange her inne synes å mene.

Poenget mitt var nå bare å fortelle hva som avgjør om KT vil reagere i forhold til rovprising eller ikke. Hva som er de faktiske forhold og den faktiske inntjeningen i forhold til de faktiske variable kostnadene på disse operasjonene har jeg absolutt ingen informasjon om. Sikkert ikke så mange andre her inne, for den saks skyld.

Last edited:

Nå flys det bgo-trf-bgo og trd-trf-trd. Jeg har skjønt det slik at det er Bergen og Tronheimsbasert crew som flyr disse slingene.

Det er riktig, men de flyr Bergen-Torp-Trondheim-Bergen og Trondheim-Torp-Bergen-Trondheim.

Så flygesjefen tar feil? Det er jo nettopp dette han har uttalt seg om til avisen i går?

Flygesjefen sier det som er best for selskapet, ikke nødvendigvis hva som er korrekt. DY har hele tiden lagt det frem som at de har egen base på Torp, selv om de ikke har det, og derfor kan han også si at pilotene på Torp ikke er organisert. DY er nok også avhengige av at folk som reiser fra TRF ikke slutter å bestille billetter med DY pga. streikefare, og dette er nok bare en uttalelse for å "redde" situasjonen sånn sett. Men nå skal vi ikke diskutere mer streikefare i denne tråden, da blir det OT :)

Jeg mener det ville vært lurt av Norwegian å se hva som skjedde på Geiteryggen, og gjøre det samme på Torp.

Når både DAT og WF kjørte vinge mot vinge til Bergen ble det ikke mye i kassa verken til WF eller DAT. Nå har DAT Stavanger og WF Bergen, og begge tjener penger.
La WF ta innland på Torp. Og la DY ta fritidsreisende til Malaga, Alicante Nice og lignende.
Jeg har svært liten tro på at Norwegian tjener penger på innland fra Torp - ref 99 kroner på alle avganger, og selv da er flyene langt fra fulle.

Utland: Ryanair hadde godt over 20 destinasjoner fra Torp, og mange trodde - og noen tror fremdeles - at Norwegian skal fylle dette tomrommet. Det vil de ikke.

Ryanair har minst like mange utlendinger som reiser til Norge, som nordmenn som reiser til utlandet. Norwegian har stort sett bare nordmenn som skal ut og hjem, altså bare halve markedet. De skal derfor slite vesentlig mer for å fylle flyene, enn hva som var tilfelle for Ryanair Norwegian skal få slite på Torp. Det tror jeg.

La WF ta innland på Torp. Og la DY ta fritidsreisende til Malaga, Alicante Nice og lignende.
Jeg har svært liten tro på at Norwegian tjener penger på innland fra Torp - ref 99 kroner på alle avganger, og selv da er flyene langt fra fulle.

Da må begge bedriftene komme til den oppdagelsen på egenhånd. Hvis de blir enige om å dele markedet så er dette nok brudd på konkurranseloven.

Da må begge bedriftene komme til den oppdagelsen på egenhånd. Hvis de blir enige om å dele markedet så er dette nok brudd på konkurranseloven.

Skjønner det. Men hvis DY ikke tjener penger på innland, så kan de jo legge ned rutene uten å måtte konferere med WF. Og så bruke flyene på mer lønnsomme ruter.

Hvis DY trekker seg ut er det fordi de er lei av å tape penger - ikke fordi de har snakket med Widerøe. Eller vise versa, for den saks skyld ...

I gjennomsnitt så henter DY inn rundt 80 kr per passasjer i ancillary revenue., men neppe så mye på så korte turer som dette. I tillegg selges vel neppe alle billettene til kr 99,-, men på den annen side så selges neppe alle billettene heller.

KT beskytter nok ikke DY. KT er opptatt av å sikre konkurransen i markedet, i motsetning til hva mange her inne synes å mene.

Poenget mitt var nå bare å fortelle hva som avgjør om KT vil reagere i forhold til rovprising eller ikke. Hva som er de faktiske forhold og den faktiske inntjeningen i forhold til de faktiske variable kostnadene på disse operasjonene har jeg absolutt ingen informasjon om. Sikkert ikke så mange andre her inne, for den saks skyld.

Ja men DY betaler vel også mellom 6 og 8 EUR for hver strekning til Amadeus.

Ja men DY betaler vel også mellom 6 og 8 EUR for hver strekning til Amadeus.

Det vet jeg ingenting om. Også om de selger gjennom egne kanaler?

Poenget er uansett at KT muligens ikke vil reagere om man klarer å dekke sine variable kostnader for en gitt avgang.

Det vet jeg ingenting om. Også om de selger gjennom egne kanaler?

Poenget er uansett at KT muligens ikke vil reagere om man klarer å dekke sine variable kostnader for en gitt avgang.

Ja sålenge egne kanaler er Amadeus drevet (hvilket de vel er - DY Internet Sales er vel drevet av Amadeus Altea ?)

Back