Widerøe - Norwegian på Torp

Re: Widerøe - Norwegian på Torp

sunn konkurranse hvor rett og slett den som kan tape lengst vinner...

På ingen måte ukjent strategi, hverken i luftfarten eller i andre bransjer...;)

Ikke i overensstemmelse med konkurranselovgivningen om man er en dominerende aktør og målsettingen (hvis eneste legitimerbare årsak) er å presse ut en konkurrent, forøvrig...

For meg ser det ut som Widerø tjener gode penger på alle avganger untatt de som går omtrent likt som Norwegian. Kanskje en ide å få et par mindre avanger og heller satse på tidspunkter der volumet er så høyt at Norwegian kan fly sine store effektive fly?
Eller betyr dette isåfall at Widerø må gi seg helt hvis du først begynner å trekke seg?

Personlig kan jeg ikke forstå at andre enn spesielt interesserte velger propellfly framfor moderne jetfly med internett når også prisen er vesentlig lavere.

For meg ser det ut som Widerø tjener gode penger på alle avganger untatt de som går omtrent likt som Norwegian. Kanskje en ide å få et par mindre avanger og heller satse på tidspunkter der volumet er så høyt at Norwegian kan fly sine store effektive fly?
Eller betyr dette isåfall at Widerø må gi seg helt hvis du først begynner å trekke seg?

Personlig kan jeg ikke forstå at andre enn spesielt interesserte velger propellfly framfor moderne jetfly med internett når også prisen er vesentlig lavere.

Widerøe tilbyr høyere frekvens som er relevant for business segmentet. DY tipper jeg tar unna fritidsreisende. Hvem bryr seg om det er wifi eller propell på så korte ruter?

Norwegian fly mer enn innenriks fra TRF...
Det er også helt normalt å holde lave priser når man skal opparbeide seg i et nytt marked.
Det er bedre å selge 100 billetter til 200 kroner, enn 50 billetter til 400 kroner.

Ja, det er jo mer enn Bergen og Trondheim selvfølgelig. Alicante og Malaga har jo vært der lenge, og der vet jo Norwegian hvordan det ligger ann. Ingen overraskelse om formidabelt salg der.
Så da må det være de andre destinasjonene som går over forventninger da.

Ellers er det bedre å selge 100 billetter dyrt, enn 100 billetter billig - som man kunne solgt dyrt ;)

Imm

Ellers er det bedre å selge 100 billetter dyrt, enn 100 billetter billig - som man kunne solgt dyrt ;)

Nettopp - jeg er overrasket over at prissettingen til Norwegian er så lite dynamisk på innenriksrutene fra Torp. Det virker som om 249 kr. er det definerte pristaket - og at billettene ikke øker i pris utover dette. Det er mulig at de fortsatt er inne i en slags kampanjeperiode, men det burde da være mulig å skru opp prisene også gitt at etterspørselen er så god som Norwegian hevder. De driver jo ikke veldedighet ... Alternativt er etterspørselen så lav at man ikke kommer opp på et passasjertall som gjør at prisene tipper over til neste nivå.

Ser for øvrig at fullfleksbilletter koster 849 kr., noe som gjør at prisspennet på rutene i utgangspunktet er ekstremt lite.

Last edited:

Widerøe tilbyr høyere frekvens som er relevant for business segmentet. DY tipper jeg tar unna fritidsreisende. Hvem bryr seg om det er wifi eller propell på så korte ruter?

Det er sikkert helt riktig at WF tilbyr frekvens, men jeg antar at lerik indikerer at hvis man har et valg (dvs at flyene går omtrent samtidig) så skjønner ikke han at noen vil velge propell fremfor jet. Det gjør ikke jeg heller, og det er jo helt uproblematisk å velge DY en vei (hvis det passer) og WF den andre veien. Takk og lov for unbundling av tur/ retur.:) Folk bruker vel forøvrig WiFi på flytogene, så du skal ikke se bort fra at det betyr noe for noen.

Last edited:

Det er sikkert helt riktig at WF tilbyr frekvens, men jeg antar at lerik indikerer at hvis man har et valg (dvs at flyene går omtrent samtidig) så skjønner ikke han at noen vil velge propell fremfor jet. Det gjør ikke jeg heller, og det er jo helt uproblematisk å velge DY en vei (hvis det passer) og WF den andre veien. Takk og lov for unbundling av tur/ retur.:)

Kall meg gjerne gjerrig. Men forrige fredag fløy jeg for første gang fra Trondheim til Torp. Av forskjellige årsaker ble billetten kjøpt to dager i forveien. DY skulle ha 699 kr på avgangen 17.25, mens WF skulle ha 595 kr for ungdom på avgangen 17.10. Da blir valget lett.

Så DY prissetter seg langt over 249 kr innenlands fra Torp. Kan dessuten fortelle at WF hadde 77 pax den ettermiddagen. Og at vi fikk bagasjen kjappere enn DY fra Bergen som landet samtidig.

Så DY prissetter seg langt over 249 kr innenlands fra Torp. Kan dessuten fortelle at WF hadde 77 pax den ettermiddagen. Og at vi fikk bagasjen kjappere enn DY fra Bergen som landet samtidig.

Men hva sier WF hvis du kommer med en trillekoffert og en pc-veske som håndbaggasje...?;)

For øvrig burde det stått "og prisene er tilnærmet like" i mitt forrige innlegg (knyttet til valg av selskap).

Kall meg gjerne gjerrig. Men forrige fredag fløy jeg for første gang fra Trondheim til Torp. Av forskjellige årsaker ble billetten kjøpt to dager i forveien. DY skulle ha 699 kr på avgangen 17.25, mens WF skulle ha 595 kr for ungdom på avgangen 17.10. Da blir valget lett.

Det er ikke så rart når du kjøper bilett to dager i forveien, jeg tipper at flyet var rimelig fullt. Morgen avgangene til DY fra TRF og TRD er derimot veldig billig, selv på Fredag.

Last edited:

Så DY prissetter seg langt over 249 kr innenlands fra Torp.

Det har du sikkert rett i, men i overraskende stor grad ligger prisene på 99, 149, 199 og 249 kr., jf. lavpriskalenderen.

Men hva sier WF hvis du kommer med en trillekoffert og en pc-veske som håndbaggasje...?;)

Det er da ikke noe problem - trillekofferten leverer til bakkemannskapet når du ankommer flyet og PC-vesken tar du med inn i flyet ;)

Det er da ikke noe problem - trillekofferten leverer til bakkemannskapet når du ankommer flyet og PC-vesken tar du med inn i flyet ;)

Ser man det, ja.:) Jeg flyr nok for lite WF til å ha fått dette med meg. Jeg synes nemlig å huske at sist jeg fløy så måtte en av mine kollegaer sjekke inn sin kabinbaggasje, men jeg var ikke tilstede ved innsjekken og fikk kun viderefortalt det (minst to feilkilder som kan ha forvrengt virkeligheten)...;)

Foretrekker å sitte behagelig med reisefølget på en toseter i en DH8-400, heller enn å sitte i midten på en treseter i en 737. Hadde til og med vært villig til å betale litt ekstra for dette.

En del på min arbeidsplass fortsetter å bruke WF rett og slett fordi de små grønne er lett å like og har hyppigere frekvens. Ikke alt som leses i media om dagen som gjelder DY som er like lett å like.

Personlig er propell kontra jet egentlig uvensentlig for meg på en snau times flytur. Men kaffekopp og hyppige avganger dermot tror jeg er viktige faktorer når man reiser en del i jobb.

Jeg tror også vi kanskje snakker om 2 forskjellige kundemasser her ?
Fritidsmarkedet ser nok på en hundelapp eller to for å komme billigst mulig til Bergen eller Trondheim og kan også være mer fleksible på tid.
I mens jeg tror jobbmarkedet skal ha minst mulig ventetid og at prisen får komme i annen rekke. Kjøper dessuten alltid fullpris billetter, og ser kun på hvem som har mest avganger i tilfelle møtet er tidligere ferdig.

Skal bli spennende å se hvordan det går.
Håper det er plass til begge, selv om jeg tviler sterkt på det.

I mens jeg tror jobbmarkedet skal ha minst mulig ventetid og at prisen får komme i annen rekke. Kjøper dessuten alltid fullpris billetter, og ser kun på hvem som har mest avganger i tilfelle møtet er tidligere ferdig.

Joda, men det er jo lite problem å kjøpe seg en billett med DY hvis det viser seg at deres avgang er nærmere idealavgangen og vice versa om man uansett kjøper full fleks (og kansellere den andre billetten)? Jeg har sjonglert mellom DY og SK flere ganger når jeg har måttet reist på fleksbilletter.

Joda, men det er jo lite problem å kjøpe seg en billett med DY hvis det viser seg at deres avgang er nærmere idealavgangen og vice versa om man uansett kjøper full fleks (og kansellere den andre billetten)? Jeg har sjonglert mellom DY og SK flere ganger når jeg har måttet reist på fleksbilletter.

At det er mulig har du helt rett i selvsagt.
Er bare ikke vant til å gjøre det slik.

Valget på DY eller WF tror jeg for mange blir avhengig av hvor fleksibel en selv er. Business folk skal nå møtet, og når DY har 2 avganger hjelper det lite når neste fly, om man ikke skulle rekke morgen flyet eller det blir kansellert, er flyet man skulle reist hjem med...

Tror det er plass til både DY og WF... håper jeg :)

Valget på DY eller WF tror jeg for mange blir avhengig av hvor fleksibel en selv er. Business folk skal nå møtet, og når DY har 2 avganger hjelper det lite når neste fly, om man ikke skulle rekke morgen flyet eller det blir kansellert, er flyet man skulle reist hjem med...

Tror det er plass til både DY og WF... håper jeg :)

Det er jo det som er mitt poeng. Det er vel neppe slik at alle møter slutter slik at det bare er WF sine avganger som passer...;) I "gamle dager" når DY hadde 2-3 avganger fra Tromsø så reiste man jo likevel med dem hvis tidene passet, og det gjorde det jo av og til (men ikke alltid).

En del på min arbeidsplass fortsetter å bruke WF rett og slett fordi de små grønne er lett å like og har hyppigere frekvens. Ikke alt som leses i media om dagen som gjelder DY som er like lett å like.

Personlig er propell kontra jet egentlig uvensentlig for meg på en snau times flytur. Men kaffekopp og hyppige avganger dermot tror jeg er viktige faktorer når man reiser en del i jobb.

Jeg tror også vi kanskje snakker om 2 forskjellige kundemasser her ?
Fritidsmarkedet ser nok på en hundelapp eller to for å komme billigst mulig til Bergen eller Trondheim og kan også være mer fleksible på tid.

Du har helt rett. Mange pendlere og andre på jobbreise er også lojale mot WF når avgangene er samtidig, i håp om flest mulig avganger i framtiden. I tilegg til antall avganger ser man også på hva som skjer når ett fly er kansellert.

Snakket med en taxi-sjåfør, de har WF- passasjerer, men ikke DY passasjerer som tar taxi, det er en helt annen kundegruppe. Der DY tar flest passasjerer fra er vel sine egne OSL-ruter, når de ofte koster 2-4x så mye.

Dette er jo forresten ikke det mest spennende som skjer i DY for tiden, det skal jo avgjøres om et skal være mulig å jobbe i firmaet og bo og betale skatt i Norge, med lønn til å leve av, pensjon, sykepenger osv. Jeg jobber ikke i noen av disse firmaene og er ikke interessert i det heller, konstaterer bare at DY når det gjelder arbeidsbetingelser for flygere følger etter Ryanair, med den forskjellen at Ryanair har betalt pilotene bedre, og sjefen der legger ikke skjul på at han er et r...høl, dekker ikke over med noe falskt smil. Nå er det DY-pilotene som må ta støyten med å prøve å berge normale norske rettigheter for ansatte. Lurer på hvilken bransje som er den neste hvis de ikke vinner fram.

http://www.nordlys.no/nyheter/article6014696.ece

Snakket med en taxi-sjåfør, de har WF- passasjerer, men ikke DY passasjerer som tar taxi, det er en helt annen kundegruppe.

En taxisjåfør jeg snakket med kunne melde om en økning på 25% i kjøring til/fra Torp etter Norwegian kom.

En taxisjåfør jeg snakket med kunne melde om en økning på 25% i kjøring til/fra Torp etter Norwegian kom.

Greit. Når jeg sa "snakket med en taxi-sjåfør" så gir det jo også en indikasjon på hvor "dokumentert" "tallmaterialet" var. Allerede før han sa det så forstår jo også jeg at tusenvis av flyseter gir noen taxiturer. Dette var en taxi fra et stykke unna, lenger enn det de fleste tar privat.

Det kan likevel være interessant å diskutere i hvor stor grad det er samme kundegruppe. For DY må det jo være EKSTREMT interessant å vite hvor mange av de som flyr fra TRF, som ville betalt kanskje 2-4 ganger så mye for å fly DY fra OSL, om de ikke fløy fra TRF.

Back