• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Widerøe med overskudd på 47 mill i 2009

TCAS

ScanFlyer Crusty
Widerøe med overskudd på 47 mill i 2009

De små grønne gjør det godt og er et lyspunkt for SAS i dag :)

- Vi er godt fornøyd med et overskudd i en tid med langvarig krise både i bransjen vår og næringslivet generelt, sier administrerende direktør Lars Kobberstad. Jeg er enda mer fornøyd med den kvaliteten som Widerøe har levert dette året, sier Kobberstad.

De fem siste måneder har Widerøe vært blant de mest punktlige selskapene i Europa. I tillegg har selskapet et svært solid resultat på kundemålinger og en veldig god medarbeidertilfredshet i Widerøe i 2009. Resultatet i Widerøe var 35,8 MNOK høyere enn i 2008. 2.064.000 passasjerer reiste med selskapet, noe som var ny rekord for Widerøe og kabinfaktoren var 59,6%.

Planen har hatt effekt
– I begynnelsen av 2009 var det åpenbart at vi sto overfor en massiv krise i luftfarten. I tillegg slo finanskrisen ut i full blomst også i Norge. Vi laget en trepunktsplan som skulle lose oss gjennom krisene. I denne planen har det vært resultatforbedrende tiltak som har kompensert for en del av det inntektsbortfallet som kom i krisen. I tillegg har vi kuttet kostnader i hele Widerøe. Mange ansatte har kjent disse kuttene på kroppen, men på tross av dette har alle medarbeidere i Widerøe sluttet opp om kursen og samtidig levert en svært god kvalitet til kundene våre, forteller Kobberstad.

På tross av positivt resultat er ikke ledelsen i Widerøe fornøyd med utviklingen. - Selv om resultatet isolert sett er positivt, ser vi en vedvarende trend med lavere inntekter pr. passasjer, uten at kostnadene våre synker i samme tempo, sier Kobberstad.
- Dette er og blir Widerøes hovedutfordring. Jeg skulle ønske vi kunne si at vi var ferdige med omstillinger og innsparinger, men slik er det ikke. Markedet har en forventning av hva en flybillett skal koste. Vi må klare å tilpasse oss dette og samtidig gå med et akseptabelt overskudd, sier Kobberstad.

Kvalitet også i 2010
– Det er flott å konstantere at Widerøe ble Nord Europas mest punktlige flyselskap også i januar 2010, sier Kobberstad. – Det betyr at vi drar med oss den flotte innsatsen fra 2009 videre. - Takket være innsatsen ansatte i Widerøe gjør, er vi konkurransedyktige på alt, bortsett fra kostnadene våre, sier Kobberstad. – Den siste kundemålingen vår viser at selv i krise- og kutt-tider klarer de Widerøeansatte å gjøre passasjerene våre godt fornøyde med oss.
- For Widerøe blir det balansen mellom kostnader og inntekter som blir hovedutfordringen framover. Passasjerene til Widerøe er der, men færre reiser til fullpris. - Vi må holde tempo og fokuset på reduksjoner av kostnader, for det ser ut som om nedgangen i inntekt pr passasjer er varig, sier Administrerende direktør i Widerøe, Lars Kobberstad.

Står bl.a. nevnt her http://www.an.no/nyheter/article4851290.ece
 
Last edited:
Re: Widerøe med overskudd på 47 mill i 2009

Det sto noe i Nettavisen om at den kommende spareplanen i SAS på nye 2 milliarder skulle inkludere WF. Noen som vet hva det går ut på? Skal de begynne å sette WF fly på bakken for å spare penger også? Eller er det snakk om salg av selskapet?
 
Re: Widerøe med overskudd på 47 mill i 2009

Det sto noe i Nettavisen om at den kommende spareplanen i SAS på nye 2 milliarder skulle inkludere WF. Noen som vet hva det går ut på? Skal de begynne å sette WF fly på bakken for å spare penger også? Eller er det snakk om salg av selskapet?

Slik jeg leser det er det snakk om å få ned kostnadsnivået gjennom ytterligere effektiviseringer. Er sikkert mye man kan gjøre i Widerøe også
 
Re: Widerøe med overskudd på 47 mill i 2009

Et fint resultat WF leverer. Gratulerer til alle involverte :)
 
Back
Top