Widebody-flygninger innen Europa

Steinar

Newcomer
Hei
Dersom en bergenser ønsker å fly wide-body innen Europa, kamflert som storby-weekend for å få fruen i huset med, er det da noen som har gode forslag til hvor man reiser? Reiseruten skal helst være sånn noenlunde logisk. Ikke Bergen-Stockholm-London f.eks.
Er det kanskje noen muligheter ut fra København?
Mvh. Steinar

Re: Wide body-flygninger innen Europa

En mulighet er en av British Airways sine morgen avganger LHR-GLA som går med Boeing 767.

LHR-Istanbul enkelte avganger flys med A330 og 777.

Hvis separate billetter er en mulighet, så bruker British Airways B767 på LHR-FRA i hvertfall en gang om dagen. BGO-LHR kan du jo få til med BMI.

Hvis separate billetter er en mulighet, så bruker British Airways B767 på LHR-FRA i hvertfall en gang om dagen. BGO-LHR kan du jo få til med BMI.

Man skal være litt obs på BA og 767ene, de snurt fort rundt på tingene, særlig hvis det drar seg til med saker som gjør at de trenger kapasitet andre steder (vær, ferier o.l.) TwinOtter "gikk på en smell" der. Dog kan man være heldig å få en long-haul-maskin (og sikre seg en Y+-plass)

BA flyr med 767 bl.a til Frankfurt og Stockholm. Jeg hadde planla en tur SVG-FRA-LHR-ARN-OSL-SVG tidligere i høst der meningen var å fly B767 på FRA-LHR-ARN. Men som Discus skriver så ble det på akkurat disse flyvningene byttet ut til Airbus A320. På begge to! Men å flyr du BA til Moskva så kan du faktisk få fly med 747. De flyr to flighter med 767 og en flight med 747.

Ellers kan jeg anbefale en storbyferie i Tel Aviv. Lufthansa flyr dit med A340 og B747 fra Frankfurt. Finner gode priser med LH ned dit fra SVG/BGO i blant.

SQ med 777W, MUC-MAN er også et alternativ. Fløy denne i sommer, fin tur, men flighten fra MUC til MAN går grusomt tidlig. Turen min gikk som følger: SVG-CPH-MUC-MAN-LHR-SVG :)

SQ med 777W, MUC-MAN er også et alternativ. Fløy denne i sommer, fin tur, men flighten fra MUC til MAN går grusomt tidlig. :)

Et alternativ for trådstarter kan jo være en SQ/LH-kombo MAN-MUC-FRA-BGO på hjemtur, da går den vel ikke så fryktelig tidlig.

Mulig BGO-LHR-DME (og en del av de andre rutene) begynner å tøye trådstarters definisjon av "noenlunde logisk" litt. Russland er forøvrig litt upraktisk mhp. storbyweekend på grunn av stivbeinte visumprosedyrer.

Det er kommet inn mange gode forslag her, takk for det og kom gjerne med flere. Jeg søkte litt på British Airways og kom til at Bergen - London - Madrid kan være et godt alternativ. Da kan en vel både komme borti både BA 767 og Iberia A340. Tel Aviv var nevnt her, det hørtes og ut som et spennende alternativ som jeg ikke har tenkt på.
Som en liten digesjon har jeg lyst å nevne at jeg en gang i mitt liv har flydd med Boeing 747, men det er så lenge siden at den gikk fra det som er dagens helikopterterminal i Bergen, skulle til København og det stod SAS på den.
Ha en god helg alle sammen.
Mvh. Steinar

Ville helt klart gått for Tel Aviv. Gode priser (under 3000kr på LH salg), valg mellom A340-600 og B747-400 (eller begge) og det var vertfall kort transfer i FRA når jeg fløy. Riktig nok var det fra SVG

Ok by, flott vær og med mye historie en times kjøretur øst

Må legge til at det er ventet at British Airways vil fly A380 på utvalgte ruter i Europa (for crew-training) når den skal leveres i løpet av 2013 (ifølge Wikipedia).

Man kan vel si det samme om flere 'nære' destinasjoner, men sånn rent praktisk regner de europeiske selskapene Israel, Tyrlia pg Nordaftika innenn sitt europeiske rutenett .. 'Short-/mediumhaul'.

Jeg vet de fleste flyselskap regner Tel Aviv som Europa, MEN det ligger ikke i Europa. Det var bare det jeg ville påpeke :)

TK flyr med 77W og 343 flere ganger om dagen mellom IST - ATH - IST.

Last edited:
Back