Widebody-flygninger innen Europa - ¨Historisk spesial¨

Re: Widebody-flygninger innen Europa - ¨Historisk spesial¨

Tjaa .. nå må jeg tenke .. Kanskje begrense seg til 'interkontinetale' maskiner .. A300 og A310 ble jo mye brukt i Europa ..

Har fløyet Lufthansa 747 mellom Munchen og Frankfurt .. Swissair DC-10 Zurich-Geneve og MD11 Zurich-London .. KLM 747 Amsterdam-London .. Varig DC-10 København-Lisboa ...

SAS og BA brukte 767 fast på ruter mellom FBU og LHR.

SAS hadde vel også noen på hovedstadstrianglet, i alle falle mellom hovedstedene og LHR.

SAS hadde vel også noen på hovedstadstrianglet, i alle falle mellom hovedstedene og LHR.

De brukte hovedsaklig to maskiner - en gikk ARN-LHR-OSL-LHR-ARN og den andre gikk 2x CPH-LHR-CPH. Ved behov kunne de også dukke opp på andre ruter. Disse to hadde heller ikke store seter.

Har også flydd BA 767 LHR-FBU. Delta gikk også ARN-FBU med A310 en tid på 90-tallet, som del av trekantrute til NY. De overtok vel fly og ruter fra PanAm. Vi, som ID-pax, fikk bli med på kort varsel da SK kansellerte....

Kan også nevne Air Seychelles med A300 LGW-ZRH-FCO (og videre til JED og SEZ) i 1987. Flyet var "damp-leased" fra AF med AF cockpit crew og Air Seychelles cabin crew. Det var en drøy tur på totalt 18 timer...

Der er store huller - specielt på short haul - i den logbog jeg fik for
mange Herrens år siden. Blandt andet mangler årene 1977-80,
men ikke desto mindre er jeg 99,9 % overbevist om, at jeg i den
periode har fløjet Swissair B747 GVA-ZRH. Jeg mener, at SR dengang lod
nogle af deres 747-ruter samle op fra begge byer, men ... I stand to be corrected!

:fly

SAS fløy jo også DC-10 København - Lisboa (som fortsatte til Rio de Janeiro) Alt var sååå mye bedre før I tiden (er temmelig sikkert på at alle disse fine flyene ble tatt vekk av økonomene....)

Vi har vel også føyet SAS DC-10 i vanlig rute mellom Zürich og København samt også mellom Wien og København...som kom fra Afrika med mellomlanding i disse byene.

Har fløjet FRA-CPH flere gange med Thai B747 vinteren 81-82, og et par gange med SAS A300 CPH-ATH-CPH sommeren 83.
/T

I farten husker jeg at jeg fløy med Singapore Airways fra København til Amsterdam og så til Singapore med B747-400. Husker det stod "Megatop" mad store bokstaver utenpå "2. etasje". Må ha vært rundt 2000

Så har jeg fløyet med Alitalia fra Milano til Roma i A300 omtrent på samme tiden.

Og fløy jeg med Braathens 767 fra Gardermoen, jeg tror det var til en eller annen Kanariøy.

Vi har vel også føyet SAS DC-10 i vanlig rute mellom Zürich og København samt også mellom Wien og København...som kom fra Afrika med mellomlanding i disse byene.

Ja Athen - Wien - København med DC-10 (SAS) og masse Zurich - København husker den gikk søndag ettermiddag. Du nvente jo Hamburg - Frankfurt med Lufthansa 747-400 (når den var splitter ny !!)

Dessverre ikke stort å melde her... BA767 FBU-LHR og DY787 OSL-LGW. Men mye heavy metal innenriks i Thailand[emoji846]

Sent from my iPad using Tapatalk

Kun DY 788 OSL-CPH utenom div chartermaskiner her...

Sent from my iPhone using Tapatalk

Liten avsporing her da det er utenfor EU, men den Sør-Koreanske innenriksruten Busan - Jeju er relativt travel, tar ca 30 min og den har jeg flydd flere ganger med widebodies. Ganske stilig.

(Seoul - Jeju er forøvrig verdens travleste rute, regnet på antall passasjerer)

Japan brukte også mye widebody for innenriks ruter: De hadde spesielle B-747-100 laget med lang andre etasje som så ut som en -300.
De hadde også mye lavere sertifiserte velkter enn en vanlig -100 og derfor betalte mindre i landingsavgifter enn en vanlig jumbo. Tror de hadde over 500 seter.
Typen ble kalt B-747-100 SUD (Stretched Upper Deck)

Jeg fløy MD11 med Varig mellom CPH og LHR som gikk en god stund og BA 777 som gikk LHR-CDG noen dager etter levering av deres første 777.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Japan brukte også mye widebody for innenriks ruter: De hadde spesielle B-747-100 laget med lang andre etasje som så ut som en -300.
De hadde også mye lavere sertifiserte velkter enn en vanlig -100 og derfor betalte mindre i landingsavgifter enn en vanlig jumbo. Tror de hadde over 500 seter.
Typen ble kalt B-747-100 SUD (Stretched Upper Deck)
Selv om det stemmer at 747 har blitt brukt mye innenlands i Japan tror jeg du blander kortene litt her. Jeg siterer fra "Boeing Aircraft since 1916" av Peter M Bowers:
MODEL 747SR - The letters indicate a special Short-Range version of the 747-100, in which the structure, particularly the undercarriage and its associated systems, has been modified to handle the added stress accumulated from a much greater number of take-offs and landings for a given number of flying hours. Passenger capacity was increased to 550 because fewer galley and lavatory facilities are required on short-haul flights. Gross weight is reduced by the decrease in required fuel. Take-off weights range from 520,000 to 735,000 lb. All three engine types are available for the 747SR.
Japan Air Lines was the initial customer, and placed 747-SR46 in service between Tokyo and Okinawa on October 7, 1973. Other 747SR's are used on shorter flights in the Japanese home islands.
Disse var altså fra fabrikken utvendig identisk med andre -100. Jeg har ikke hørt om at noen av disse ble modifisert med "Stretched Upper Deck", men det kan jo ha gått meg hus forbi. ;)
Derimot, mange -200 ble bygget om til -200SUD som dermed ble identisk med -300. KLM gjorde vel dette med alle sine -200 pax-utgaver.

Edit: Etter litt mer research fant jeg at to -100BSR SUD ble bygget for JAL i 1986. Så det så...

Last edited:

. Edit: Etter litt mer research fant jeg at to -100BSR SUD ble bygget for JAL i 1986. Så det så...

Bra du fant det. Gikk på kurs i Japan og måtte pugge alle typer og utgaver av jumbo, noe sitter igjen enda.:old

ANA hadde jo 565 seter (23C og 542Y) i sine 747-400D som de parkerte i 2014, som jo både manglet winglets og hadde forsterket understell og annen struktur for og klare mange cycles. JAL hadde 546 i sine (80W og 466Y) i sine. Tilsammen 19 ble bygget av disse innenriks jumboene. Begge hadde economy i toppen

På ANA var det en business class helt forreste i snuta, inkludert to en-setere helt fremst, og en en-seter midt i kabinen, også kalt "pavesetet"
b747-400_74p_01.jpg

JAL derimot hadde noe som var mer en premium economy i snuta og mellom dør 1 og 2.
seatmap_01.gif

seatmap_02.gif

I farten husker jeg at jeg fløy med Singapore Airways fra København til Amsterdam og så til Singapore med B747-400. Husker det stod "Megatop" mad store bokstaver utenpå "2. etasje". Må ha vært rundt 2000

Så har jeg fløyet med Alitalia fra Milano til Roma i A300 omtrent på samme tiden.

Og fløy jeg med Braathens 767 fra Gardermoen, jeg tror det var til en eller annen Kanariøy.

I 1981 fløy Singapore Airways fra København via Zürich og Athen før ruten forlot Europa og fortsatte via Dubai og Colombo til Singapore. Tok turen igjen i 1984, og da gikk det via Brüssel istedet for Zürich før Athen og videre til Bahrain og Singapore.

Fløy forøvrig BA 767 fra Gardermoen til LHR sent i 1999.

Hatt noen charterflighter da med DK: OSL-ACE med DC10 og OSL-LPA x antall ganger med A330-300. I tillegg OSL-BCN med A330-200 (1kr flighten) :)

Back