Det nærmet seg tid for å sjekke ut, og jeg gjorde så. Planen var klokken 10, men den ble vel litt over før jeg kom meg ut av hotellet. Fant tilbake til t-banestasjonen jeg kom til på lørdag, og tok Green Line til Park Street, der jeg byttet til Red Line ned til South Station.
Hele turen var vel unnagjort på ca. et kvarter, og da jeg kom fram var det akkurat passe med tid til toget skulle gå. Jeg fikk printet ut billetten, og stod og blomstret litt til "gaten" ble opplyst. Hos Amtrak liker man nemlig ikke å la passasjerene får for god tid til å komme seg ombord. Selv om toget har stått der en god stund, opplyses det ca. et kvarter før avgang. I det "gaten" (eller sporet, om du vil), ser man en masse mennesker bevege seg mot utgangen. Jeg stod tilfeldigvis litt på siden da dette skjedde, og gikk ut nabogaten, og smatt ut, og havnet nesten først i køen. Etter litt venting der, slapp man ut på plattformen, og kunne boarde toget. Siden jeg hadde billett i business class, var det å finne denne vogna, som var helt fremst i toget- og det var ikke akkurat et kort tog.
Fant vogna, og fant meg en sitteplass, der benplassen var sånn:
I tillegg var nabosetet ledig hele vegen, så det var på alle måter en grei tur.
Litt lunsj ble det også:
Cafe-vogna lå en tre-fire vogner bakover. På veg tilbake, i et tog i bevegelse balanserende en salatboks, en pepsiboks, og et glass med isbiter, med en konduktør som ser ut som han har det travelt etter seg... Vel, det gikk bra ^_^.
Gjorde ikke så mye annet resten av turen enn å slappe av, høre litt på musikk, surfe litt via wifi som virket av og til, og nyte utsikten.
Etterhvert kom vi fram til Philadelphia 30th Street Station. Der skulle jeg forsøke å finne t-bane. Fulgte et skilt merket subway, men da jeg kom til restauranten subway, ble jeg litt i tvil ^_^. Etter å ha gått i ring bare en gang, fant jeg midlertid et litt boortgjemt skilt som fortalte at jeg skulle ut av bygget og over gaten, for å komme til t-banen. Her fikk jeg betalt en dame bak en glassvegg to dollar, og jeeg fikk slippe "inn i systemet". Fikk kjapt funnet ut at jeg skulle en stopp på den blå, bytte til den oransje, og en stopp med den. Vel fremme på riktig stasjon, ble jeg lurende litt på hvilken utgang jeg skulle ta, men sjanset på den nærmeste, og det viste seg å være riktig:
Sånn så det ut da jeg kom opp på bakken
Her hadde jeg prølv e-check in, men jeg vet ikke om jeg sparte noe på det. Måtte allikevel stå i kø for å få nøkkel, og jeg syntes ikke det gikk noe raskere. Fikk i hvertfall nøkkel til det rommet som stod på nettsiden da jeg sjekket inn, som skulle være et King Deluxe. Rommet er midlertid ikke så veldig stort, og det er ikke noe som får det til å se ut som noe særlig "deluxe". Ingen vannflasker, og ingen minibar. En ting jeg dog likte med rommet, som jeg aldri før har sett i USA, som jeg har irritert meg litt over: En dusj der man kan justere varmen før man setter på vannet! Før har jeg bare vært borti disse hvor man må begynne på kaldt, og "skru seg" varmere.
Fikk også fanget meg litt middag: Fant en Olive Garden oppi gata (jada, jeg vet. kjederestaurant etc. etc.). Maten var god, og serveringsdamen hyggelig. Det spøkte dog litt for ølen da hun ville se ID. Passet lå på hotellrommet, og det eneste jeg hadde var VISA-kortet fra DNB. Det gikk heldigvis greit, og ølen smakte. Ja, det ble dessverre ingen matbilder. Fikk plass ved bardisken, og da følte jeg ikke for å sitte og fotogtafere mat.
Nå skal det etterhvert turistifiseres i Philadelphia. Springsteen-utstillingen på National Constitution Center skal besøkes, også står det visst en svær bjelle i samme området som jeg får ta en titt på.