Det har vært spekulert på om vingene har vært separert fra kroppen m.v. Det ble rapportert at det var pumpet opp noen hundre liter fuel fra hullet. Det kan vel tyde på at minst en vinge satt på flyet og at det kom ned ganske helt?
Takk - etter litt googling ser jeg at den leveres med (optional?) center-tank(s).Den har vel en center tank såvidt jeg vet, så ikke nødvendigvis. Vet ikke hvorvidt det var fuel i center tank på ulykkestidpunktet naturligvis, så det blir bare spekulasjoner.
Kan ikke huske at det var politietterforskning av Kebnekaise-ulykken
I Norge er ikke politiet en del av Havarikommisjonen siden 1989. Imidlertid blir de nok koblet inn hvis man får mistanke om kriminelle forhold. I tillegg skal de vel ha kontroll over ulykkesstedet. I Sverige kan det godt være annerledes.
http://www.aibn.no/Om-oss
Kan ikke huske at det var politietterforskning av Kebnekaise-ulykken
''Tonnevis med post ødelagt etter flystyrt
Posten som ble funnet etter at et postfly styrtet i begynnelsen av januar er så ødelagt at den ikke blir distribuert, melder NTB.
Postens kundeservice har vært i kontakt med avsendere av ekspresspakkene som var i flyet, men det er ikke sporing på A-posten. Dermed må avsendere og mottakere ta kontakt med hverandre dersom de antar at deres brev var om bord.''
I Live-senteret på VG meldes det nå følgende:
''Tonnevis med post ødelagt etter flystyrt
Posten som ble funnet etter at et postfly styrtet i begynnelsen av januar er så ødelagt at den ikke blir distribuert, melder NTB.
Postens kundeservice har vært i kontakt med avsendere av ekspresspakkene som var i flyet, men det er ikke sporing på A-posten. Dermed må avsendere og mottakere ta kontakt med hverandre dersom de antar at deres brev var om bord.''
Var det noen gang noen tvil om dette, etter bildene fra impact zone?
Fortsatt ingenting nytt her ? Mente jeg leste at dette skulle komme om en 14 dagers tid. Det må begynne å bli 3 uker siden snart.
"Enligt utredningsledaren Nicolas Seger startade planet 23.09 lokal tid. Fram till en timme och tio minuter verkar allt vara normalt ombord på planet. – Under briefing för inflygning mellan piloterna så utropar befälhavaren plötsligt ett kraftutryck. Efter någon sekund aktiveras ljudvarningen för autopilotens urkoppling. Den hörs under påföljande 18 sekunder. – Båda höjdroder rör sig mot ett läge som sänker nosen på flygplanet. Samtidigt märks ett lågt oljetryck i båda motorerna berättar Nicolas Seger.
17 sekunder efter det första kraftutropet från befälhavaren så överskrids den högsta tillåtna farten, 315 knop. Ytterligare 16 sekunder senare utropas ett nödanrop. Därefter ska farten ha ökat ytterligare. Besättningen är aktiva under hela förloppet. Flygplanet kolliderar med marken ungefär en minut efter det första kraftuttrycket. De två svarta lådorna har undersökts av franska haverikommissionen.
– Man har lyckats ladda ner viss information. Det har visat sig att fyra av dessa parametrar; tippvinkeln, rollvinkeln, den magnetiska kursen och färdhastigheten var inte kompatibla med planets verkliga rörelser.
– Vi har inga färdiga svar på varför planet störtade men vi vet att strax efter att svarta lådan började registrera värden beträffande dessa fyra parametrar som inte var kompatibla med flygplanets verkliga läge så reagerade besättningen på något. Kort därefter kopplades autopiloten ur. Det är möjligt att autopilotens urkoppling skedde automatiskt och därefter började flygplanet att sjunka, säger Jonas Bäckstrand. På 1 minut och 20 sekunder hann planet sjunka från omkring 9500 meter till dess att det träffade marken. Nu handlar det om att klarlägga vilket planets verkliga läge var, det vill säga vilka värden som skulle registreras om allt var som det skulle.
– De svaren har vi ännu inte, säger Jonas Bäckstrand.
Hurvida det handlar om tekniska fel som var orsaken bakom olyckan är för tidigt att säga menar haveriutredarna."
Total elektrisk feil?
Total hydraulisk feil?
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.