West Air Sweden CRJ havarert 8. januar 2016

Re: West Air CRJ havarert

Greit å ha i bakhodet at CRJene kunne "MLATes" i FR24 og at det derfor kan være litt unøyaktigheter.

I min tid som flyplassarbeider i TOS, hadde jeg ansvar for postfly mht. frakt,sikring,oppstart etc.
Fikk en klappsetetur i søsterflyet SE-DUY den 17/8-2007, ser jeg på flightmemoryen min på ruten TOS-OSL-TRD. Kom plutselig på det i forb. med denne tragiske saken..:( :(

Irriterende at det tok så kort tid inn i 2016 før vi fikk en antagelig dødelig flyulykke. Skal være pressekonferanse nå kl 11 i Gøteborg. 2015 var faktisk et veldig godt år for luftfarten hva gjelder dødelighet.

"Irriterende"? Ja, det var også en måte å uttrykke seg på i en slik sammenheng.

"Irriterende"? Ja, det var også en måte å uttrykke seg på i en slik sammenheng.

Det kan sikkert virke litt rart, men da jeg mistet 3 venner i en flyulykke i 2008 var faktisk enorm irritasjon og sinne min første reaksjon. I en slik irritasjon ligger selvsagt også sorg.

Det kan sikkert virke litt rart, men da jeg mistet 3 venner i en flyulykke i 2008 var faktisk enorm irritasjon og sinne min første reaksjon. I en slik irritasjon ligger selvsagt også sorg.

Jeg har mistet nok venner og kjente i flyulykker, men her fikk man inntrykk av irritasjon over at statistikk blir dårlig.

West Air hadde en hendelse med ising og tap av kontroll for et års tid siden på lignende strekning men det var annen maskin og mye lavere så neppe relevant. Værforholdene ser jo ut til å ha vært fine i området denne gangen, ingen ising eller turbulens.

For å falle så raskt (20 000 ft/min) skulle man jo tro at flyvemaskinen har mistet en vinge eller lignende.. Nå vet vi ikke om FR24-observasjonen er presis men krateret tilsier at her har de falt "rett ned" på slutten ihvertfall.

Kan det tenkes at det har vært noe i den posten som ikke burde være der? Enten med overlegg....eksposiver etc? Eller uten overlegg lithium-batterier o.l som har tatt fyr/ekspodert?

Hvordan er sikkerheten rundt pakker som sendes? Blir de scannet på samme måte som innsjekket bagasje?

Thomas

Ulemper dette måtte medføre??? Dette er jo tragisk speåkbruk😰

Dette er en standardtekst som ligger inne i alle Bring sine driftsmeldinger. Jeg har ikke sett at de legger inn noe annet når det er ulykker som er årsaken til forsinkelser, hverken på jernbane eller veg.

Triste bilder. Ser ut som det har gått med snuten rett ned. Ut ifra sånne bilder tenker jeg umiddelbart horizontal stabilizer. Kan selvfølgelig være flere grunner til loss of control in flight..

Angående uttalelsene til både Posten og andre medlemmer her så synest jeg det er helt greit. Vi trenger ikke være så hårsåre og pirke på ordleggingen hele tiden. Jeg er 100% sikker på at alle her synest dette er en tragisk hendelse.

Forferdelig trist. :cry: Havaristedet ser ikke ut som et fly har gått ned. Hvordan klarte norske F-16 å finne vrakstedet i mørket? Viser det godt på et infrarødt kamera?

Forferdelig trist. :cry: Havaristedet ser ikke ut som et fly har gått ned. Hvordan klarte norske F-16 å finne vrakstedet i mørket? Viser det godt på et infrarødt kamera?

På snø vil de fleste objekter fremstå med annen termisk signatur (emisitivitet - https://snl.no/emissivitet), selv når den fysiske temperaturen er lik (termisk likevekt, en god stund etter hendelsen).

Ved ettesøk etter personer og lignende tar de med seg varmesøkende kamera, usikker på om dette er standardutrustning i F16 men i F35 blir det standard.

Blir spennende å se om de svarte boksene har overlevd sammenstøtet. Forhåpentligvis tar ikke det lange tiden å finne de.
Noen som har kjennskap til hva levetiden for dette flyet er? Om jeg ikke husker feil så hadde det fløyet hele 38 000 timer, med rundt 36 000 landinger.
Jackscrew-fatigue, har CRJ noen historikk på det feltet?

Det ser jo ut som det har gått ned i et stykke, ikke blitt brutt opp i lufta. Det mest interessante er hvis man finner deler andre steder.

FR24 på Twitter: Startet decent kl. 23:18.37 UTC fra 33 000 ft og nådde 11 725 ft klokken 23:19:47 UTC ( https://twitter.com/flightradar24 )

Noen som har regnet på at dette faktisk kan la seg gjøre uten at flyet rives i fillebiter på veien ned? 21.275 ft på 1:10....! Ganske ekstremt om dette tallet kan bekreftes fra de svarte boksene på et senere stadie. Legger det på kontoen for unøyaktighet på FR24 enn så lenge.

Med FR24 dataene må vi jo være temmelig nærme "fritt fall" - enten med snuta ned slik krateret på stedet antyder, eller i en eller annen form for stall og halen mer eller mindre først nedover (antar at flyet ikke er designet for å falle drøye 20000 ft i minuttet gjennom en stall?

Med snuta ned vil man jo videre anta at hastigheten ganske raskt overgår design limit og at flyet allikevel vil starte å gå i oppløsning mens det fortsatt er i lufta... My bet er at det før eller siden dukker opp enkelte store eller små flydeler også utenfor 50 meters krateret som vil gi et bedre bilde av hva som har skjedd. Med snøvær på vei så skal det jo ikke mye til før disse delene blir skjult iallefall til våren.

Rar og tragisk ulykke!

Back