Dersom hastighet var 550 knop (TAS) i forhold til lengderetning av flyet vil pitch ha vært -23,3 grader. Dersom hastighet var 500 knop (TAS) vil pitch ha vært -25,7 grader.
Jeg anser det som mye trolig med jammed stabilizer med bakgrunn i måten flyet har oppført seg på gjennom lufta, selv om det ikke ble rapportert om ising forhold.
Scenario slik det er trolig det kan ha skjedd:
1) Flyet flys på autopilot, alt normalt
2) Flyet forlater flyhøyden, utilsiktet
3) Pilotene oppfatter problemet, deaktiverer A/P og forsøker å fly manuelt
4) Jammed stabilizer fører til at nesen skyves nedover, farten øker, mens krefter som skyver nesen oppover øker
5) Farten øker til rundt 550 knop, over Vne
6) Kraften som skyver nesen ned er konstant (vinkel på stabilizer) mens kraften som skyver nesen oppover blir konstant når flyet har oppnådd konstant hastighet nedover
7) Kreftene på flyet (ND og NU) oppnår en likevekt og en stabil descentrate på -22.000 fpm (217 knop vertikal)
8) Dette skjer i løpet av en tidshorisont på kanskje 1 minutt
9) Mayday sendes ut og flygerne gjenvinner ikke kontrollen over låst stabilizer
10) Situasjonen utspiller seg i løpet av totalt 3 minutter
Utregning:
1) 550 knop TAS
2) 217 knop VS (-22.000)
3) 217/550 = 0,395
4) SIN ^- 0,395 = 23,3 DEG
5) Flight path: -23,3 DEG
Sier med dette ikke at jeg har rett og noen andre har feil, i tilfelle dette bør informeres om. Andre må gjerne komme med rettelser, takker for det på forhånd.
Mulige speed / flight path gitt -22.000 fpm VS
600 knop / -21,2 deg
550 knop / -23,3 deg
500 knop / -25,7 deg
450 knop / -28,8 deg
400 knop / -32,9 deg
350 knop / -38,4 deg