West Air skal fly for posten i Norge

Replying to Topic 'West Air skal fly for posten i Norge'

Noen som har noen flere detaljer om ruteoppsett, flytyper osv?
 
Replying to Topic 'West Air skal fly for posten i Norge'

Posten skal fly med 5 ATP hvor av 3 skal stasjoneres på OSL, en på Flesland og en på Årø. I tillegg skal en ATP øremerkes som back-up maskin. Videre skal de fly med en CRJ tilhørende Cimber Air mellom TOS og LYR (base TOS) inntil de selv blir i stand til å operere med denne flytypen, og en Saab 340 EVE - OSL - EVE (base EVE). Saaben skal opereres av en underleverandør (jeg vet ikke hvilken).
Det var totalt 11 europeiske flyselskaper som deltok i anbudsrunden. Når det gjelder flytider så blir TOS-LYR-TOS en ren dagflyging, mens resten av programmet blir kveld og natt (de tidligste flightene går ut fra OSL rundt kl 2000 og de siste kommer inn ca kl 0200). Det ligger an til to rundturer til SVG/BGO/TRD man - fre i tillegg til møreruten som er beskrevet i denne tråden tidligere. Det vil også bli operert et begrenset antall flyginger på søndager.
 
Replying to Topic 'West Air skal fly for posten i Norge'

Ca 30 norske piloter (de fleste av disse venter på sin første jobb) har vært på intervju og 20 stk vil få tilbud i løpet av denne uken! Vet mange som er spente på svar! :)
 
Replying to Topic 'West Air skal fly for posten i Norge'

Hvor tar West Air disse ATP'ene fra? Har de redusert nettverket betydelig andre steder, eller hentet nytt materiell?
 
Replying to Topic 'West Air skal fly for posten i Norge'

Originally posted by raider66


Posten skal fly med 5 ATP hvor av 3 skal stasjoneres på OSL, en på Flesland og en på Årø. I tillegg skal en ATP øremerkes som back-up maskin. Videre skal de fly med en CRJ tilhørende Cimber Air mellom TOS og LYR (base TOS) inntil de selv blir i stand til å operere med denne flytypen, og en Saab 340 EVE - OSL - EVE (base EVE). Saaben skal opereres av en underleverandør (jeg vet ikke hvilken).
Det var totalt 11 europeiske flyselskaper som deltok i anbudsrunden. Når det gjelder flytider så blir TOS-LYR-TOS en ren dagflyging, mens resten av programmet blir kveld og natt (de tidligste flightene går ut fra OSL rundt kl 2000 og de siste kommer inn ca kl 0200). Det ligger an til to rundturer til SVG/BGO/TRD man - fre i tillegg til møreruten som er beskrevet i denne tråden tidligere. Det vil også bli operert et begrenset antall flyginger på søndager.

Tar de handlingen selv eller setter de den ut til de respektive handlingselskapene på stasjonene?
 
Replying to Topic 'West Air skal fly for posten i Norge'

Originally posted by Blubird


Hvor tar West Air disse ATP'ene fra? Har de redusert nettverket betydelig andre steder, eller hentet nytt materiell?

Det kvitter seg med noen HS'er (eller hva de heter) og får ATP'er tilbake. Mulig jeg har misforstått, men mener "byttet" gjøres med et datter/søsterselskap i Portugal eller noe.
 
Replying to Topic 'West Air skal fly for posten i Norge'

Originally posted by fkrlf


Originally posted by raider66


Posten skal fly med 5 ATP hvor av 3 skal stasjoneres på OSL, en på Flesland og en på Årø. I tillegg skal en ATP øremerkes som back-up maskin. Videre skal de fly med en CRJ tilhørende Cimber Air mellom TOS og LYR (base TOS) inntil de selv blir i stand til å operere med denne flytypen, og en Saab 340 EVE - OSL - EVE (base EVE). Saaben skal opereres av en underleverandør (jeg vet ikke hvilken).
Det var totalt 11 europeiske flyselskaper som deltok i anbudsrunden. Når det gjelder flytider så blir TOS-LYR-TOS en ren dagflyging, mens resten av programmet blir kveld og natt (de tidligste flightene går ut fra OSL rundt kl 2000 og de siste kommer inn ca kl 0200). Det ligger an til to rundturer til SVG/BGO/TRD man - fre i tillegg til møreruten som er beskrevet i denne tråden tidligere. Det vil også bli operert et begrenset antall flyginger på søndager.

Tar de handlingen selv eller setter de den ut til de respektive handlingselskapene på stasjonene?

Er det så mye som skal "handles" da? Parkere foran posten, kaste inn og ut, og avgårde igjen. Slik foregår det i alle fall i dag:skep
 
Replying to Topic 'West Air skal fly for posten i Norge'

Skal ikke se bort i fra at pilotene utfører selve lastinga og lossinga selv, slik f.eks. BenAir driver i dag. Men uansett så må posten først innom securitas personell for gjennomlysning, og det spørs om securitas er villige til å trille posttrallene ut på gate/stand..
 
Replying to Topic 'West Air skal fly for posten i Norge'

Sånn om man tenker på det så har jo Posten Logistikk noen på en del av disse flyplassene... hvertfall BGO, SVG, TOS, OSL osv... kan godt tenkes at de tar handelinga. Har ikke hold i det, men det er lov å tenke i de baner da... andre plasse får de vel leid noen av de andre.
 
Replying to Topic 'West Air skal fly for posten i Norge'

Tror at SAS Cargo (kommende Spirit Air Cargo Handling) driver med noe forhandling om handling på flyplassene. Jeg tror ikke SGS er inne i bildet. Men dette er bare jeg noe har "snappet opp"...
 
Replying to Topic 'West Air skal fly for posten i Norge'

Posten ønsker at flyene skal parkeres slik at postens egne kjøretøyer kan kjøre inn på oppstillingsplattformen og laste/losse direkte til/fra flyet. Ordinære handlingavtaler (drivstoff, service etc) skal inngås mellom West Air og de vanlige handlingsselskapene. På OSL leter de forøvrig etter hangar o.l. Denne lufthavnen blir jo navet for hele operasjonen med hektisk aktivitet etter norske forhold (ikke Memphis, Brussel eller East Midlands akkurat, men likevel).
 
Back
Top