• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

SprintAir skal fly for Posten Norge

Trdfly

Moderator
Medlem
For rutene OSL-BOO-TOS og TOS-LYR som flys på vegne av Posten Norge, opphører avtalen med West Atlantic Sweden 31. juli 2023. Fra 1. august er det polske SprintAir som skal operere rutene med ATR72(F)
SprintAir følger internasjonale regler som gjelder for lønns- og arbeidsvilkår på flyfrakt. Vi har innsyn i lønnsbetingelsene i selskapet. Det foreligger ikke avtale om minstelønn for piloter i Norge. Posten har ikke anledning til å stille krav om bestemte lønns- og arbeidsvilkår for pilotene.
Kontrakten gjelder fra 31. juli 2023 når nåværende avtale med West Atlantic AB utløper, og løper i første omgang for en tre-års periode.
Det er svenske West Air Sweden som de siste årene har vært operatør av postflyet.
https://www.svalbardposten.no/poste...air/polsk-flyselskap-overtar-postflyet/495452
 
Når Postens innledende kommentar handler om arbeidsforhold i selskapet bør det ringe en bjelle, men:

Ifølge https://www.pilotjobsnetwork.com/jobs/Sprintair har styrmenn i selskapet en grunnlønn på over 10 000kr/mnd. Da betaler jo prisen av to pakker sendt med posten en hel dagslønn for styrmannen. Det bør jo alle være fornøyd med, hun/han får tross alt fly gratis ;)
 
Lønna er rævva, ingen tvil om det, men man må faktisk ha med tilleggene. Her utgjør jo de en ganske stor prosentandel av lønnen
 
Ejo et vittig sammentreff at tidligere pressesjef i SAS, John Eckhoff, nå i kraft av å være pressesjef i Posten, allerede ved et par anledninger har vært ute og nektet for sosial dumping i noen av Posten sine heleide datterselskaper. Fin trend
 
Posten/Bring i kjent stil...

Bra Luftfartstilsynet følger opp sitt ansvar som Arbeidstilsyn.

Dette er nok Wizzair/DAT-DOT copy paste igjen.
 
Back
Top