West Air skal fly for posten i Norge

Replying to Topic 'West Air skal fly for posten i Norge'

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article790181.ece

Der står det at 60 millioner går til SAS Cargo og 100 mill til flyselskapet. Tror ikke det blir de store konsekvensene økonomisk for SAS Cargo. Men det utgjør en del for SAS Braathens. Men det gir jo muligheter til å kutte noen avganger på kvelden som normalt er lite passasjerbelegg på og heller åpne nye spennende destinasjoner. Punktligheten til SAS Braathens vil også bli vesentlig bedre på kveldstid. Men jeg tror nok mange seine avganger kommer til å gå tidligere.
 
Replying to Topic 'West Air skal fly for posten i Norge'

Originally posted by tosfreight


Dette må nok få noe å si for SAS Cargo og SAS Braathens, det er nok betydelige summer de har fått inn gjennom post-kontrakten. Kan vi kanskje oppleve færre avganger...?

I følge nyhetsendinger på TV ikveld sies det at SAS nå går glipp av 200 millioner kroner i inntekter.
 
Replying to Topic 'West Air skal fly for posten i Norge'

Nå er det vel ikke slik at SASBraathens "taper" 200mill på dette. Det er nok korrekt at de mister 200 mill i inntekter, men kostnadene blir også betydelig lavere. Bare det at de kan framskynde en del av de nattavgangene de har i dag må være EN besparelse,hvis de da ikke rett og slett tar bort disse avgangene. Også på handling og lastesiden må det bli en betydelig besparingm da det blir mindre volum å behandle, og dermed mindre behov for manuelt arbeide som f,eks kabinlast i setecontainere.
 
Replying to Topic 'West Air skal fly for posten i Norge'

TV2 opererer med 200 mill i tapte inntekter, mens NRK nevner 160 millioner kroner.

Uansett synd for SAS. Håper dog at man ser på muligheten til å få mer "menneskelige" tidspunkter for de siste avgangene om kveldene ut fra Oslo. Ikke lenge siden SAS Braathens forskjøv avgangene med ca 1 time på de fleste innenlandsavgangene fra Oslo, noe som gjør at en f.eks ikke lander ved midnatt i f.eks Bodø og Harstad/Narvik, men heller kl 0100 på natta. Ikke så veldig kundevennlig, og begrunnelsen til SAS Braathens for å endre avgangene var jo nettopp for å få med seg all posten....
 
Replying to Topic 'West Air skal fly for posten i Norge'

For egen del håper jeg de sene maskinene om kvelden blir siden jeg ofte har knapp connection nettopp for siste fly. Må jo kunne være litt egoistisk :)
 
Replying to Topic 'West Air skal fly for posten i Norge'

Originally posted by Superhai


http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article790181.ece

Der står det at 60 millioner går til SAS Cargo og 100 mill til flyselskapet. Tror ikke det blir de store konsekvensene økonomisk for SAS Cargo. Men det utgjør en del for SAS Braathens. Men det gir jo muligheter til å kutte noen avganger på kvelden som normalt er lite passasjerbelegg på og heller åpne nye spennende destinasjoner. Punktligheten til SAS Braathens vil også bli vesentlig bedre på kveldstid. Men jeg tror nok mange seine avganger kommer til å gå tidligere.


Tja, Cargo inntektene har det jo ikke vært å lette i finne i Arlines regnskaper......
 
Replying to Topic 'West Air skal fly for posten i Norge'

Originally posted by CFM


For egen del håper jeg de sene maskinene om kvelden blir siden jeg ofte har knapp connection nettopp for siste fly. Må jo kunne være litt egoistisk :)

Vil det si at du aldri rakk det siste flyet tidligere altså?
 
Replying to Topic 'West Air skal fly for posten i Norge'

Det vil si at jeg ikke alltid rakk det siste flyet om kvelden tidligere
 
Replying to Topic 'West Air skal fly for posten i Norge'

OK - synd, men synes rutenettet til SAS er ganske godt....du får høre om du får sitte på med West air :)
 
Replying to Topic 'West Air skal fly for posten i Norge'

Originally posted by TOS


Originally posted by Desk pilot


Jeg kjenner ikke avstanden mellom Tromsø og Longyearbyen. West Airs ATP'er kan imidlertid gå omlag 1100 NM med 6 tonn last. Kilde www.westair.se

TOS-LYR er ca 520 nm ifølge http://gc.kls2.com/

Det var kanskje volumet på posten som tosfreight tenkte på (og ikke bare vekt), eller hva Eivind?

tenkte først og fremst på volumet ja, det er bra mye luft som fraktes oppover, i form av store pakker fra Ellos og anne postordre. De må jo handle de også, og da tyr de tydeligvis til postordre siden utvalget der oppe er så som så....;)
 
Replying to Topic 'West Air skal fly for posten i Norge'

Atp03.jpg

HS748_horisont.jpg


Håper bare ikke de skal fly på natta:skep
 
Replying to Topic 'West Air skal fly for posten i Norge'

Originally posted by tosfreight


tenkte først og fremst på volumet ja, det er bra mye luft som fraktes oppover, i form av store pakker fra Ellos og anne postordre. De må jo handle de også, og da tyr de tydeligvis til postordre siden utvalget der oppe er så som så....;)

Siden man visstnok ofte hører at "vi har ikke fått varer på en stund siden det er fullt på flyene", så order dette kanskje seg nå som SAS BU ikke lenger trenger å bruke plass/kapasitet på post, men kan kanskje heller ta annen frakt (om ikke varer til butikkene der oppe går som post da...). Flere forsyninger til butikkene = mindre postordre..?:D
 
Replying to Topic 'West Air skal fly for posten i Norge'

Originally posted by Hurum


TV2 opererer med 200 mill i tapte inntekter, mens NRK nevner 160 millioner kroner.

De har vel ikke tatt med utenlands- og ekspresspostkontrakten som skal være verdt 40 mill.
 
Replying to Topic 'West Air skal fly for posten i Norge'

Anybody know which other company's except for SAS and Westair put in a tilbud
 
Replying to Topic 'West Air skal fly for posten i Norge'

Originally posted by captaink


Frøvrig er det visstnok slik at svenskene har gitt anbud på TOS-LYR delen med en CRJ. Har noen sett CRJ i cargo utførelse enda, eller er det noe svenskene skal snekre selv ??

CRJ frakter? Høres i utgangspunktet veldig merkelig ut.
 
Replying to Topic 'West Air skal fly for posten i Norge'

Originally posted by tosfreight


Noen som har bilder av flyene til West air?

Her skulle vel være noen... ?

http://www1.airpics.com/search/search.php?string=West+Air+&si=0&count=&st=1&ar=2&bcsi_scan_7417C537B9419A1F=oHizVYbihf4mWYBpo2nENRAAAAC87/sL&bcsi_scan_filename=search.php
 
Replying to Topic 'West Air skal fly for posten i Norge'

Originally posted by captaink
Frøvrig er det visstnok slik at svenskene har gitt anbud på TOS-LYR delen med en CRJ. Har noen sett CRJ i cargo utførelse enda, eller er det noe svenskene skal snekre selv ??

Hvordan fungerer dette, dersom de gir anbud med en spesiell flytype er de da bundet opp til den spesielle typen eller kan de bruke hva som helst med tilsvarende kapasitet så lenge det gjør jobben?
 
Back
Top