Laut BAZL-Sprecher Daniel Göring basiert der Entscheid auf den Wetterprognosen und auf Messwerte vom Jungfraujoch, von verschiedenen Ballonflügen und von Flügen privater Spezialisten.
Dro et fly fra KSU nå så jeg over taket her. Regner med det var 737-ern som har stått der de siste dagene som skulle til Oslo? Noen som vet om det var posisjonsflight, eller om den dro med pax?
Hmmm... minner meg om tiden i Norving. Vi hadde to maskiner FBU-Esbjerg-FBU hver torsdag med oljemannskaper. Ofte tåke der ute på platformen, så det ble endel lange (les fine) stopp i Esbjerg. "Løven og Lammet". Eksisterer det fremdeles Dag?
Har "drukket mye på TAF'en" der, gitt!
Det var vel SK9215 tenker jeg.
"Damned if you do, damned if you don't"?Helsemyndighetene mener at det stengte luftrommet over Norge sannsynligvis har ført til tap av liv, selv om det motsatte var hensikten.
- Det er umulig å vite sikkert, men det er sannsynlig at noen har mistet livet på grunn av flyforbudet. Det har gjort at hjelpen ikke har kommet raskt nok, eller at de syke eller forulykkede ikke har kommet raskt nok til sykehus, sier assisterende helsedirektør Bjørn Guldvåg til Aftenposten.
-------------
På den annen side ville myndighetene fått kraftig kritikk hvis et fly eller helikopter fikk tillatelse til å fly og deretter styrtet.
- Uansett hva vi bestemmer, så kan det gå galt. Vi må bruke det beste som er, basere oss på de prognosene som finnes og forholde oss til våre internasjonale kolleger, sier avdelingsdirektør i Luftfartstilsynet, Espen Slyngstad.
'Sjanse' er et ord vi ikke bruker i bransjen annet enn når vi er ute og reiser ....ld
Retningslinjene er utarbeidet av Den internasjonale organisasjonen for sivil luftfart (ICAO), men de tolkes forskjellig i ulike deler av verden.
– Man kan si at retningslinjene tolkes noe strengere i Europa enn i USA når det gjelder ansvaret til flygere og flykontroll-etater, sier Brian Flynn fra Eurocontrol, den europeiske organisasjonen for luftfartssikkerhet.
Europas største flyselskap Lufthansa nøyer seg ikke med kritikk. Selskapet vil på vingene så snart som mulig - og vurderer å kreve milliarderstatning for de massive tapene konsernet er blitt påført de siste døgnene.
Selskapet mener det er uakseptabelt at myndighetene stoler blindt på en datasimulasjon fra Volcanic Ash Advisory Centre i London.
Og Lufthansa vurderer milliardsøksmål
Isteden for å bare høre på noen teoretikere som sitter på en data i London, burde man også høre på innspill fra de som faktisk flyr. Teori er fint, men fungerer kun i bøkene
Hvem er er det egentlig du snakker om, som man burde høre på?
Flere sider i saken. Blant annet innspillene fra flyselskapene som faktisk er de som flyr
Det er vel litt å la bukken passe havresekken. De som taper milliarder skal få bestemme om de ikke skal tape milliarder?
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.