Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold) 2010

Status
Not open for further replies.
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Kan bare slutte meg til de to siste poster.

Laut BAZL-Sprecher Daniel Göring basiert der Entscheid auf den Wetterprognosen und auf Messwerte vom Jungfraujoch, von verschiedenen Ballonflügen und von Flügen privater Spezialisten.

I Sveits ser det ut for driver man målinger og holder luftrommet stengt på grunnlag av disse, selv om de er usikre.

Alt i følge nettutgaven til Neue Züricher Zeitung

http://www.nzz.ch/nachrichten/panor...nasche_luftraum_schweiz_europa_1.5468511.html

Dro et fly fra KSU nå så jeg over taket her. Regner med det var 737-ern som har stått der de siste dagene som skulle til Oslo? Noen som vet om det var posisjonsflight, eller om den dro med pax?

Last edited:

Det var vel SK9215 tenker jeg.

Dro et fly fra KSU nå så jeg over taket her. Regner med det var 737-ern som har stått der de siste dagene som skulle til Oslo? Noen som vet om det var posisjonsflight, eller om den dro med pax?

Møtte en haug med crew på SAS-crewrommet på OSL tidligere i kveld. Det var satt opp et fly om skulle slippe av crew på KSU, og fly videre langs kysten og slippe av crew bortetter flyplassene slik at man er klare for flygninger i morgen tidlig.

Hmmm... minner meg om tiden i Norving. Vi hadde to maskiner FBU-Esbjerg-FBU hver torsdag med oljemannskaper. Ofte tåke der ute på platformen, så det ble endel lange (les fine) stopp i Esbjerg. "Løven og Lammet". Eksisterer det fremdeles Dag?
Har "drukket mye på TAF'en" der, gitt!

Nei, den har jeg ikke sett. Vi har stort sett vært på Dronning Louise. Blir mye god mat her nede, og enda mer godt flytende! Mye bonuspoeng blir det også, siden SAS mastercard sjelden rekker å¨ligge i lomma lenge nok til å bli kjølig.:drink

SAS` LN-TUL dro nettopp utover fjorden her i Molde, sikkert mot Oslo. For et kvaarters tid siden dro drt jeg mener var en Fokker 50 mot sydvest. Litt tidligere dro ett eller to jetfly som kan ha vært Norwegians.

Det var vel SK9215 tenker jeg.

skal si den har en fin routing gjennom sør-norge ja :-) sitter å ser på den på flightradar24 nå.. så får vi bare håpe da, at det blir anledning for endel flygninger i morgen.

Ble jo nesten rørt da det faktisk kom et fly inn for landing på OSL da jeg kjørte hjem nå. De kommer på rekke og rad utover natten. :)

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10000188
Helsemyndighetene mener at det stengte luftrommet over Norge sannsynligvis har ført til tap av liv, selv om det motsatte var hensikten.

- Det er umulig å vite sikkert, men det er sannsynlig at noen har mistet livet på grunn av flyforbudet. Det har gjort at hjelpen ikke har kommet raskt nok, eller at de syke eller forulykkede ikke har kommet raskt nok til sykehus, sier assisterende helsedirektør Bjørn Guldvåg til Aftenposten.

-------------

På den annen side ville myndighetene fått kraftig kritikk hvis et fly eller helikopter fikk tillatelse til å fly og deretter styrtet.

- Uansett hva vi bestemmer, så kan det gå galt. Vi må bruke det beste som er, basere oss på de prognosene som finnes og forholde oss til våre internasjonale kolleger, sier avdelingsdirektør i Luftfartstilsynet, Espen Slyngstad.
"Damned if you do, damned if you don't"?

'Sjanse' er et ord vi ikke bruker i bransjen annet enn når vi er ute og reiser .... :old

Det er ikke snakk om å ta sjansen, men å operere med en litt høyere grad av risiko.

Ellers er det jo interesant at Europeiske myndigheter velger å tolke reglene strengere enn hva f.eks amerikanske ville ha gjort

Retningslinjene er utarbeidet av Den internasjonale organisasjonen for sivil luftfart (ICAO), men de tolkes forskjellig i ulike deler av verden.

– Man kan si at retningslinjene tolkes noe strengere i Europa enn i USA når det gjelder ansvaret til flygere og flykontroll-etater, sier Brian Flynn fra Eurocontrol, den europeiske organisasjonen for luftfartssikkerhet.

Og Lufthansa vurderer milliardsøksmål

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10000194
Europas største flyselskap Lufthansa nøyer seg ikke med kritikk. Selskapet vil på vingene så snart som mulig - og vurderer å kreve milliarderstatning for de massive tapene konsernet er blitt påført de siste døgnene.

Selskapet mener det er uakseptabelt at myndighetene stoler blindt på en datasimulasjon fra Volcanic Ash Advisory Centre i London.

Vel vel, desperation never is pretty, is it? ;)

Og Lufthansa vurderer milliardsøksmål

Siktelsen vil da kanskje lyde omtrent som dette?

"De er anklaget for, basert på tilgjengelig informasjon og internasjonale regler og anbefalinger, å ha forsøkt å redde flyselskapenes flyvende materiell og flymannskaper og passasjerers liv og helse."

Nei, men når overdrevne sikkerhetstiltak som i stor grad er unødvendig fører til milliardtap så er søksmål på sin plass.

Isteden for å bare høre på noen teoretikere som sitter på en data i London, burde man også høre på innspill fra de som faktisk flyr. Teori er fint, men fungerer kun i bøkene

Isteden for å bare høre på noen teoretikere som sitter på en data i London, burde man også høre på innspill fra de som faktisk flyr. Teori er fint, men fungerer kun i bøkene

Hvem er er det egentlig du snakker om, som man burde høre på?

Hvem er er det egentlig du snakker om, som man burde høre på?

Flere sider i saken. Blant annet innspillene fra flyselskapene som faktisk er de som flyr og de som har mest å tape skulle det gå galt

Last edited:

Flere sider i saken. Blant annet innspillene fra flyselskapene som faktisk er de som flyr

Det er vel litt å la bukken passe havresekken. De som taper milliarder skal få bestemme om de ikke skal tape milliarder?

Det er vel litt å la bukken passe havresekken. De som taper milliarder skal få bestemme om de ikke skal tape milliarder?

Nei, for det er faktisk flyselskapene som har mest å tape på en ulykke. Metrologene derimot har ingenting å tape! Dessuten er det heller ikke slik at litt aske får flyene til å ramle ned sånn helt uten videre. Dessuten har flyselskapene langt mer kunnskap hva aske faktisk gjør med flyene enn noen forskere som sitter på en data i London

Det man driver med nå er å bruke ekstreme worst case scenarioer med dårlig nøyaktighet, og blir som om jeg skulle gått med hjelm og fullt verneutstyr på vei til jobben i tilfelle en potteplante faller ut av et vindu

Re: Vulkan og flyøkonomi/aksjekurser

Det som jeg synes må være skremmende for flyselspene er hva dette gjør med folks ønske om å fly, både i business-sammenheng og ferie/fritidssammenheng. For det første vil man ha usikkerheten om flyene faktisk går, særlig om de går når man skal hjem slik at man ikke strander langt hjemmefra.

For det andre er det nok mange som er skremt av om det er sikkert å fly og som vil velge andre transportmåter.

På mange måter tror jeg denne skaden har skjedd selv om man nå skulle få flyene på vingene igjen litt etter litt.

Men jeg må si meg enig med Someone at så dramatiske avgjørelser burde vært basert på litt mer enn noen teoretiske modeller fra et institutt i London. Jeg skjønner jo at slike avgjørelser er vanskelige å ta, men at dette ikke er håndtert perfekt mener jeg er ganske klart. Spesielt synes jeg det er merkelig at man ikke med en gang fikk frem at situasjonen i Europa nå IKKE kan sammenlignes med de episodene KLM og BA har opplevd når de fløy inn i en virkelig vulkansky rett ved vulkanen og utbruddet. Slike skrekkhistorier skremmer folk.

Fly tar da av i mange uværssituasjoner (torden, lyn, kraftig regn/vind etc) selv om man vet at flyulykker svært ofte skjer i ekstreme værforhold. Følelesen er vel at sikkerhetsmarginene i denne situasjonen er vel ekstreme.

Last edited:
Status
Not open for further replies.
Back