Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold) 2010

Status
Not open for further replies.
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Og DA kommer den glade meldingen fra Island: "Minni gosvirkni"http://www.visir.is/article/20100418/FRETTIR01/931599758Ser man på webcam som VG har så ser man heller ikke mye aktivitet...Godt tegn, eller? ;)

Trodde jeg aldri i livet skulle ha glede av den gammelnorsken jeg måtte gjennom på gymnaset, men jeg forstår nok til å kunne gjette meg til at "minni" ikke er en musedame og, på toppen av det hele, nå vet jeg hvor vi har fått ordet "møkk" ifra!:old

we're back!

Offisiell info fra SAS

Norge åpent for flytrafikk mandag

På grunn av en bedring i askesituasjonen i luftrommet over Norge har myndighetene åpnet for innenriks flytrafikk mandag. SAS vil gjennomføre et tilnærmet normalt flyprogram innenriks. Noen avvik vil forekomme.

Billettene blir fortløpende tilgjengelige fra søndag kveld her på vårt nettsted.

Trodde jeg aldri i livet skulle ha glede av den gammelnorsken jeg måtte gjennom på gymnaset, men jeg forstår nok til å kunne gjette meg til at "minni" ikke er en musedame og, på toppen av det hele, nå vet jeg hvor vi har fått ordet "møkk" ifra!:old

:ICE

:musikk

Re: we're back!

Vet du hva CK? Jeg sitter her med samme følelsen som da flylydene (ikke flystøy) kom tilbake etter en tåkemorgen på FBU. Snakk om "roaring silence"!

Duestad går ut å lover grønne skoger med at OSL er åpen for avganger mot nord, iløpet av natten kan det tilogmed hende at man kan lande der og imorgen, Mandag vil den være helt åpen - på den andre siden sitter ekspertene og sier dette;

– Det ser ganske mørkt ut. Allerede i 11–12–tiden mandag kommer skyen innover den sørlige delen av landet. Så vil den spre seg sakte nordover, og allerede fra tirsdag utpå dagen ser det mørkt ut for hele landet igjen, sier statsmeteorolog Inger-Lise Aasen til Aftenposten.

Fantastisk, snakk om å gjøre ett "kaos" enda større :rolleyes:

Bra at flytrafikken går noenlunde normalt i morgen, men er skeptisk til om jeg får dratt til TRD på torsdag kveld...

Første avgang vil jeg tro
SK9215 ETD 1940 Z pos-flight med crew OSL-KSU-MOL-AES-BGO-HAU-OSL

I forskningsøyemed så er det selvsagt tull. Derimot så bidrar det som viktig innspill i diskusjonen om hvor vidt reaksjonene er overdrevet og krisemaksimerte eller ikke. Istedet for å sluke alt som myndigheter og forskere kommer med ukritisk så trengs det faktisk noen som tør si ifra

Du er tydeligvis veldig kritisk til beslutningene som er tatt og grunnlaget som de er tatt på, men hva i all verden mener du de burde vært basert på?

Ettersom modeller for hvordan vulkanaske sprer seg tydeligvis ikke er noe vi skal basere oss på, hva skal vi da basere oss på? Snåsamannen?

Duestad går ut å lover grønne skoger med at OSL er åpen for avganger mot nord, iløpet av natten kan det tilogmed hende at man kan lande der og imorgen, Mandag vil den være helt åpen - på den andre siden sitter ekspertene og sier dette;

Fantastisk, snakk om å gjøre ett "kaos" enda større :rolleyes:

Huff, de metereologene. Det er deres skyld. Hvorfor kan de ikke melde bedre vær?

Sitter i LH loungen paa IAD naa og skal avgaarde med 926 til OSL! Noen ganger vinner man faktisk....... :D

Du er tydeligvis veldig kritisk til beslutningene som er tatt og grunnlaget som de er tatt på, men hva i all verden mener du de burde vært basert på?

Ettersom modeller for hvordan vulkanaske sprer seg tydeligvis ikke er noe vi skal basere oss på, hva skal vi da basere oss på? Snåsamannen?

My point exactly. Vi kan irritere oss grønne over at vi ikke har et bedre apparat til å analysere og spå i slike situasjoner, men når vi nå ikke har det, hva er da alternativet? Fly og håpe på det beste? Det er i beste fall naivt eller korttenkt.

My point exactly. Vi kan irritere oss grønne over at vi ikke har et bedre apparat til å analysere og spå i slike situasjoner, men når vi nå ikke har det, hva er da alternativet? Fly og håpe på det beste? Det er i beste fall naivt eller korttenkt.

Ikke nødvendigvis, men jeg mener man kunna tatt litt større sjanser enn det man har tatt til nå

Det måtte en tsunami til for å få varlsingsutstyr. Skal ikke se bort i fra at dette kommer i luften også?

Ikke nødvendigvis, men jeg mener man kunna tatt litt større sjanser enn det man har tatt til nå

Ja, det mener du. Hvilket grunnlag har du for å mene det, som du antar er bedre enn disse forskerne, som altså har fått si alt for mye på bekostning av legmenn og administrerende direktører?

Alle er vel enige om at det er for lite kunnskap om hvordan vulkananske sprer seg i atmosfæren, for lite måleinstrumenter tilgjengelig og, kanskje viktigst, for lite kunnskap om hvor mye vulkanaske et fly faktisk tåler. Her er det stort sett ikke noe annet enn ukjente. Da kan "man" gjerne mene at "man" burde ta større risiko, men det blir veldig lite annet enn synsing.

'Sjanse' er et ord vi ikke bruker i bransjen annet enn når vi er ute og reiser .... :old

Status
Not open for further replies.
Back