Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold) 2010

Status
Not open for further replies.
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

I UK flyr de med målefly, og har funnet en del aske og støv rundt 8000 ft


Quote:

Scientists from Wiltshire who have been making test flights into the volcanic ash cloud say the decision to close UK airspace is not an over-reaction.
....
Flying at just below 10,000 feet, research instruments identified three distinct layers of volcanic residue.
...
Heavy, gritty particles seem to be sitting at around 8,000ft (2440m) , while lower down in the atmosphere there are sulphurous chemicals and finer dust particles.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/e...re/8628028.stm
__________________

Hvordan klare målefly a flyg rundt 8000ft uten problem da, og hvis dette er en fly med stempelmotor hvorfor ikke limiter flyging restrictioner till turbinmotorer.
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Så det vil si at flyene som ble skadet fløy gjennom fysiske skyer av aske, og ikke klar luft som innehold litt støv?

Hvis det stemmer så tyder det ende mer på at dagens krisemaksimering er noe forbanna tullball!

Om du leser det du siterer så står det "such clouds are difficult to distinguish visually from meteorological clouds". Er din anbefaling at så lenge man ligger unna skyer så er alt OK (dvs. kun fly i klarvær)? I så fall sliter man vel uansett, men man kan nok da kanskje iallefall tillate VFR flygninger?
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Og da har RC bestemt seg for å fly FAE-TRD-FAE som RC432/433 i dag med avgang fra FAE kl. 16:00 norsk tid med retur fra TRD kl. 17:30... På deres hjemmesider står at alle som ønsker å fly må skynde seg vestover til flyplassen :-) Artig :-)
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Hvordan klare målefly a flyg rundt 8000ft uten problem da, og hvis dette er en fly med stempelmotor hvorfor ikke limiter flyging restrictioner till turbinmotorer.


I så fall sliter man vel uansett, men man kan nok da kanskje iallefall tillate VFR flygninger?

De fleste (alle?) land unntatt Norge tillater VFR-flyging.

http://www.lfv.se/sv/Nyheter/Nyhete...ng-av-svenskt-luftrum-pa-grund-av-askmolnet-/

http://www.bazl.admin.ch/aktuell/medieninformation/00024/index.html?lang=de&msg-id=32671
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

5 Icelandair (1735, 2*1835, 1935, 2035), Iceland Express (tipper den kommer ca 2000) og en Atlantic Airways (1730) har så langt meldt sin intresse for Værnes.
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Her er listen på avganger fra KEF i dag... (Islandstid)

http://www.kefairport.is/english/

SK4788 Oslo Gardermoen 11:40 11:40 Cancelled
FI330 Trondheim Vaernes 13:00 13:00 On Time
FI212 Copenhagen 13:15 13:15 Cancelled
AEU833 Tenerife Sur 13:55 13:55 Cancelled
FI332 Trondheim Vaernes 14:00 14:00 On Time
FI334 Trondheim Vaernes 14:00 14:00 On Time
AEU183 Alicante 14:15 14:15 Cancelled
FI336 Trondheim Vaernes 15:00 15:00 On Time
AEU503 London Gatwick 15:30 15:30 Cancelled
AEU901 Trondheim Vaernes 15:30 15:30 Estimat. 15:30
FI338 Trondheim Vaernes 16:00 16:00 On Time
AEU903 Copenhagen 15:30 16:00 Estimat. 16:00
FI454 London Heathrow 16:10 16:10 Cancelled
FI324 Oslo Gardermoen 16:25 16:25 Cancelled
FI631 Boston Logan Intl 17:00 17:00 On Time
FI615 New York JFK 17:00 17:00 On Time
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

De fleste (alle?) land unntatt Norge tillater VFR-flyging.

Men selv med tillatelse for VFR flygninger så vil vel et forbud mot IFR flygninger påvirke store deler av trafikkflygningene? Jeg spør - jeg vet ikke.:)
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Men selv med tillatelse for VFR flygninger så vil vel et forbud mot IFR flygninger påvirke store deler av trafikkflygningene? Jeg spør - jeg vet ikke.:)

Man løser ikke rutetrafikkproblemet og VFR, men noen påpekte turbinproblematikken og VFR-flyging, og det har faktisk andre lands myndigheter tatt høyde for.
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Askelag på et av Norsk luftambulanses helikoptere etter flyvning.
- Flyrestriksjonene ble opphevet for en periode, og vi gjennomførte en viktig ambulanseflyvning tur-retur Karlstad i Sverige. Piloten merket ikke noe som helst som var annerledes med helikopteret. Det var først da det landet at vi oppdaget et tynt, tynt lag med aske på vinduene, sier pilot Morten Jystad ved Norsk luftambulanse.
http://www.dagbladet.no/2010/04/18/nyheter/innenriks/aske/vulkan/flyforbud/11335687/
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Når ble Astraeus Iceland Express?
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Kan også bli aktuelt med norske testflyvninger.


http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7085241

Så ville det jo klæde Kjos at bidrage eller deltag i sådanne test - specielt når han nu selv er så hurtigt ude og bede myndighederne om det. At lade konkurrenten gå foran og så senere snylte på resultaterne vil ikke være passende. Håber DY også bidrager til dette
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Som forsker vil jeg si at det viktigste med tester er konrollerte betingelser. Det store problemet med testflyginger er at man ikke vet hvaslags forhold man flyr i (Det er derfor så store luftrom er stengt, fordi man ikke vet helt hvor konsentrasjonene er størst). En testflyging kan derfor gå bra, bare fordi flyet tilfeldigvis fløy i en sone nesten uten aske. Disse testene til KLM og eventuellt SAS er derfor bare tøv fra ende til annen.

Skal det gi noen mening med testing må først motorene testes på bakken ved å blande kontrollerte mengder aske inn i inntaksluften og operere over lange tidsperioder.

Den kritiske askemengden en motor kan utsettes for tillsvarer den mengden den greier å kvitte seg med. Selv en oppbygning på 0.5-1g i timen er kritisk i lengden. Så små mengder er veldig vanskelig å oppdage etter en times testflygning.

Minstekravene til en slik test er derfor:
1.) Man må vite askekonsentrasjonen
2.) Varigheten må være så lang at man faktisk kan si med stor sikkerhet at det ikke skjer noen endringer. Jeg vil anta at man trenger minst 50-100timer drift, kanskje enda mer.

I tillegg må man se på eventuelle "krysstester" utenom normal belastning. Hvordan påvirker f.eks. regn askeopptaket, og hva med når motoren presses hardt (f.eks. hvis en motor stopper). Da vil motoren bli varmere, hvilket vil påvirke både hvor den smeltede asken stivner igjen, og kanskje også påvirke mengden aske som smelter.

Asken er rett og slett en ny variabel som må testes, og den må da krysstestes med alle de andre sertifiseringsvariablene på en motor om man skal kunne si noe om hvorvidt motoren kan operere under slike omstendigheter.

Dette gjelder bare for motoren, og bare noen få eksempler jeg kom på i farten her. Poenget mitt er at man må teste lenge og grundig bare for å kunne si noe sikkert om de mer sansynlige scenarioene, ikke bare ta en rask luftetur.
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Så ville det jo klæde Kjos at bidrage eller deltag i sådanne test - specielt når han nu selv er så hurtigt ude og bede myndighederne om det. At lade konkurrenten gå foran og så senere snylte på resultaterne vil ikke være passende. Håber DY også bidrager til dette


Ja, det gjør han sikkert mer enn gjerne. Og det gjør vel Per Gunnar Stensvaag i SAS også. Du glemte visst å nevne at han var ute i media med kritikk av hva som skjer. Men men... det er fort gjort å glemme. Ikke sant?


IMM
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Ja, det gjør han sikkert mer enn gjerne. Og det gjør vel Per Gunnar Stensvaag i SAS også. Du glemte visst å nevne at han var ute i media med kritikk av hva som skjer. Men men... det er fort gjort å glemme. Ikke sant?


IMM

Men, litt forskjell om en Admin dir , eller en flyger uttalter seg må det vel være ?
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Ja, det gjør han sikkert mer enn gjerne. Og det gjør vel Per Gunnar Stensvaag i SAS også. Du glemte visst å nevne at han var ute i media med kritikk av hva som skjer. Men men... det er fort gjort å glemme. Ikke sant?


IMM

here we go again...

Kjos har udtalt sig på vegne af DY - SAS kaptajnen som privatperson. Kjos var den første til at presse på for at få lavet test. Så er det vel også kun naturligt at han også selv går forrest når det skal ske i praksis.

En privatperson der udtaler sig har jo ligesom ikke de store muligheder for a bidrage - men pyt da med det bare han kan bruges til at lave dette om til endnu en DY vs SK tråd. Glemte jo helt at man ikke må mene noget om Kjos og DY medmindre det er positivt.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top