Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold) 2010

Status
Not open for further replies.
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

<moderator>
Så dropper vi SK - DY-krigen litt !
</moderator>

Da har helikopterene begynt å gå fra Sola og Flesland.
Her nede i Esbjerg er det fremdeles full stans.

Disse testene til KLM og eventuellt SAS er derfor bare tøv fra ende til annen.

I forskningsøyemed så er det selvsagt tull. Derimot så bidrar det som viktig innspill i diskusjonen om hvor vidt reaksjonene er overdrevet og krisemaksimerte eller ikke. Istedet for å sluke alt som myndigheter og forskere kommer med ukritisk så trengs det faktisk noen som tør si ifra

.....enten det er snakk om CEOen i KLM eller Harald Eia:stir

I forskningsøyemed så er det selvsagt tull. Derimot så bidrar det som viktig innspill i diskusjonen om hvor vidt reaksjonene er overdrevet og krisemaksimerte eller ikke. Istedet for å sluke alt som myndigheter og forskere kommer med ukritisk så trengs det faktisk noen som tør si ifra

.....enten det er snakk om CEOen i KLM eller Harald Eia:stir

Du er ingen forsker, Espen, det hører jeg fort, men jeg hadde kanskje trodd at du verdsatte litt systematisk kunnskap....:D

Poenget til O_K_ er, så vidt jeg kan skjønne, er at verdien av disse "testflygningene" uten noen form for kontroll av eksterne forhold er nokså liten. Det bidrar selvsagt i det store bildet, men 2-3-4 enkeltstående flygninger med passasjerfly uten måleinstrumenter gir nok ikke et spesielt godt bilde av situasjonen.

Jeg er også av den oppfatning at man må gjøre undersøkelser i større grad enn hva tilfellet tilsynelatende har vært her. Testflygninger må gjøres på en systematisk måte for å få noe håndfast å basere sine beslutninger på, men om man skal unngå angrep a la det flere har kommet med angående litt snevert målegrunnlag, så må dette gjøres litt mer systematisk.

Du er ingen forsker, Espen, det hører jeg fort, men jeg hadde kanskje trodd at du verdsatte litt systematisk kunnskap....:D

He he, det er det ingen tvil om :)

Og med en master i finans har jeg også lært at heller ikke matematiske modeller alltid fungerer i virkeligheten.......

Re: *** SAS IC på OSL mandag 19/4 ***

Mens CO, som egentlig er de som flyr hit, har kansellert :rolleyes:

He he, det er det ingen tvil om :)

Og med en master i finans har jeg også lært at heller ikke matematiske modeller alltid fungerer i virkeligheten.......

Nei, det tror jeg ikke du vil finne så mange av oss akademikere som tror heller....:D Modellene kan riktignok hjelpe til for å forstå enkelte sammenhenger osv., men vil nok svært sjelden gi det hele & fulle bildet.;)

Mens CO, som egentlig er de som flyr hit, har kansellert :rolleyes:
Har de ikke crew her så er det jo liten vits i å sende et fly når sannsynligheten for at fly og crew blir stuck er stor. Er mer enn bare en åpen flyplass som skal til.

Har de ikke crew her så er det jo liten vits i å sende et fly når sannsynligheten for at fly og crew blir stuck er stor. Er mer enn bare en åpen flyplass som skal til.

Har de ikke et crew "sittende fast" her? Noen skulle vel ha flydd den første CO39 som ble kansellert?

I formiddag fikk jeg melding om at jeg kunne holde meg hjemme fra jobb i morgen, men det ble senere trukket tilbake. Vi håper på innenrikstrafikk på Torp i morgen. Med meg får jeg unge frøken IMM på 7 år, som skal hjelpe til fra 0500 til skolen starter. Fru IMM står jo fast nede i Sierra Leone....
Unge frøken IMM gleder seg skikkelig til å være med å jobbe litt! Og så får man jo bare håpe at det blir noe å gjøre ;)

IMM

Har de ikke et crew "sittende fast" her? Noen skulle vel ha flydd den første CO39 som ble kansellert?
Mulig jeg var litt uklar. Jeg vet ikke om de har crew her eller ikke, men det kan jo være at de har sendt dem andre veier el.l. Det er heller ikke bestandig bare å sette i gang en operasjon. Ref. SAS på nyhetene i dag. De har fly på BGO men ikke crew. Vet også at WF har en kabal ifht. crew i sør og nord.

Jeg aner ikke om de har crew her eller ikke, men innbiller meg at det ville vært lurt, sånn at man kom kjapt i gang igjen.

Et annet "wild guess" er kanskje at man må fly en omvei, rundt Island, og da blir det kanskje litt lite rekkevidde for en 757?

Da har helikopterene begynt å gå fra Sola og Flesland.
Her nede i Esbjerg er det fremdeles full stans.

Hmmm... minner meg om tiden i Norving. Vi hadde to maskiner FBU-Esbjerg-FBU hver torsdag med oljemannskaper. Ofte tåke der ute på platformen, så det ble endel lange (les fine) stopp i Esbjerg. "Løven og Lammet". Eksisterer det fremdeles Dag?
Har "drukket mye på TAF'en" der, gitt!

Et annet "wild guess" er kanskje at man må fly en omvei, rundt Island, og da blir det kanskje litt lite rekkevidde for en 757?

Tror du har et godt poeng der. De må nord for Island, og da tror jeg nok det fort kan bli litt drøyt for en stakkars 757.

Tror du har et godt poeng der. De må nord for Island, og da tror jeg nok det fort kan bli litt drøyt for en stakkars 757.
"Men det kan bare Lillebror, og bare, bare han!"
Vel det fins vel andre enn CO og US som ikke benytter 757.

Kan vel være at de shifter litt og setter inn 767?

Litt fuel på Island ??? Og så fortsette nord....

767/777, hvorfor ikke ? Det er sikkert noen ledige som ikke kan fly til melllom/sør Europa ??

Egentlig burde Scanair forum overta operations for CO , vi er jo alle sååå flinke..:lol:^_^:colgate:

Status
Not open for further replies.
Back