Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold) 2010

Status
Not open for further replies.
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

DY kjører i gang fra basen i TRD i dag og flyr TRD-BOO-TOS-BOO-TRD med avgang kl 1820.

Så får vi krysse alle fingre og tær slik at også luftrommet sørover åpnes.
 
Re: Vulkanen - stengte/åpne luftrom del 2

DY starter opp fra basen i TRD og flyr i kveld DY156/DY157 TRD-BOO-TOS-BOO-TRD.
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Her er en relevant rapport fra et større utbrudd.

http://pubs.usgs.gov/pinatubo/casa/index.html

Fra rapporten
Jet aircraft are damaged when they fly through clouds containing finely fragmented rock debris and acid gases produced by explosive volcanic eruptions (Casadevall, 1992). Clouds of volcanic ash and corrosive gases cannot be detected by weather radar currently carried aboard airplanes, and such clouds are difficult to distinguish visually from meteorological clouds. In the past 15 years, there have been more than 80 in-flight encounters between volcanic ash clouds and commercial jet aircraft.

Så det vil si at flyene som ble skadet fløy gjennom fysiske skyer av aske, og ikke klar luft som innehold litt støv?

Hvis det stemmer så tyder det ende mer på at dagens krisemaksimering er noe forbanna tullball!
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Icelandair bruker åpningen over Norge til å sende skandinaver strandsatt i Island til Trondheim med to flygninger i ettermiddag.

FI330 og FI332 skal ankomme 1735 og 1835 og returene (FI331/FI333) går 1850 og 1950.

Da er vi oppe i fire Icelandair-fly som skal innom Værnes i kveld (FI334 og FI 336) med ankomst 1835 og 1935 med avgang (FI335 og FI 337) 1950 og 2050.

I tillegg vurderer SAS å sende sine USA-fly som opprinnelig skulle til CPH til Værnes (evt. Bodø, Bergen eller Stavanger) - adressa.no: Vurderer å la rutefly fra USA lande på Værnes
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Når flyforbudet er besluttet på kun bakgrunn av noen matematiske modeller som noen briter sitter å tukler med, istedet for faktiske målinger så bør de fleste kunne være enige om at her har man valgt enkleste løsning, istedet for den beste løsningen:stir:angry:

Det er jo fordi mann ikke har noe annet å gå etter. Det er for lite forskning på området og det mangler utsyr får måling. Og når mann ikke vet så er det best og velge sikkerhet fram for usikkerhet. Det er faktisk så enkelt som det. At det plutselig finnes "fagfolk" overalt som mener dette går så bra så er nesten komisk, likeså testflyvningen til KLM. Minner mest om en guttunge på sykkel "se mamma, uten hender". Fint at den ene lille turen gikk bra men det betyr ikke at alle 17.000 kansellerte avganger ville ha gått like bra.

Så lenge det ikke finnes fysiske målinger er vi nødt til å forholde oss til modeller og estimater. Og det er jo ikke slik at det bare er som "noen britter sitter å tukle med".
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Da er vi oppe i fire Icelandair-fly som skal innom Værnes i kveld (FI334 og FI 336) med ankomst 1835 og 1935 med avgang (FI335 og FI 337) 1950 og 2050.

I tillegg vurderer SAS å sende sine USA-fly som opprinnelig skulle til CPH til Værnes (evt. Bodø, Bergen eller Stavanger) - adressa.no: Vurderer å la rutefly fra USA lande på Værnes

Håper noen isåfall er på Værnes og fotograferer en sådan begivenhet. Det er jo uvanlig besøk å få!
 
Re: Vulkanen - stengte/åpne luftrom del 2

...og nå vurerer SAS IC fra USA og Icelandair å lande på Værnes...

Ser at Icelandair har satt opp med ikke mindre enn fire fly som skal fly KEF-TRD-KEF.

* FI330/331 Trondheim 13:00 GMT
* FI332/333 Trondheim 14:00 GMT
* FI334/335 Trondheim 14:00 GMT
* FI336/337 Trondheim 15:00 GMT
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Selv under freezing fog vet flyselskapene det er en kalkulert risiko å opperer flyene. Det er en stor risiko å ødelege motoren, men flygingen pågår, og selv statisken på punkligheten blir hold vedlike og oppdatert selv under værforhold som sier at flyging burde blitt på bakken. Selv om risikoen for at en motor går i stykker selv på taksingen.
 
Re: Vulkanen - stengte/åpne luftrom del 2

Ser i den artikkelen i adressa at SAS også vurderer Bergen og Stavanger... Ville det ikke vært bedre å lande på Flesland eller Sola? Det er trossalt nærmere CPH som egentlig er destinasjonen.
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Selv under freezing fog vet flyselskapene det er en kalkulert risiko å opperer flyene. Det er en stor risiko å ødelege motoren, men flygingen pågår, og selv statisken på punkligheten blir hold vedlike og oppdatert selv under værforhold som sier at flyging burde blitt på bakken. Selv om risikoen for at en motor går i stykker selv på taksingen.

Det handler om å minimere risiko. Freezing fog er et kjent fenomen som man har etablerte prosedyrer for å takle, selv om det fra tid til annen kan oppstå problemer. Det finnes ingen andre prosedyrer for flyging i aske enn at man skal holde seg unna. Hvorfor? Fordi man ikke har noe alternativ. Dessuten kan man ikke sammenligne askeforhold og isingsforhold.
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Selv under freezing fog vet flyselskapene det er en kalkulert risiko å opperer flyene. Det er en stor risiko å ødelege motoren, men flygingen pågår, og selv statisken på punkligheten blir hold vedlike og oppdatert selv under værforhold som sier at flyging burde blitt på bakken. Selv om risikoen for at en motor går i stykker selv på taksingen.

Nei, man har utviklet run-up prosedyrer som som holder problemet under kontroll. Freezing fog-partikler som da løsner fra fan blades gjør ingen skade ettersom de smelter meget fort og fryser ikke til igjen. Uten run-up, så ville det dannes større tykkelser med is på baksiden av fan blades, og disse isklumpene kan gjøre skade internt i motoren hvis de løsner. Et stort problem ville også være vibrasjonene.
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Det som undrer meg er følgende:

Hvis vi ser på disse kart: http://www.metoffice.gov.uk/aviation/vaac/vaacuk_vag.html

så ser det ut som at hele den europeiske delen av Russland er dekket... Hvorfor fortsetter de å fly da? Alle innenlandsflyvninger går som normalt, t.o.m. til Kaliningrad som ligger mellom Polen og Litauen...

Hva kan dette bety? Jeg klarer ikke å la være å stille samme spørsmål på nytt: ligner det på massehysteri ala svineinfluensa?

Hva skjer hvis KLM og LH begynner å fly og alt går som normalt (noe som kommer til å skje)? Skal de saksøke Met Office og alle andre da?
 
Re: Vulkanen - stengte/åpne luftrom del 2

Ser i den artikkelen i adressa at SAS også vurderer Bergen og Stavanger... Ville det ikke vært bedre å lande på Flesland eller Sola? Det er trossalt nærmere CPH som egentlig er destinasjonen.

Når er ikke hverken SVG eller BGO åpen og når det gjelder kjøredistanse så er det uansett i ikke lengre fra TRD til CPH.
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Og så ligger jo TRD "midt i smørøyet" i Skandinavia, så det blir relativt enkelt å ta seg landeveien dit man skal.
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

I UK flyr de med målefly, og har funnet en del aske og støv rundt 8000 ft

Scientists from Wiltshire who have been making test flights into the volcanic ash cloud say the decision to close UK airspace is not an over-reaction.
....
Flying at just below 10,000 feet, research instruments identified three distinct layers of volcanic residue.
...
Heavy, gritty particles seem to be sitting at around 8,000ft (2440m) , while lower down in the atmosphere there are sulphurous chemicals and finer dust particles.
http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/england/wiltshire/8628028.stm
 
Re: Vulkanen - stengte/åpne luftrom del 2

Ser i den artikkelen i adressa at SAS også vurderer Bergen og Stavanger... Ville det ikke vært bedre å lande på Flesland eller Sola? Det er trossalt nærmere CPH som egentlig er destinasjonen.

Er Flesland og Sola ikke de norske navne på BGO og SVG....ja jeg spørger bare ????

Hilsen
Ole
 
Re: Vulkanen - stengte/åpne luftrom del 2

Er Flesland og Sola ikke de norske navne på BGO og SVG....ja jeg spørger bare ????

Hilsen
Ole

Det var Stavanger Lufthavn Sola og Bergen Lufthavn Flesland sist jeg sjekka i allefall :)
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Ser ut som flere fly fra island skal til TRD:
AEU901 Trondheim Vaernes 18. Apr 15:30 15:30 Estimat. 15:30
FI338 Trondheim Vaernes 18. Apr 16:00 16:00 On Time

Ergo sender også iceland express sine pax til TRD.

@sk931: joda, det stemmer det.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top