Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold) 2010

Status
Not open for further replies.
Re: Vulkanutbrudd på Island (fly og operative forhold)

Det hele begynner å ligne på svineinfluensahysteri... Lurer på om det er noen som vet hvor høy er konsentrasjonen av partikler i luften? Kan det være at vi er overbeskyttende igjen?.. :drunk:

Litt perifer info, men ja, jeg sitter og hjelper å holde liv i en av landets mer rennomerte nett-blekker og vi ser nå traffikkmengder på rundt 2,5-3x normalen. Om det skylder at byen frisørlaug driter på draget løpende, eller om det lukter egg fra Sagaøyen, skal være usakt.

Men det tyder på at folk er veldig interessert i det som skjer.

-A

Jeg kjenner noe i munn som er fint støv, men kan ikke se annet enn blå himmel her i Sandefjord. Ellers frykter jeg at tilværelsen som gressenkemann kan bli langvarig. Kona er i Sierra leone og skulle hjem i morgen.

Men men... Det finnes jo restauranter ;)

Utbruddet kan pågå en stund. Forstår det slik at vann tilførselen i utbruddet er det som gjør det vanskelig for luftfarten,det som gjør at det blir mye partikler som blir ført opp i luften. Vann tilførselen får den fra isbreen,det tar vel slutt på vannet snart.

Hørt noe nytt fra Aeroflot?

Joda, De stålsatte seg på at de skulle busse oss til ARN og sende flyet derfra. Jeg ymtet frempå om at det tross alt blåste østover. Da ble dama kjempesnurt og ba meg kommer meg til OSL. Så jeg dro opp. Kjøpte meg en øl, og ventet 20 minutter på at opplegget skulle bli kansellert. Så dro jeg hjem igjen.

"INFORMATION IS ON INTERNETTTT!" er dagens fra Aeroflot.

har id med DY, cph-osl-trd i morra :S slipper derfor en fjert for den globale oppvarmingen og mindre isbreer

Ser på en måte for meg at dette er Islands hevn over resten av Europa etter å ha blitt solid latterliggjort siste året :ICE

Isbamse: utenriksfjotten satt på direktesendt nyhetssending på nrk i morges. De måtte jo fylle tiden med noe, så etter de hadde kryssforhørt en stakkars geolog som gang på gang måtte gjenta at ingen kan med sikkerhet si hvor lenge dette ville vare, så lot de en arbeidsledig korrespondent gjenta geologen. Meget upresist, sådan.

For å forstå dette litt bedre, er det altså smeltevannet som fører til at den ellers så rolige vulkanismen på island blir eksplosiv? Har inntrykk av at det er mest skjoldvulkaner og sprekker der i området. Lavaen er jo smellvarm, så vannet "eksploderer" (kjemisk tenkt) i det det kommer i kontakt med varm lava og denne vanndampen fører med seg partikler fra vulkanen (obsidian, er det ikke? Husker ikke helt i farta alle disse navnene) opp i lufta? Er jeg på rett spor? :p

Skeier også ut av geologistien og lurer på hvor lenge crew må sitte og vente "på bedre tider" i byene de er stuck i, og om det nå blir aktuelt å sende disse hjem: hvordan løser man dette i f.eks Tromsø? Kjører man dem ned til Bodø og tog derfra?

Last edited:

Flyplassene Rygge og Torp er stengt på grunn av at luftrommet er stengt i hele Norge fram til klokken 22:00 i dag 15.4.2010. Det vil ikke gå noen flybusser til og fra Rygge og Torp i denne perioden.

Fra trafikanten.no

hurra, hele nord-europa og det vestlige russland stengt fram til i alle fall lørdag etter det de nettopp viste

Edit: i tillegg kunne de på pressekonferansen at asken som er her nå (altså uten påfyll fra Island) godt kan være i lufta i ei uke

Her i Sogndal ligger det også en tjukk lukt av svovel/egg i lufta. Blir i alle fall en stille dag på jobben i morra.

Det bliver en rigtig dyr omgang for flyselskaberne det her. CPH åbner tidligst kl. 12.00 fredag lyder den seneste melding nu. Mon ikke et lignende billede vil gøre sig gældende for en stor del af de europæiske lufthavne.

Hadde du vært litt mindre opptatt av å kritisere mediene, kunne du fått svar på dette spørsmålet i samme medie som denne "utenriksfjotten" satt.

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7081398

Ikke besvarte den artikkelen noe av det jeg lurte på, og den var fryktelig grunn. Forøvrig leter jeg ikke på nettaviser for å få svar på ting jeg lurer på. For å få vitenskapelig tyngde går man til andre kilder. Medier har en stygg uvane å skrive om selv det fagpersoner ytrer, så selv om det skulle stått noe besvarende der ville jeg vært i tvil om hvor korrekt dette var. Er ikke min feil at massemedia driter på draget, forbeholder meg retten til å humre av det så lenge de fortsetter ;)

Nå er jeg ikke geolog (ei heller metallurg) men jobber i en bransje som driver med flytende metall, og det er en grunn til at vannlekkasjer er det man kanskje frykter aller mest på et smelteverk. Vann + flytende metall (eller stein) = KABOOM!

http://www.tu.no/industri/article132718.ece

Flott, da stemmer min husk fra KJE-1001! Takk for oppklaring :) Da er det bare partikkeltypen jeg lurer på, om man bare hadde funnet et berggrunnskart for området.... :p

Status
Not open for further replies.
Back