Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold) 2010

Status
Not open for further replies.
Re: Vulkanutbrudd på Island

Skulle dratt til BEG fra BGO i morgen, via Osl og Fra. Noe vits for oss å kjøre bil til Osl for så å hoppe på der, om det skulle åpne i morgen? Flyet fra Osl til FRA går 1645.

Jeg og en gjeng kollegaer skal reise med DY529 i morgen. Ser ikke lovende ut! :cry:

KLM tar ingen sjanser - morgenmaskinen er nå på vei sørover over Oslofjorden .....

Dette sier vel litt....

960x.jpg

Mvh,

VG hadde et bedre bilde. Ser ikke lyst ut for de to hjemme som skal komme på besøk. La oss håpe dette er over før kvelden i morra, men i følge avisene kan det vare til helgen...
Og jeg som har nyvaska bil. :(
1271281895921_805.jpg

Skal/ skulle fly langt nord fredag morgen, lurer på om det kommer telefon i morgen tidlig om å sette seg i bil snarest mulig.. :-)

Det virker som det er mangel på folk med rett kunnskap som gjør at så store områder stenges. Da kan det tyde på at det blir bedre så raskt man får spisskompetanse til å vurdere dette. Det er jo områder med statige vulkan utbrudd som har flytrafikk oppe å gå ganske tett på. Erfaringen i forhold til BA9 er vel også at asken synes bedre på værradar her ettersom lufta er fuktig, mens den var så tørr over Indonesia at man ikke så den.

Kona har gledet seg i et år til en tur til Island på fredag... Ser veldig dårlig ut for den, skulle man tru...

Her er hva NASA opplevde med en DC8-72 på en flight fra Edwards til Kiruna i 2000. De fløy gjennom utkanten av en "asket" område i mørket, den vulkanske asken var ikke synlig for noen ombord i flyet.

Mvh,

Det virker som det er mangel på folk med rett kunnskap som gjør at så store områder stenges. Da kan det tyde på at det blir bedre så raskt man får spisskompetanse til å vurdere dette. Det er jo områder med statige vulkan utbrudd som har flytrafikk oppe å gå ganske tett på. Erfaringen i forhold til BA9 er vel også at asken synes bedre på værradar her ettersom lufta er fuktig, mens den var så tørr over Indonesia at man ikke så den.

Jeg tror du skal være fornøyd med de tiltak som blir gjort.
Tåpelig å sette spørsmålstegn over mangel på folk. Situasjonen blir fulgt fortløpende. Tydelig at du ikke forstår hva det dreier seg om.

Uansett spisskompetanse eller ikke, er det bedre å stenge av for mye enn for lite. Man leker ikke med folks sikkerhet.

Man spøker ikke med en vulkansk askesky. KLM hadde vel også en 747 for noen år siden over Alaska et sted. De var sikre på at de hadde stor nok avstand lateralt basert på met-rapportene. Men den gang ei!
Jeg tror ikke jeg flyr aktivt før tidligst 1/5. Så får jeg håpe at det hele har fjernet seg før 25/4. Da skal vi til Italia.

Her er hva NASA opplevde med en DC8-72 på en flight fra Edwards til Kiruna i 2000. De fløy gjennom utkanten av en "asket" område i mørket, den vulkanske asken var ikke synlig for noen ombord i flyet.
Mvh,

Fikk ikke en Sas DC-8 også motorstopp på minst 2 motorer pga. vulkansk aske ?

Status
Not open for further replies.
Back