• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Volvo Aero Norge

Liten video om hva vi driver med på Stavanger Lufthavn Sola:


<div style='font-weight: bold;'>http://www.youtube.com/watch?v=OTLiLEMoce0</div>

<div><object width="425" height="350"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/OTLiLEMoce0"></param><param name="wmode" value="transparent"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/OTLiLEMoce0" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object></div></div>
 
Last edited:
Artig å se hva som har kommet i næringsparken etter at KV forsvant. Volvo Aero Norge er vel tidligere Norsk Jetmotor?
 
Her er en link om min arbeidsplass i snart 30 år.
Flott med slik industri i Norge, og fint at du informerer også. Du burde invitere Dag Johansen på en jobb-kaffe neste gang han er i Norge. Dere har sikkert mange detaljer å snakke om som ingen andre forstår
 
Heisann espenam!

...Her er en link om min arbeidsplass i snart 30 år. Jeg har en følelse av at mange i flybransjen ikke vet så mye om hva som skjer på Kongsberg...[/url]

Joda, jeg vet litt om hva dere holder paa med og dette er ingenting kort av imponerende... :up:

En flott video og jeg ser dere har kommet tilbake med tangential struts paa turbine rear frame. GE har gaatt fram og tilbake med dette designet helt siden CF6-6 motorene (1960-aarene) og det er utrolig hvor mange ganger de har funnet ut at tangential struts virker best... men fortsatt saa maa de proeve med vertikale struts et par ganger, bare for aa se om de har tatt feil, og er like overrasket hvaer gang de faar spekker i den ytre ringen... ^_^

Har dere "public" turer paa Kongsberg ville jeg sette pris paa en omvisning en gang... og Discus maa selvfoelgelig bli med da jeg tror han vet litt mer denne industrien enn det han tilkjennegir seg for... ;)

Dag
 
Litt OT: Tangential struts er "vridde strutter" ikke sant? Altså at dem står litt på skrå innover i stedet for rett inn mot senter slik at når det blir varmere fra turbinseksjonen så kan de vri seg litt under utvidelsen i stedet for å presse ut mot LPT Rear Frame og lage sprekker? De er vel deler av supporten til no. 5 bearing (CFM56)?
 
Last edited:
Heisann Dag!!
Beklager for seint svar. Men har ikke vært så mye her inne i det siste.

Dette med tangentiale og vertikale struts har jeg verken hørt om eller tenkt over. Men det var interessant å lese om. Jeg kan ikke så mye om motorene, flaut lite egentlig. For oss i produksjon, er vi mest fokusert på produksjonstekniske. Vår hverdag består i å produsere topp kvalitet på raskest mulig tid. Kontinuerlig forbedring. Penga er i fokus hele tiden. Og når en befinner seg i et høykostland er utfordringene store med tanke på at Asia er i frammasj. Vi hadde blant annet en ganske stor shaft-avdeling, men Snecma hadde brått etablert en fabrikk i Kina, og da forsvant det en masse dit. Men likevel, vi har masse å gjøre. Blant annet GEnx.

Og ja, vi har åpen dag iblant. Husker ikke når på året det er, men det lar seg gjøre å finne ut. Dessuten tror jeg det lar seg gjøre å komme en tur utenom det. ;)
 
Volvo Aero är ett bolag i världsklass.

Bla Volvos anpassning av Pratt&Whitneys civila JT8D motor till SAABs Viggen blev riktigt bra i slutändan.
 
Back
Top