SAS roter det til på JFK

Status
Not open for further replies.
Re: SAS roter det til på JFK

Litt drift av tråden får vi vel tåle. Akkurat det med VFR i E kan du oppleve mange steder i Europa og. Flere som har fått seg noen overraskelser når de flyr IFR i slikt luftrom :old

Sant nok, men når standard oppsett på klasse D er 4nm i utstrekning, så tviler jeg på at de som kjører på med 15 grader nose up (svar skyldig) tenker på at de plutselig er ansvarlig for see and avoid. I utgangspunktet tror jeg mange tar alt for lett på dette, og avstand fra sky horisontalt VFR er 2000’ i USA, noe som gir deg som kommer ut av skya IFR i underkant av 5 sekunder på å se Cessnaen. Det er ikke menneskerett å fly VFR i travle områder, eller kanskje i USA.. Selvfølgelig er ingen steder perfekte, men på generelt grunnlag opplever jeg USA som litt for fritt.

Last edited:

USA som litt for fritt.

Det er "freedom flies" :colgate:
Blir litt paff over at flere som flyr Part 121 der borte helst flyr uten transponder og ikke minst ADS-B på fritiden fordi de er redde for sanksjoner fra FAA. Skurrer litt.

Det er "freedom flies" :colgate:
Blir litt paff over at flere som flyr Part 121 der borte helst flyr uten transponder og ikke minst ADS-B på fritiden fordi de er redde for sanksjoner fra FAA. Skurrer litt.
Nå har jeg ikke flydd GA på lange tider, men må du ikke ha ADS-B på de fleste plasser? Tror alle jeg flyr med som flyr privat rundt NYC har det. Redde for sanksjoner fra FAA høres fremmed ut for meg.

Jeg benekter ingen av delene - det er meg helt klart at regelverket er slik. Det lærer man vel allerede på PPL-A-nivå. Kritikken min har vært vedrørende ground og towers oppførsel på JFK. De gav feil frekvens, og i stedet for å unnskylde seg blir det sleivet med: «everyone is waiting for you». At det ender opp med en skikkelig klein situasjon fra SAS-pilotenes side er det ingen tvil om, jeg er bare oppriktig overrasket over hvor lite kritikk som går mot det jeg finner er åpenbare medvirkende årsaker til en farlig situasjon. Når SAS-pilotene tydeligvis ikke klarer å konsentrere seg, KUNNE ground og tower ha hindret situasjonen med mer tydelig kommunikasjon. I stedet survet de rundt og Delta saved the day.
Det er to tårn frekvenser på JFK, og 123.9 er rett for 31L. Men realiteten er at ATC aldri har feil og ikke får noe konsekvenser om de gjør det. Oppførselen er normal for NY.

ATC på Kennedy har til tider et sterkt behov for å drive med hersketeknikker når piloter ikke følger deres uskrevne regler.

DL960 klippet viser jo at det er noe de har diskutert.

Personlig ser jeg ikke helt at det å si hvilken rullebane man er på vei inn til, evt hvilken approach man er på, er i kategorien bortkasta prat på frekvensen. Det kan jo også bidra til at andre i samme område får bedre overblikk over trafikken rundt seg.

https://www.youtube.com/watch?v=T2T_us8mHj0

Humøret på Kennedy var bedre før Kennedy Steve gav seg.

ATC på Kennedy har til tider et sterkt behov for å drive med hersketeknikker når piloter ikke følger deres uskrevne regler.

DL960 klippet viser jo at det er noe de har diskutert.

Personlig ser jeg ikke helt at det å si hvilken rullebane man er på vei inn til, evt hvilken approach man er på, er i kategorien bortkasta prat på frekvensen. Det kan jo også bidra til at andre i samme område får bedre overblikk over trafikken rundt seg.

https://www.youtube.com/watch?v=T2T_us8mHj0

Humøret på Kennedy var bedre før Kennedy Steve gav seg.
Huh? Du blir klarert for approach, f eks ILS4R og samme på tower der du får «cleared to land 4R».

Kennedy Steve? Er vel bare på YouTube?

Helle denne diskusjonen minner meg om når vi fikk en pensjonert pilot inn i Avinor sin simulator under "SNAP". Både pansjonisten og flygelederne fikk en del "a-ha"-øyeblikk om hvordan de man ellers bare snakker med på radio tenker og jobber.

De hadde en konklusjon jeg absolutt støtter: alle piloter burde få besøke et tårn og/eller en sentral, og alle flygeledere burde få noen turer på klappsete.

De hadde en konklusjon jeg absolutt støtter: alle piloter burde få besøke et tårn og/eller en sentral, og alle flygeledere burde få noen turer på klappsete.

Her er det vanskelig å være uenig!

Helle denne diskusjonen minner meg om når vi fikk en pensjonert pilot inn i Avinor sin simulator under "SNAP". Både pansjonisten og flygelederne fikk en del "a-ha"-øyeblikk om hvordan de man ellers bare snakker med på radio tenker og jobber.

100%. Ingen ting bedre enn å ha noen flygeledere på chat som man kan sparre med fra tid til annet.

Nå har jeg ikke flydd GA på lange tider, men må du ikke ha ADS-B på de fleste plasser? Tror alle jeg flyr med som flyr privat rundt NYC har det. Redde for sanksjoner fra FAA høres fremmed ut for meg.

Mange som trives i ukontrollert luftrom med en J-3 uten både radio og transponder. De fleste kontrollerte krever vel ADS-B.

Her i Østerrike har de et samarbeid mellom foreningen for flygelederne og foreningen for pilotene de kaller Profi Lounge hvor man kan treffes i uformell sammenheng og utveksle tanker og erfaringer.

I tilegg har flygelederne muligheten til å få seg turer i cockpit og tilsvarende har vi muligheten til å besøke, tårn, approach etc.

Helt klart en god ting.

Joda, har besøkt både tårn og senter, men lenge siden. ATC på klapp er det lite av lengre, de sitter som regel bak. Sjelden med dispatchere på klapp i dag og.
Noen slike aha opplevelse fikk jeg når jeg instruerte instrument i flyet når du kan sitte bak og se, i sakte film siden C172 eller Duchess, hva som skjer inne i flyet i relasjon med ute. Jeg var nok ofte ATC selv i ukontrollert luftrom.
I stille perioder chatter vi litt med JFK ATC og er veldig vennlige begge veier. Vi er og lokalkjente. Så mye at han i immigrasjonen kaller meg buddy….

Dette med godt samband er en kunst. Jeg har min bakgrunn fra forsvaret, hæren, hvor det er såpass mye surr og brødmeldinger på nett at man er helt avhengig av sirlige ekspedisjonsforeskrifter på riksmål og korte "kunstige" setninger. Sjokket var stort da jeg var på FAC/JTAC kurs og måtte snakke på en UHF med en bitteliten antenne, uten å si "over", og i et rasende tempo (lede ild fra jagerfly som kommer inn i low-level bla.).

Hver gang jeg hører hektisk tårnkommunikasjon så blir jeg mektig imponert av egenskapene som disse menneskene må ha for å holde kontroll. Tempoet er til tider sinnsykt, men så er det heller ikke en jobb for alle.

Spørsmålet er om de kanskje blir for godt vant til at sambandet fungerer og at alle forstår det som blir sagt. En god regel er at man rikser/normaliserer dialekten og slenger på noen ekstra instrukser når/hvis det er tvil om at mottaker har mottatt og/eller forstått meldingen. I luftfarten må dette nødvendigvis være situasjonsbestemt for å ikke bruke for mye tid, men når situasjonen krever det så må man ty til et mer mekanisk språk og ikke forvente noe av partene før det er bekreftet. (never assume).

Jeg hører jo ikke på dette sambandet til daglig, og de mange youtubeklippene er sannsynligvis ikke representative, men jeg stusser litt på at det ikke er større sperrer mot å jamme ned en kanal med lange setninger som kan karakteriseres som "prating". "get a phone you guys"...

Ikke sammenliknbart, men i samme kategori, er Helge Ingstad (fregattulykken). Sambandet i den situasjonen sto til stryk, både med tanke på strukturen og innholdet i meldingene, men også enkeltes bruk av tunge dialekter som kanskje ikke egner seg i en nasjonal kommunikasjonssetting. (dialekter er ok, til og med østlandsk, men man må ta høyde for at noen ord og lyder ikke bærer like godt på nett. Oppriksing handler ikke om å snakke som en fra oslo vest, det handler om å snakke tydelig, og å ta inn over seg at ikke alle ord og uttrykkk benyttes i hele landet). '

Denne tråden har jo skeiet helt ut :lol: Ingenting feil med hva flygelederen sa på første kontakt. Vennlig (ish) stemme, "turn right on Z, everyone is waiting on you". Det kan diskuteres frem og tilbake her inne enda en uke, men det er ingen av dere sofapiloter som kan overbevise oss som faktisk jobber med dette at det ikke var SAS sin feil

<mod>
Det er ryddet i tråden og den er stengt da det endte med personangrep, tendenser til politiske diskusjoner og annen avsporing person mot person.
</mod>

Status
Not open for further replies.
Back