Flott med slik industri i Norge, og fint at du informerer også. Du burde invitere Dag Johansen på en jobb-kaffe neste gang han er i Norge. Dere har sikkert mange detaljer å snakke om som ingen andre forstår
...Her er en link om min arbeidsplass i snart 30 år. Jeg har en følelse av at mange i flybransjen ikke vet så mye om hva som skjer på Kongsberg...[/url]
Joda, jeg vet litt om hva dere holder paa med og dette er ingenting kort av imponerende... :up:
En flott video og jeg ser dere har kommet tilbake med tangential struts paa turbine rear frame. GE har gaatt fram og tilbake med dette designet helt siden CF6-6 motorene (1960-aarene) og det er utrolig hvor mange ganger de har funnet ut at tangential struts virker best... men fortsatt saa maa de proeve med vertikale struts et par ganger, bare for aa se om de har tatt feil, og er like overrasket hvaer gang de faar spekker i den ytre ringen... ^_^
Har dere "public" turer paa Kongsberg ville jeg sette pris paa en omvisning en gang... og Discus maa selvfoelgelig bli med da jeg tror han vet litt mer denne industrien enn det han tilkjennegir seg for...
Litt OT: Tangential struts er "vridde strutter" ikke sant? Altså at dem står litt på skrå innover i stedet for rett inn mot senter slik at når det blir varmere fra turbinseksjonen så kan de vri seg litt under utvidelsen i stedet for å presse ut mot LPT Rear Frame og lage sprekker? De er vel deler av supporten til no. 5 bearing (CFM56)?
Heisann Dag!!
Beklager for seint svar. Men har ikke vært så mye her inne i det siste.
Dette med tangentiale og vertikale struts har jeg verken hørt om eller tenkt over. Men det var interessant å lese om. Jeg kan ikke så mye om motorene, flaut lite egentlig. For oss i produksjon, er vi mest fokusert på produksjonstekniske. Vår hverdag består i å produsere topp kvalitet på raskest mulig tid. Kontinuerlig forbedring. Penga er i fokus hele tiden. Og når en befinner seg i et høykostland er utfordringene store med tanke på at Asia er i frammasj. Vi hadde blant annet en ganske stor shaft-avdeling, men Snecma hadde brått etablert en fabrikk i Kina, og da forsvant det en masse dit. Men likevel, vi har masse å gjøre. Blant annet GEnx.
Og ja, vi har åpen dag iblant. Husker ikke når på året det er, men det lar seg gjøre å finne ut. Dessuten tror jeg det lar seg gjøre å komme en tur utenom det.