Finner ikke igjen kilden, men gjorde litt research før helga ifbm. ei uberettiget purring som dukket opp. ...
Altinn har god og oversiktlig oppsett på reglene som gjelder ved purring og inkasso
https://www.altinn.no/no/Starte-og-drive-bedrift/Drive/Regnskap-og-revisjon/Purring-og-inkasso/
Noen sentrale ting å merke seg er det som mange nevner:
- så lenge fakturaer kun kommer elektronisk kan ikke utsteder ilegge purregebyr
- purring og inkassovarsel kan komme samtidig
- en utsteder kan ikke fremme inkassovarsel på et krav som er under strid
- Krav der det foreligger en innsigelse/tvist mellom kunde og leverandør, kan ikke sendes til inkasso. ... Kreditor må selv vurdere om innsigelsen er reell eller ei. Er innsigelsen reell, må saken bringes inn for forliksrådet før videre inndriving eventuelt kan iverksettes.
Andre punkter jeg merker meg i denne saken:
- Transportklagenemda Fly sa tidlig i August til Aftenposten at de skulle komme med en generell uttalelse i saken ´i løpet av 2-3 uker´. Den har ennå ikke kommet. Det er fullt mulig å sende inn klage dit for forbrukere, så lenge man kan dokumentere at kravet er bestridt hos flyselskap.
- Forbrukerrådet legger hodet på blokka ved å være relativt kategorisk på at Norwegian har rett til å fremme dette kravet, før en eventuell behandling i juridiske organ. Det kan potensielt slå tilbake på Forbrukerrådets renomme er mine tanker om det.
- En annen tråd som er interessant å følge er Markedsføringsloven og de paragrafene der som beskytter forbrukerens rett til å vite pris før avsluttet handel. Dette gjelder kanskje særlig de som gjennomførte reisen mellom 1 juni og første gang Norwegian fremmet sitt krav som vel var 9 juni. Forbrukerombudet beskytter forbrukeren i forhold til Markedsføringsloven, men behandler ikke enkeltsaker. Dette kan evt likevel komme til å bli tatt med i de første prøvingene i rettslig instanser når vi eventuelt kommer dit.
Venter spent på fortsettelsen. Eventuelt alle mishagsyttringer som vil komme fra de mange tusener som allerede har latt seg lure til å betale denne ekstrakostnaden for Norwegian, når de finner ut at Norwegian dropper fortsettelsen.