Ving, Norwegian, andre selskaper og etterinnkreving av passasjeravgiften

Nå har ikke jeg lest hvordan DY formulerte seg i presseoppslagene du henviser til og om dette var klart og tydelig at "Nå øker alle våre priser med 80kr fra reiser gjennomført etter 1.juni for å ta høyde for den antatte avgiften som kommer" eller om dette var mer et PR oppslag. Jeg tipper det var i den siste kategorien og at det er noe naivt å tro at avgiften ikke vil etterinnkreves.

Nei, de sa ikke 80 kr, men "noe". Ellers var det temmelig nøyaktig slik du formulerte det.

Og selv om det er et PR-oppdrag så bør man stå, mer eller mindre, inne for det man blir sitert på. Widerøe formulerte seg temmelig likt, og krever ingen etterbetaling.

Har man noe i Statsbudsjettet så er det sånn sett på plass til det er ute.
Så den var innført 23.11.2015 med virkning fra 1 april.
Den ble bare utsatt, aldri avviklet.

– Billettprisene har blitt justert noe for å ta høyde for at den foreslåtte flypassasjeravgiften innføres, svarer kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen.

https://www.nrk.no/norge/norwegian-legger-pa-prisene-1.12835208

Jeg har aldri sagt den har vært avviklet, jeg sier bare det har vært stor usikkerhet rundt den, om og evt når den faktisk skulle innføres, noe artikkelen du linker til også igjen poengterer. Igjen - denne saken er ikke akkurat krystallklart, og for flyselskapene sin side så har det absolutt ikke vært lett å forholde seg til det.

Når det gjelder Norwegian sin uttalelse så ser jeg at enkelte kan reagere på at det. Likevel så er jeg ikke dummere enn at jeg forstår kommerielle aktører ser dette som en mulighet til å se på det som en unskyldning for å justere prisene for så å kreve inn avgiften. Jeg hadde vært forsiktig med å tolke uttalelsen til Lasse om økte priser som en garanti for at de ikke vil kreve inn en avgift som mest trolig kommer en gang.

Igjen, dette har vært en høyst uryddig prosess fra våre politikere som igjen påvirker selskapene og de reisende. Men å bruse med fjærene for 80 kroner må jeg smile av.

Noen som har prøvd å bestride kravet? Lurer på hvordan det blir rent juridisk, og i hvilken rettsinstans det måtte prøves i tilfelle, dersom kravet ikke har hjemmel i loven. (Reiste med Norwegian BGO-PRG-BGO 10-13 Juni)

Forbrukerrådet mener Norwegian har sitt på det tørre.
Forbrukerombudet er ikke overbevist, og anbefaler å ta saken til flyklagenemnda.

Yes, i dag fikk jeg en påminnelse om å etterbetale avgiften. Dersom jeg ikke gjør det innen 15.08.2016, altså mandag, vil jeg få 11 NOK i fakturakostnad.

Driter vi fortsatt i å betale? ;)

Yes, i dag fikk jeg en påminnelse om å etterbetale avgiften. Dersom jeg ikke gjør det innen 15.08.2016, altså mandag, vil jeg få 11 NOK i fakturakostnad.

Driter vi fortsatt i å betale? ;)
Selvsagt. I motsetning til Apollo, Ryanair og andre som har etterkrevd så har Norwegian ikke eksplisitt sikret seg retten til dette i kjøpsbetingelsene.

Og selv om de hadde gjort det så var de informert om endringen og de hadde ifølge deres informasjonssjef allerede økt prisene.

Og jeg lurer veldig på hvor i betingelsene jeg har godtatt en avgift på 11 kr.

En jeg kjenner fikk kort belastet 3 ganger for et kjøp ombord i flyet. Først skulle de ordne opp, så trenerte de saken og så nektet de å hjelpe vedkommende. Så alt Norwegian kan tape i gebyrsaken er velfortjent så her bør man velge fremgangsmåten de taper mest på. Det vil antagelig koste dem mer enn 11 kr å få sendt ut en faktura.

Jeg har i hvertfall betalt. Orker ikke å potensielt styre med inkassokrav og stress (selv om det er spørs om de gidder). Slik jeg ser det er dette ei avgift DY har rett til å kreve dekket, selv om det naturligvis ikke er noe sjakktrekk mtp. kundetilfredshet og rennomé. Så kan man så klart diskutere ordlyden i betingelsene eller betale på minst mulig praktisk vis hvis man føler for å gjengjelde kundebehandlinga til DY.

Slik jeg ser det er dette ei avgift DY har rett til å kreve dekket
Hvordan i alle dager klarer du komme til den konklusjonen? Når man selger en tjeneste som skal leveres frem i tid så har man en rekke faktorer som kan påvirke kosten man har:
-Skatter og avgifter på hvor mange man frakter, hvor man flyr, hvor mye drivstoff man bruker
-avgifter ved flyplasser
-drivstoffpriser
-lønn, pensjon, arbeidsgiveravgift
-strøm
-annonsepriser
-husleie
-reguleringer om hvor stor betjening som må brukes
-softwarelisenser
-reparasjonskost
-forsikringspremier
-serverkost
etc. etc.

Mener du virkelig at alle som selger noe frem i tid skal kunne sende en ekstra faktura om alt ikke blir som de trodde?

Hvordan i alle dager klarer du komme til den konklusjonen? Når man selger en tjeneste som skal leveres frem i tid så har man en rekke faktorer som kan påvirke kosten man har:
-Skatter og avgifter på hvor mange man frakter, hvor man flyr, hvor mye drivstoff man bruker
-avgifter ved flyplasser
-drivstoffpriser
-lønn, pensjon, arbeidsgiveravgift
-strøm
-annonsepriser
-husleie
-reguleringer om hvor stor betjening som må brukes
-softwarelisenser
-reparasjonskost
-forsikringspremier
-serverkost
etc. etc.

Mener du virkelig at alle som selger noe frem i tid skal kunne sende en ekstra faktura om alt ikke blir som de trodde?

Er du seriøs? :8:

Har i dag mottatt e-postfaktura fra Svea Finans der de på vegne av Norwegian krever betaling av flypassasjeravgift kr 88 + gebyr kr 11.

Jeg mottok samme krav for en flygning 1. juni som ble bestilt 24. mai. Stortingets vedtak om flypassasjeravgiften ble gjort 14. desember, og kunngjøring av ikrafttredelsen ble gjort 19. mai. Kan ikke se at Norwegian har noe grunnlag til å kreve inn avgiften så lenge avgiften var vedtatt og kunngjort på bestillingstidspunktet. Kommer med andre ord ikke til å betale.

Jeg mener fortsatt at det ikke er grunnlag for å kreve inn avgiften i denne situasjonen, men spørsmålet er om jeg orker styret med å sette meg opp mot et inkassoselskap framfor å bare betale de 99 kronene - og det er vel nettopp det Norwegian og Svea Finans (som har kjøpt kravene) spekulerer i.

Last edited:
Jaja, jeg valgte nå å betale ettersom jeg skulle på ferie og ville være på den helt sikre siden. Om jeg først hadde vært konsekvent og ikke betalt i andre omgang, ville jeg nok bli ekstra irritert over en faktura fra inkassoselskap. Så lenge det ikke er direkte svindel eller veldig direkte veldig feil, så hadde jeg vel bitt i det sure eplet og betalt... Og så ville jo jeg kanskje tenke at jeg ville prøve å unngå Norwegian i framtida, men ville nok ikke si det så høyt - for er tilbudet best hos Norwegian rammer det stort sett meg selv om jeg ikke velger det.

Har i dag mottatt e-postfaktura fra Svea Finans der de på vegne av Norwegian krever betaling av flypassasjeravgift kr 88 + gebyr kr 11.

Jeg mener fortsatt at det ikke er grunnlag for å kreve inn avgiften i denne situasjonen, men spørsmålet er om jeg orker styret med å sette meg opp mot et inkassoselskap framfor å bare betale de 99 kronene - og det er vel nettopp det Norwegian og Svea Finans (som har kjøpt kravene) spekulerer i.
Inkassoselskap er ikke så skumle, du sender en EPOST der du bestrider kravet og vips rykker de tilbake til start og kan ikke kreve salær før tvisten er løst.

Poenget er altså du må ha en gyldig grunn til å bestride kravet, så da er det fullt mulig å bedrive uthaling, de kan true med rettssak etterhvert, men tviler sterkt på at en tingrett gidder å forholde seg til det. Så da er det forliksrådet og der kan du risikere å bli dømt til å betale 99 kroner, men sjansen for at svea ikke gidder er relativt stor.

Det viktigste er altså å bestride kravet og ikke minst gjøre det skriftlig!

#kundefrahelvete

Edit:
Nå skal det sies at jeg betalte 88*2 for lenge siden, da det ikke er norwegian som står for dette, men de hersens politikerne vi valgte inn sitt verk!

Sent from my HTC One M9 using Tapatalk

Last edited:
Nå skal det sies at jeg betalte 88*2 for lenge siden, da det ikke er norwegian som står for dette, men de hersens politikerne vi valgte inn sitt verk!

Det er jeg i utgangspunktet enig i, men Norwegian burde ha klart å kreve inn dette på bestillingstidspunktet, som var etter at avgiften var vedtatt, og flere måneder etter at den ble varslet. Og når en også ser tilbake på uttalelser de hadde i pressen i vinter/vår om at de måtte justere opp prisene pga. faren for at avgiften ville bli innført, så kan man ikke skylde bare på politikerne.

Synd at jeg ikke hadde noen DY billetter bestilt i dette tidsrommet.

Hadde definitivt dratt det ut så langt som overhodet mulig. Håper noen gjør det og at faktisk blir en sak der vi får avgjort en gang for alle om dette er lovlig eller ei.

Fikk fakturaen fra SVEA nå. Ingen måte å kontakte dem på, altså en-veis kommunikasjon. Rart, hvordan skal man kunne klage da :p

Har sendt følgende e-post til Svea Finans, så får vi se hvor det bærer...

Viser til deres faktura nr. xxxxxxxx, utstedt på vegne av Norwegian Air Shuttle ASA.

Jeg bestrider fakturaen, på følgende grunnlag:

1. Flyreisen ble bestilt 24.05.2016. Flypassasjeravgiften ble vedtatt i Stortinget 14.12.2015, og ikrafttredelsen ble kunngjort 19.05.2016. Avgiften hadde altså vært kjent for Norwegian i nesten et halvt år, og dessuten var ikrafttredelsestidspunktet kunngjort, da reisen ble bestilt. Norwegian kan ikke selge en billett uten å ta betalt for alle avgifter som var kjent for Norwegian på bestillingstidspunktet, og så legge dette ansvaret over på kunden i ettertid. Dette argumentet styrkes av at Norwegian ikke spesifiserer skatter og avgifter i bestillingsprosessen, og det er dermed umulig for kunden å vite om noen avgifter er uteglemt/utelatt.
2. Norwegian sine vilkår åpner ikke for etterfakturering av skatter eller avgifter. Det eneste som er nevnt i vilkårene er at kunden har rett til refusjon dersom avgifter blir fjernet eller redusert mellom bestillingstidspunktet og avreisedagen; se punkt 5.3 i Norwegian sine generelle vilkår for befordring, datert 26.02.2016. Merk forøvrig at vilkårene er datert etter at flypassasjeravgiften var vedtatt, men man har allikevel ikke innarbeidet noen klar åpning for etterfakturering i vilkårene.
3. Norwegian gikk i mars ut i media og sa at de fra årsskiftet 2015/2016 justerte sine priser i forhold til flypassasjeravgiften, ref. https://www.nrk.no/norge/norwegian-legger-pa-prisene-1.12835208.

Last edited:
Back