Viser til deres faktura nr. xxxxxxxx, utstedt på vegne av Norwegian Air Shuttle ASA.
Jeg bestrider fakturaen, på følgende grunnlag:
1. Flyreisen ble bestilt 24.05.2016. Flypassasjeravgiften ble vedtatt i Stortinget 14.12.2015, og ikrafttredelsen ble kunngjort 19.05.2016. Avgiften hadde altså vært kjent for Norwegian i nesten et halvt år, og dessuten var ikrafttredelsestidspunktet kunngjort, da reisen ble bestilt. Norwegian kan ikke selge en billett uten å ta betalt for alle avgifter som var kjent for Norwegian på bestillingstidspunktet, og så legge dette ansvaret over på kunden i ettertid. Dette argumentet styrkes av at Norwegian ikke spesifiserer skatter og avgifter i bestillingsprosessen, og det er dermed umulig for kunden å vite om noen avgifter er uteglemt/utelatt.
2. Norwegian sine vilkår åpner ikke for etterfakturering av skatter eller avgifter. Det eneste som er nevnt i vilkårene er at kunden har rett til refusjon dersom avgifter blir fjernet eller redusert mellom bestillingstidspunktet og avreisedagen; se punkt 5.3 i Norwegian sine generelle vilkår for befordring, datert 26.02.2016. Merk forøvrig at vilkårene er datert etter at flypassasjeravgiften var vedtatt, men man har allikevel ikke innarbeidet noen klar åpning for etterfakturering i vilkårene.
3. Norwegian gikk i mars ut i media og sa at de fra årsskiftet 2015/2016 justerte sine priser i forhold til flypassasjeravgiften, ref.
https://www.nrk.no/norge/norwegian-legger-pa-prisene-1.12835208.