Ving, Norwegian, andre selskaper og etterinnkreving av passasjeravgiften

Hei,
Dette handler ikke om de 80 kr, men prinsipp.
Jeg kjøpte en billett til 1. Juni den 26/05, og mottok nettopp Mail om krav.
Dette er en uke etter regjeringen bekreftet avgiften.
Har de virkelig lov til å kreve penger av meg? Synes de er ganske på kanten når de sier de kan vite om dette i en uke og så fortsatt kreve penger av folk..
Virker mer som om de bare prøver seg nå.

Var det ikke en grense på 20 dager etter innføring de ikke kan kreve inn?

Det er en del charterselskaper som har det som en del av sine kjøpsbestemmelser, men det har ingen ting med Norwegian å gjøre.

Ser noen betalte 299kr for en tur Oslo - Berlin i september. Fikk nå krav om 80kr ekstra. På Norwegian.no koster denne turen på samme dag forsatt 299kr, men det inkludert avgiften. Heia Norwegian!
Er du nå helt sikker på at passasjeravgiften er inkludert i billettene du kjøper fra Norwegian idag og at du ikke vil motta en ekstra faktura om noen dager? :colgate:

Men de unnlot å kreve inn for billetter bestilt før 1.juni, det var poenget. For meg er det nok en påminnelse om hvorfor jeg foretrekker SAS.

Det spiller vel liten rolle fremover?

Har Widerøe også krevd inn avgiften etter bestilling? Jeg mener at jeg ble avkrevd dette på en gruppebestilling uten å ha blitt orientert om dette på forhånd.

Bare som en digresjon!

Tar man en titt på Norwegian sin nettside, så ser man poster på de 80/88 kronene i serieavgift, men guess what, ingen respons fra Norwegian! :p

Det spiller vel liten rolle fremover?

Har Widerøe også krevd inn avgiften etter bestilling? Jeg mener at jeg ble avkrevd dette på en gruppebestilling uten å ha blitt orientert om dette på forhånd.

Det kan vel også tenkes at man "belønner" de som gjør dette kundevennlig, kontra de som ikke gjør det? Eller at det legges til en forventning om at det håndteres annerledes også i fremtiden?

Dette er en avgift/økt kostnad som er bestemt i all hast av AS Norge. Det kan umulig komme som en overraskelse at det kan bli krevd inn fra flyselskapet. At noen gidder å bruke ressurser på å krangle om dette er for meg uforståelig, kverulerende og strengt talt smålig.

Dette er en avgift/økt kostnad som er bestemt i all hast av AS Norge. Det kan umulig komme som en overraskelse at det kan bli krevd inn fra flyselskapet. At noen gidder å bruke ressurser på å krangle om dette er for meg uforståelig, kverulerende og strengt talt smålig.

Men når flyselskapet faktisk tidligere i år (en gang på våren) annonserte at fra nå ble alle prisene økt med tanke på denne seteavgiften. Da er det faktisk rimelig frekt for å si det rett ut og i tillegg kreve inn avgiften en gang til. For det er jo det de faktisk gjør i og med prisene allerede er justert med tanke på denne avgiften.

Finans Norge er en av de organisasjonene som har brukt ressurser på å "krangle" som du sier. Det var ihvertfall noe Norwegian umiddelbart tok hensyn til, men hva vet en nerd som jeg om Finans:p

Men når flyselskapet faktisk tidligere i år (en gang på våren) annonserte at fra nå ble alle prisene økt med tanke på denne seteavgiften. Da er det faktisk rimelig frekt for å si det rett ut og i tillegg kreve inn avgiften en gang til. For det er jo det de faktisk gjør i og med prisene allerede er justert med tanke på denne avgiften.

Jeg ser at alle flyselskapene har utfordringer med hvordan dette faktisk skal håndteres pga sakens natur og de korte tidslinjene som de er bundet av.

Nå har ikke jeg lest hvordan DY formulerte seg i presseoppslagene du henviser til og om dette var klart og tydelig at "Nå øker alle våre priser med 80kr fra reiser gjennomført etter 1.juni for å ta høyde for den antatte avgiften som kommer" eller om dette var mer et PR oppslag. Jeg tipper det var i den siste kategorien og at det er noe naivt å tro at avgiften ikke vil etterinnkreves.

Fly seteavgiften ble innført 23.11.2015!
Første utkast var med virkning fra 1. april
Andre utkast var med virkning fra 1. juni

Norwegian mente i mars at man hadde: «justert prisen for å ta høyde for avgiften»

Dette er ikke noe som kom over natta....
6 mnd fra det ble vedtatt til det ble iverksatt, og underveis i prosessen kommenterte man hvordan man ville ta betalt.

Norwegian mente i mars at man hadde: «justert prisen for å ta høyde for avgiften»

6 mnd fra det ble vedtatt til det ble iverksatt, og underveis i prosessen kommenterte man hvordan man ville ta betalt.

Jepp, krystallklar tale fra politikerne vår fra start til slutt i denne prosessen ja... :D.

Synes denne artikkelen gir en indikasjon på at alt kanskje ikke var så klart likevel, eller er det bare meg?

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/ryanair/samarbeidspartiene-venter-paa-flyavgift-avklaring/a/23694357/

Kan du linke til pressemeldingen til Norwegian?

Det stemmer ikke. Den ble varslet, på den tiden (med virkning fra 1. april) men seskapene kan ikke selv ta inn dette som tax før den er annonsert offisielt. Og det skjedde 20. mai. Man kan legge det inn i sine kostnadskalkyler, og det ble vel gjort i noen grad. Men dette er ingen 'tax' og kan ikke skilles ut.

De utenlandske selskapene fikk heller ikke offentliggjørelsen for dette, og for de fleste kom dette som julekvelden på kjerringa da det var første gang noe ble sendt dem på engelsk.

Det tar også noen dager å få dette oppdatert gjennom de forskjellige reservasjonssystemene..

Hadde man avkrevd avgift på billetter SOLGT etter 1. juni ville ikke dette vært noe problem. Men når staten plutselig skal ha 80/88 per passasjer som REISER etter 1. juni, blir dette en utgift for flyselskapet og ikke for passasjeren, som var hensikten.

Jepp, krystallklar tale fra politikerne vår fra start til slutt i denne prosessen ja... :D.

Synes denne artikkelen gir en indikasjon på at alt kanskje ikke var så klart likevel, eller er det bare meg?

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/ryanair/samarbeidspartiene-venter-paa-flyavgift-avklaring/a/23694357/

Kan du linke til pressemeldingen til Norwegian?
Har man noe i Statsbudsjettet så er det sånn sett på plass til det er ute.
Så den var innført 23.11.2015 med virkning fra 1 april.
Den ble bare utsatt, aldri avviklet.

Så er det jo velger varianter på å posisjonere seg, fordi man ikke vil bindes til negative konsekvenser.

Flyselskapene er litt usikre.

Likevel har to av de fire store flyselskapene som opererer i Norge, tatt høyde for avgiften ved å øke prisen på billetter for reiser etter 1. april. Norwegian er ett av dem.

– Billettprisene har blitt justert noe for å ta høyde for at den foreslåtte flypassasjeravgiften innføres, svarer kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen.

https://www.nrk.no/norge/norwegian-legger-pa-prisene-1.12835208

Back