Vil forby business class på fly

Re: Vil forby business class på fly

Man kan også legge til at datasentre rundt omkring i verden bidrar til 4-5% av utslippene - altså det dobbelte av luftfarten (pga energibehovet til disse), uten at man hører så mange skamme seg over å bruke nettjenester... ;)

Vuuuups - sorry :cry: lurer på om vi kanskje skal stenge serverne våre som kjører Twitter :lol: Det kunne kanskje hjelpe litt på fred i verden også :cool:

Vuuuups - sorry :cry: lurer på om vi kanskje skal stenge serverne våre som kjører Twitter :lol: Det kunne kanskje hjelpe litt på fred i verden også :cool:

Kjøre restriksjoner, 1 tweet i uka. Da er det nok ‘noen’ som får abstinenser. :lol:

Joda, jeg er klar over at vi er heldige, selv om det ikke er mange år siden tørke her i sørøst også førte til skogbranner og røyk. Men det som skjer i Australia er jo bare forferdelig.

Men nå er vi på villspor. Jeg mener fortsatt at vi frem med den brede penselen og sette inn innsatsen der det monner mest. Og det er i de fattige landene hvor hverken kunnskap, kompetanse eller ressurser finnes for å rydde opp eller rense.

Sent from my iPad using Tapatalk Pro

All denne skremselspropagandaen må da brenne noe helsikes mye co2 ... :love:

Normalt sett brenner ikke CO2......... ;) :p

Vi brenner derimot noe karbon som har en avgass av CO2, NOx, SOx, finstøv, kvikksølv, arsen, kadmium, bly og andre tungmetaller. "Dessverre" ikke i dag da vinden er såpass sterk at vindmøllene tar opp all båndbredda på nettet :)

Kjøre restriksjoner, 1 tweet i uka. Da er det nok ‘noen’ som får abstinenser. :lol:

Joda, jeg er klar over at vi er heldige, selv om det ikke er mange år siden tørke her i sørøst også førte til skogbranner og røyk. Men det som skjer i Australia er jo bare forferdelig.

Men nå er vi på villspor. Jeg mener fortsatt at vi frem med den brede penselen og sette inn innsatsen der det monner mest. Og det er i de fattige landene hvor hverken kunnskap, kompetanse eller ressurser finnes for å rydde opp eller rense.

Joda. Samtidig er det jo sånn, at mange små tiltak kan ha vel så god effekt som ett stort. Sagt på en annen måte; Det er ikke dumt å resirkulere, selv når man venter på at Brasilianerne skal slutte å hugge ned skogen sin.

Men klart, viktigst å whataboutisme om at noe er verre enn xyz :D
Det er ikke whataboutism å påvise faktafeil eller manglende rasjonalitet.
Ingen har nektet for at det er mer fokus på CO2 fra luftfart enn fra klær, det er derimot argumentert at det ikke gir mening da svært mange er kritiske til klesproduksjon pga det samlede forurensende avtrykket så vel som arbeiderrett. Altså virker det banalt og smålig å framstille luftfarten som noe stakkars sort får - andre bransjer er ikke glemt og får tilsvarende fokus.
Jeg har aldri sagt at det ikke er noe som man kan bebreide flyindustrien for eller at det er noen industrier som ikke kan forbedres. Flyindustrien har med rette fått pes for sosial dumping, men de har ikke fått nok pes for at de fortsatt har luftinntak til passasjerende gjennom motorene som er billig, men risikabelt.

Min agenda her er som sagt kun at man ikke sprer informasjon som ikke stemmer og at man har rasjonell fokus.

Verden har ikke et CO2-problem, den har et forurensningsproblem.
Der er vi enige, men vi har mange som er uenige i det og som beskriver CO2 som forurening. Det kommer antagelig av all misvisende informasjon og av propaganda som de er eksponert for.

Min agenda her er som sagt kun at man ikke sprer informasjon som ikke stemmer

Spennende at du en slik agenda har, jobber du med forskning siden du er så interessert i det? I industrien? Er du direkte berørt av klimaforskning? Hvor henter du dine motkilder mot "feilaktig informasjonsspredning"? :) Hadde vært interessant å vite hvilken peer review du baserer deg på.

Spennende at du en slik agenda har, jobber du med forskning siden du er så interessert i det? I industrien? Er du direkte berørt av klimaforskning? Hvor henter du dine motkilder mot "feilaktig informasjonsspredning"? :) Hadde vært interessant å vite hvilken peer review du baserer deg på.
Jeg har i mange år jobbet aktivt mot mange typer svindler og er vant til å grave i materiale. Har lest mange forskningsrapporter, ser at det er mange metodiske feil, har et par ganger selv hentet ut kildedata for å avsløre feil, ser at executive summary ofte ikke stemmer med dataene man faktisk har funnet og at det avisene skriver om rapportene stemmer enda mindre. Og stikker man frem nakken og påviser lett identifiserbare feil så blir man idag stemplet som både det ene og det andre og tillagt alle mulige agendaer.

Synes du det er greit at de fleste mediene i Norge og til og med forskning.no sprer informasjon som ikke stemmer?

Jeg har i mange år jobbet aktivt mot mange typer svindler og er vant til å grave i materiale. Har lest mange forskningsrapporter, ser at det er mange metodiske feil, har et par ganger selv hentet ut kildedata for å avsløre feil, ser at executive summary ofte ikke stemmer med dataene man faktisk har funnet og at det avisene skriver om rapportene stemmer enda mindre. Og stikker man frem nakken og påviser lett identifiserbare feil så blir man idag stemplet som både det ene og det andre og tillagt alle mulige agendaer.

Synes du det er greit at de fleste mediene i Norge og til og med forskning.no sprer informasjon som ikke stemmer?

Du forklarer enda ikke hvorfor du sitter på sannheten, ei heller forklarer du hvorfor du er kvalifisert til å rette på forskning.no.

Å ha erfaring i å "grave" i økonomisk svindel / salgssvindel fra et kontor i Oslo, er ikke et frikort for å påberope seg å vite bedre enn IPCC.

Du forklarer enda ikke hvorfor du sitter på sannheten, ei heller forklarer du hvorfor du er kvalifisert til å rette på forskning.no.

Å ha erfaring i å "grave" i økonomisk svindel / salgssvindel fra et kontor i Oslo, er ikke et frikort for å påberope seg å vite bedre enn IPCC.

Alt i dag handler om penger, kapitalismen som styrer utslipp i luft og vann. Alt handler om hva som er lønnsomt økonomisk. Som gjør at man tar valg som skaper problemer for mennesker og miljø.

Å suse rundt i en el-bil, fly mindre og stoppe å spise kjøtt har liten betydning.

Skal vi stoppe å forbruke/kjøpe må vi miste tilgangen til det, mennesket klarer ikke stoppe det selv.

Man trenger ikke ha veldig høy utdanning for å vite at ikke 918 Mt ikke er 2 % av 800 Gt. Og bare se hvordan mange blander sammen "menneskeskapte utslipp" og "totale utslipp" eller "CO2" og "klimagasser" til at man skjønner at her er det mye som blir rotet sammen.

Jeg har ingen kjennskap til salgssvindel eller økonomisk svindel i Oslo. Jeg har derimot erfaring med å debunke kvasivitenskap og metodiske feil.

Og man trenger bare lese selve metastudien til John Cook for å vite at så godt som alle fremstiller 97,1% helt feil.

Og siden så godt som alle prediksjoner fra IPCC har feilet så skal det ytterst lite til for å vite bedre enn dem. De vedgikk jo selv i Stockholm i 2013 at deres påstander var falsifisert, men det er antagelig ikke noe vi bør gå videre på på dette forumet.

Last edited:

Jeg har ingen kjennskap til salgssvindel eller økonomisk svindel i Oslo. Jeg har derimot erfaring med å debunke kvasivitenskap og metodiske feil

Hva gjør du da? Er du egentlig Tjomlid? Hva er denne erfaringen din som gjør at man skal høre på deg framfor folk med doktorgrad i fysikk og matematikk? Hvorfor skal jeg høre på en som har jobbet i Telenor, framfor romfysikere og biologer? Hvorfor skal jeg høre på en som tydeligvis har hatt mest å gjøre med IT og egen interesse for lyd/musikk, framfor mine venner som jobber med stokastiske metoder for å beregne nye betoder for klimaberegninger? Hvordan i alle dager skal man ta det seriøst at en IT-fyr påberoper vitenskaplig svindel fra majoriteten av forskere i verden?

Beklager, for meg blir det like vanskelig å ta seriøst som når en 16åring med flight simulator mener han er en bedre flyver enn den gamle redaktøren i "det gamle Flynytt" (off the top of my head den beste piloten jeg vet om :) ).

Dette er fakta: https://cage.uit.no/

Hva gjør du da? Er du egentlig Tjomlid? Hva er denne erfaringen din som gjør at man skal høre på deg framfor folk med doktorgrad i fysikk og matematikk? Hvorfor skal jeg høre på en som har jobbet i Telenor, framfor romfysikere og biologer? Hvorfor skal jeg høre på en som tydeligvis har hatt mest å gjøre med IT og egen interesse for lyd/musikk, framfor mine venner som jobber med stokastiske metoder for å beregne nye betoder for klimaberegninger? Hvordan i alle dager skal man ta det seriøst at en IT-fyr påberoper vitenskaplig svindel fra majoriteten av forskere i verden?
Jeg utfordrer deg da til å spa opp noen med doktorgrad som kan forklare hvordan 918 Mt er 2% av 800 Gt.

Det er selvsagt mye bedre å stole på noen uten utdannelse innenfor faget, enn de som jobber med det.... Det viktigste er å finne et par feil her og der, for så å avskrive alt av relevant forskning.... Etter det er det viktig å si «alle de andre er verre, hvorfor skal vi gjøre noe her, når X også forurenser?!?!?!»...

Godt det kommer fokus på klima innenfor ALLE områder, det gagner oss alle. Noen feilskjær vil det alltid være, men det må selvfølgelig ikke ta bort fokuset og energien fra det gode arbeidet.

Jeg har vært i nok diskusjoner til å vite hva det betyr når folk bare klarer komme med ab auctoritate og ad hominem. :cool:

Dærscken, her det bare å ta frem sylteagurkene og popcornet..;)

Hvordan føre diskusjoner i 2020:

*Vær ufaglært, og påstå at faglærte driver med svindel fordi du sitter på sannheten.
*Påstå sannheten - man unikt har tilegnet seg via youtube-kanaler og twittermeldinger - skjules pga konspirasjonsteorier eller "big business".
*Hvis noen stiller spørsmål til kilder eller kvalifikasjoner, svar aldri på spørsmål og heng deg på et irrelevant utrag av en setning som kan dras ut av sin sammenheng for å fjerne fokuset fra egen manglende kompetanse.
*Hvis noen på nytt sier de ikke føler seg klar til å ta "sannheten" (fra en ufaglært) som et seriøst alternativ til verdenssyn, kall det personangrep.

Rinse and repeat.

Sylteagurk står faktisk for 1,78% av utslippene og bør forbys

For noe vås. Pariseragurker står faktisk for langt under en promille. Nå kommer riktignok tur/retur Paris i tillegg, men rett skal være rett.

PS. Og skulle man få det servert på en tur til eller fra Paris, er klimaeffekten omvendt negativ. Eller positiv, som sikkert endel klimakverulanter vil påberope seg at det heter.

Last edited:

For noe vås. Pariseragurker står faktisk for langt under en promille. Nå kommer riktignok tur/retur Paris i tillegg, men rett skal være rett.

Men sylteprosessen, mann .. sylteprosessen ..

Back