Vil forby business class på fly

Re: Dropp business klasse

Den gode Geir Karlsen glemmer at nævne, at folk flyver som gale
siden lavprisselskaberne kom på banen: deriblandt Norwegian, selv om de
ikke er blandt de ‘værste’ m.h.t. at trykke priserne.

Og hvad turister angår, bidrager lavprisselskaberne også til den overturisme,
som mange destinationer brokker sig over, fordi det igen medfører andre
problemer for lokalområderne.

Jeg accepterer, at der er klimakrise, men indtil nogen kan overbevise mig
om noget andet, tvivler jeg på, at hr. Karlsens forslag vil få nogen større
betydning på den lange bane!

Og endelig implicerer forslaget, at de fleste flypratforumister må gå
i kloster........ Slut med business class, slut med bonusrejser,
slut med mileage runs (poengruns), slut med
den ekstra ferie i Thailand eller Dubai, slut med Bongos Tryllerejser og
deres opfindsomme indirekte routinger! I kan selv fortsætte listen.....

Last edited:
Re: Dropp business klasse

Kanskje Norwegian heller bare burde heve prisene sine, slik at det ikke lenger var mulig å reise Gdansk T/R for 499,-? Så hadde folk lett minst halvert flyreisene sine. Da kan man snakke om hensyn til miljøet og skikkelig effekt.

Re: Vil forby business class på fly

Er folk klar over at flyindustrien kun produserer 0,1% av verdens utslipp av CO2? Og at klesindustrien produserer 4 ganger så mye?

Hvor blir det av "klesskam"? Hvor blir det av "nudister for klima"?

Flott utspill fra selskap som selger flybilletter billigere enn det koster for en taxi til flyplassen.

Er folk klar over at flyindustrien kun produserer 0,1% av verdens utslipp av CO2? Og at klesindustrien produserer 4 ganger så mye?

Dette viste ikke jeg. Tusen takk for info. Da er det bare å fly enda mer :) :)

Hvis du åpner øynene bittebittebittelitt så vil du se at de fleste med interesse for miljøvern (såvel som klimavern) har fokus på klesproduksjon og forurensningen som kommer med. For meg er det verste selve forurensningen, mer enn CO2, og jeg handler aldri på Cubus eller H&M. Å kjøpe bærekraftige klær produsert rettferdig 2-3 gang i året gir kvalitetsklær uten giftstoffer og som holder i flere år, framfor H&M klær som varer i 5 vask. Dette vet alle som er interessert i menneskerettigheter, naturvern så vel som klima.

Forøvrig er det ikke rett at flyindustrien produserer 0,1% av verdens CO2-utslipp, derimot er 2,5% riktig.

CO2 emissions from commercial passenger and freight operations totalled 918 Mt in 2018 (ICCT, 2019), or around 2.5% of global energy-related CO2 emissions. Passenger transport accounted for 81% of the total. Emissions from aviation have grown 32% over the past five years.

https://www.iea.org/reports/tracking-transport-2019/aviation

Hvis du åpner øynene bittebittebittelitt så vil du se at de fleste med interesse for miljøvern (såvel som klimavern) har fokus på klesproduksjon og forurensningen som kommer med.
Jeg kan ikke se at det stemmer. Her må man virkelig lete. Google gir 106.000 terff på "flyskam", men kun 950 treff på "klesskam".... og da som oftest av helt andre betydninger.

Joda, man har snakket om barnearbeid og arbeideres rettigheter, men det er noe helt annet.

Forøvrig er det ikke rett at flyindustrien produserer 0,1% av verdens CO2-utslipp, derimot er 2,5% riktig
Feil igjen. Det du viser til er "energy-related CO2 emissions" som er noe helt annet enn verdens totale utslipp av CO2.

Den definisjonen man vanligvis bruker for å få tallene til å se større ut er prosenter av "CO2 fra menneskeskapte utslipp fra brenning av fossilt brennstoff og produksjon av sement". Dette utgjør totalt ca 5% av verdens totale utslipp av CO2 som er på over 800 Gt.

Veldig mange medier er unøyaktige i sin rapportering her. De sier ikke bare at fly står for 2% av "verdens totale utslipp av CO2", noen skriver til og med at fly står for "2% av verdens totale utslipp av klimagasser" som er enda mer feil.

Man kan også legge til at datasentre rundt omkring i verden bidrar til 4-5% av utslippene - altså det dobbelte av luftfarten (pga energibehovet til disse), uten at man hører så mange skamme seg over å bruke nettjenester... ;)

Jeg kan ikke se at det stemmer. Her må man virkelig lete. Google gir 106.000 terff på "flyskam", men kun 950 treff på "klesskam".... og da som oftest av helt andre betydninger.

Joda, man har snakket om barnearbeid og arbeideres rettigheter, men det er noe helt annet.

Feil igjen. Det du viser til er "energy-related CO2 emissions" som er noe helt annet enn verdens totale utslipp av CO2.

Den definisjonen man vanligvis bruker for å få tallene til å se større ut er prosenter av "CO2 fra menneskeskapte utslipp fra brenning av fossilt brennstoff og produksjon av sement". Dette utgjør totalt ca 5% av verdens totale utslipp av CO2 som er på over 800 Gt.

Veldig mange medier er unøyaktige i sin rapportering her. De sier ikke bare at fly står for 2% av "verdens totale utslipp av CO2", noen skriver til og med at fly står for "2% av verdens totale utslipp av klimagasser" som er enda mer feil.

Hva er poenget med å sammenlikne utslipp fra luftfart og klesproduksjon om man ikke sammenlikner de på samme grunnlag?

Robert, prøv å google "clothing business climate influence" eller "clothes production climate change". "Klesskam" er ikke et begrep som noen gang er brukt, altså kan man ikke sammenlikne disse to eller bruke de som lakmustest for "hva skaper mer engasjement". Men det vet du nok innerst inne.

Hva er poenget med å sammenlikne utslipp fra luftfart og klesproduksjon om man ikke sammenlikner de på samme grunnlag?
Jeg sammenligner på samme grunnlag. Enten man ser på prosenter av totale utslipp eller av prosenter an mengden utslipp fra "menneskeskapte utslipp fra brenning av fossilt brennstoff og produksjon av sement" så er den fira ganger større for klesindustrien.

Robert, prøv å google "clothing business climate influence" eller "clothes production climate change". "Klesskam" er ikke et begrep som noen gang er brukt, altså kan man ikke sammenlikne disse to eller bruke de som lakmustest for "hva skaper mer engasjement". Men det vet du nok innerst inne.
Prøvde du det?

No results found for "clothing business climate influence".
No results found for "clothes production climate change".

Jeg er helt feil person å prøve å bløffe.

Man kan også legge til at datasentre rundt omkring i verden bidrar til 4-5% av utslippene - altså det dobbelte av luftfarten (pga energibehovet til disse), uten at man hører så mange skamme seg over å bruke nettjenester... ;)

Man forurenser altså mer ved å bestille flybilletten enn å faktisk fly?

Jeg sammenligner på samme grunnlag. Enten man ser på prosenter av totale utslipp eller av prosenter an mengden utslipp fra "menneskeskapte utslipp fra brenning av fossilt brennstoff og produksjon av sement" så er den fira ganger større for klesindustrien.

Prøvde du det?

No results found for "clothing business climate influence".
No results found for "clothes production climate change".

Jeg er helt feil person å prøve å bløffe.

Og hva vil du fram med det? At man skal måle utslipp fra luftfarten i verden sammenliknet med vulkanutslipp og myrnedbrytelse? Faktum er at luftfarten bidrar til 3-5% av menneskeskapte utslipp av CO2.

Jeg er ikke interessert i å bløffe deg, slike utsagn minner mye om sånt man kan lese hos "MDG-hat" grupperinger på facebook ;) Tror du har brukt opp internettkvota di for i år roberto.

Det er til sammen over 80 millioner treff på de søkebegrepene.

tveuwgG.png

qJImVUQ.png

Man forurenser altså mer ved å bestille flybilletten enn å faktisk fly?

"Forurensning" innebærer andre utslipp enn bare CO2, altså blir det en feil og smal konklusjon å treffe kun ut i fra premisset du quoter.

Flyindustrien produserer også, blandt annet, store mengder NOx, så vel som finstøv og svovelpartikler. Andre forurensende aspekter er kjemisk forurensning av grunnvann, påvirker verdens ressurser hardt, strømforbruk, søppelproduksjon, et cetera.

Jeg tror det kommer litt an på hvilket nettjenester du tenker på også.

Noen tror jeg faktisk man bør vurdere å skamme seg mer over enn andre.

Hovedgrunnen til at utslipp fra fly er såpass "lavt" er at den jevne nordmann flyr langt mindre enn den jevne flyprater, den jevne europeer lang mindre enn den jevne nordmann og de i den øvrige verden langt mindre enn dette igjen.
Andelen av verdens befolkning som bruker klær er, tro det eller ei, rimelig nær 100%. Ikke rart at utslippene fra klesproduksjon dermed er høyere.

Og hva vil du fram med det? At man skal måle utslipp fra luftfarten i verden sammenliknet med vulkanutslipp og myrnedbrytelse? Faktum er at luftfarten bidrar til 3-5% av menneskeskapte utslipp av CO2.
Mitt poeng er som jeg allerede har sagt at man sprer informasjon som ikke stemmer og at fokus ikke er proporsjonell med faktiske tall. Og her endrer du tallene igjen og det ser ut som om du kommer med enda en definisjon av hva man skal sammenligne med.

Det er helt greit at man sammenligner med "menneskeskapte utslipp av CO2 fra brenning av fossilt brennstoff og produksjon av sement", men da må man ikke si at det er "det totale utslipp av klimagasser". Det ville vært en feil med faktor 40-100 alt etter hvordan man regner.

Synes du det er grei at så godt som alle aviser i Norge sprer feilaktig infomasjon?

Jeg er ikke interessert i å bløffe deg, slike utsagn minner mye om sånt man kan lese hos "MDG-hat" grupperinger på facebook ;) Tror du har brukt opp internettkvota di for i år roberto.
Følger ingen slike grupperinger og jeg skal ha brukt opp kvoten i begynnelsen av januar. Alt jeg gjør er å påvise faktiske feil og det er utrolig lett så mye feilaktig info om klima som spres.

Det er til sammen over 80 millioner treff på de søkebegrepene.
Jeg googlet de sitatene du ga meg. Fjerner du quote vil man matche alle mulige kombinasjoner av ordene innen dokumentet og få flere treff, men fortsatt færre treff enn fra en annen aktivitet som gir mye mindre CO2.

At det er mye større oppmerksomhet på flys eller klærs bidrag til CO2 kan alle lett verifisere og alle som har fulgt politisk debatt eller media vil også vite det så hvorfor klarer du ikke forholde deg til fakta?

"Ja, det er mye mer oppmerksomhet rundt flys bidrag til CO2 enn rundt klærs og sements bidrag som er mye større". Ville det vært et nederlag å innrømme dette?

I kveld gikk det dokumentar om den skitne klesproduksjonen i verden: https://www.prosieben.de/tv/uncovered/video/43-trailer-das-schmutzige-geschaeft-mit-der-mode-clip

Den samme fokusen har vi hatt i Norge, med P3 dokumentarer og bloggere involvert.

«who made my clothes» går også sin seiersgang på nett: https://www.fashionrevolution.org/

Men klart, viktigst å whataboutisme om at noe er verre enn xyz :D

Ingen har nektet for at det er mer fokus på CO2 fra luftfart enn fra klær, det er derimot argumentert at det ikke gir mening da svært mange er kritiske til klesproduksjon pga det samlede forurensende avtrykket så vel som arbeiderrett. Altså virker det banalt og smålig å framstille luftfarten som noe stakkars sort får - andre bransjer er ikke glemt og får tilsvarende fokus.

Verden har ikke et CO2-problem, den har et forurensningsproblem.

All denne skremselspropagandaen må da brenne noe helsikes mye co2 ... :love:

All denne skremselspropagandaen må da brenne noe helsikes mye co2 ... :love:
Det er vel i Australia at det brenner, men det vil jo antiskremselspropagandismanene helst skyve under teppet, det virker kanskje ikke så bra - ser man på statsministeren (som ikke trodde på klima endringer og fant det best å ta ferie på Hawaii).
Faktum er at shit is really happening rundt om, mens vi diskuterer teorier, du bor selv i et av de områdene i USA som er desidert minst påvirket av klima endring, her har vi sålangt vært tvunget til å evakuere 3 ganger de siste 2 årene - alle på grunn av helse farlig røyk fra skogbranner - med astmatiker har vi ikke noe valg.

Back