Utviklingen i flytrafikken i 2023 - med økt inflasjon, renter, etc

Re: Utviklingen i flytrafikken i 2023 - med økt inflasjon, renter, etc

Flytrafikken til Avinor fortsetter å holde seg oppe bedre enn fryktet. rundt -8% til -9% målt mot 2019. Og ganske likt som i 2022. Unntaket er f.eks KRS som virker som "aldri" kommer tilbake
 

Attachments

  • Avinoruke35-23.jpg
    Avinoruke35-23.jpg
    78.8 KB · Views: 2,020
Re: Utviklingen i flytrafikken i 2023 - med økt inflasjon, renter, etc

Fortsatt ganske likt som 2022 når man ser på tallene for uke 36, som trolig ender på -10% mot 2019 (viser -11% akkurat nå). Forskjellen fra 2022 er at selv om totalen er lik, etter utenriks litt over og innenriks litt under.
 

Attachments

  • Avinoruke36-23.jpg
    Avinoruke36-23.jpg
    79.5 KB · Views: 1,781
Re: Utviklingen i flytrafikken i 2023 - med økt inflasjon, renter, etc

Trafikken til Avinor fortsetter ligge stabilt på -8 til -10% målt mot 2019 også i uke 37, og bortimot likt som 2022
 

Attachments

  • Avinoruke37-23.PNG
    Avinoruke37-23.PNG
    71.7 KB · Views: 1,692
Re: Utviklingen i flytrafikken i 2023 - med økt inflasjon, renter, etc

Avinor passasjertall uke 38: Ligger fortsatt jevnt rundt –10% målt mor 2019. Og helt marginalt flere passasjerer enn i 2022, dog kun så vidt synlig på statistikken. Litt bedre i BGO og Nord Norge enn resten av landet
 

Attachments

  • Avinoruke38-23.jpg
    Avinoruke38-23.jpg
    81.4 KB · Views: 1,588
Re: Utviklingen i flytrafikken i 2023 - med økt inflasjon, renter, etc

Avinor passasjertall uke 38: Ligger fortsatt jevnt rundt –10% målt mor 2019. Og helt marginalt flere passasjerer enn i 2022, dog kun så vidt synlig på statistikken. Litt bedre i BGO og Nord Norge enn resten av landet

Og uke 39 var bortimot en kopi av de foregående ukene
 

Attachments

  • Avinoruke39-23.jpg
    Avinoruke39-23.jpg
    83.2 KB · Views: 1,440
Re: Utviklingen i flytrafikken i 2023 - med økt inflasjon, renter, etc

Trenden fortsetter, man ligger rundt 10% bak 2019. Og ganske likt eller såvidt bedre enn i 2022
 

Attachments

  • Avinoruke40-23.jpg
    Avinoruke40-23.jpg
    89.3 KB · Views: 40
Re: Utviklingen i flytrafikken i 2023 - med økt inflasjon, renter, etc

Trenden fortsetter, man ligger rundt 10% bak 2019. Og ganske likt eller såvidt bedre enn i 2022

Og sånn fortsetter det...dog lit bak 2022 sist uke
 

Attachments

  • Avinoruke41-23.PNG
    Avinoruke41-23.PNG
    63.5 KB · Views: 58
Re: Utviklingen i flytrafikken i 2023 - med økt inflasjon, renter, etc

Flytraffikken holder seg stabil sammenlignet med både 2019 og 2022. Litt bedre enn -10% mot førstnevnte og bortimot likt med 2022. Egentlig litt overraskende, gitt renter og inflasjon. Så kan man spørre seg om vi hadde vært på 2019 nivå uten dette?
 

Attachments

  • Avinoruke42-23.jpg
    Avinoruke42-23.jpg
    91.5 KB · Views: 49
Re: Utviklingen i flytrafikken i 2023 - med økt inflasjon, renter, etc

Flytraffikken holder seg stabil sammenlignet med både 2019 og 2022. Litt bedre enn -10% mot førstnevnte og bortimot likt med 2022. Egentlig litt overraskende, gitt renter og inflasjon. Så kan man spørre seg om vi hadde vært på 2019 nivå uten dette?

Og sånn fortsetter det. Dog lå trafikken sist uke marginalt over 2022.
 

Attachments

  • Avinoruke43-23.jpg
    Avinoruke43-23.jpg
    91.8 KB · Views: 47
Re: Utviklingen i flytrafikken i 2023 - med økt inflasjon, renter, etc

Ned fra -9% i uke 43 til -13% i uke 44 hos Avinor. Dog litt vanskelig svare å¨om det er både en væreffekt og en effekt av at ukene ikke har samme data fra år til år. Men det ser man etter neste uke
 

Attachments

  • Avinoruke44-23.PNG
    Avinoruke44-23.PNG
    67.3 KB · Views: 118
Re: Utviklingen i flytrafikken i 2023 - med økt inflasjon, renter, etc

Avinor uke 45: Stabilt mot 2019, men kanskje en svak nedgang? Dog likt med 2022
 

Attachments

  • Avinoruke45-23.PNG
    Avinoruke45-23.PNG
    96.5 KB · Views: 104
Re: Utviklingen i flytrafikken i 2023 - med økt inflasjon, renter, etc

Tilbake på riktig sine av 90-streken i uke 46 med -9% mot 2019. Og veldig marginalt såvidt over 2022.
 

Attachments

  • Avinoruke46-23.jpg
    Avinoruke46-23.jpg
    90.8 KB · Views: 70
Re: Utviklingen i flytrafikken i 2023 - med økt inflasjon, renter, etc

Passasjertall Avinor uke 47: Litt nedgang målt mot 2019 med -11/12% i det siste, men faktisk marginalt bedre enn 2022
 

Attachments

  • Avinoruke47-23.PNG
    Avinoruke47-23.PNG
    67.5 KB · Views: 46
Re: Utviklingen i flytrafikken i 2023 - med økt inflasjon, renter, etc

Passasjertall Avinor uke 47: Litt nedgang målt mot 2019 med -11/12% i det siste, men faktisk marginalt bedre enn 2022

Samme gjelder for uke 48
 

Attachments

  • Avinoruke48-23.PNG
    Avinoruke48-23.PNG
    68.3 KB · Views: 65
Re: Utviklingen i flytrafikken i 2023 - med økt inflasjon, renter, etc

disse flyplassene taper mest penger. lite utvidelser på sola må delvis forklare overskuddet. eller så har offshore trafikk mye og si.
https://www.nrk.no/vestland/desse-flyplassane-taper-mest-pengar-1.16665801
Tabellen viser at 36 av 43 lufthamner har negativt driftsresultat.Flyplassane som blir sponsa med mest pengar per passasjer er Berlevåg (4856,-) og Røst (4022,-).
 
Last edited:
Re: Utviklingen i flytrafikken i 2023 - med økt inflasjon, renter, etc

Avinor uke 49: Stabilt mot 2019, men en voksende økning målt mot 2022
 

Attachments

  • Avinoruke49-23.PNG
    Avinoruke49-23.PNG
    68.5 KB · Views: 69
Back
Top