De seneste trafiktal fra den britiske hovedstadslufthavn viser, at der i maj gik 7,17 millioner flypassagerer gennem terminalerne. Det er første gang nogensinde, at flere end syv millioner rejsende har benyttet sig af London-Heathrow i årets femte måned.
Det var dog ikke den eneste rekord, der blev sat i seneste måned. I løbet af maj og de foregående 11 måneder har lufthavnen landet et samlet passagertal på 81,5 millioner, og det er aldrig før set højere, lyder det fra lufthavnen.
Feriebestillingene for juli har økt med 30 prosent. Samtidig har søketrafikken økt med 95 prosent de to første ukene i juni sammenlignet med de to første ukene i mai, skriver Tui i en pressemelding.
Sommerværet her hjemme har ikke akkurat vært minneverdig den siste tiden, og nordmenns reiselyst har da også skutt i været.
Dårlig vær hjemme gir godt salg sørover, spesielt når store deler av Middelhavet nå er deilige 30 grader pluss litt til, og ingen hetebølge som i fjor
https://www.nettavisen.no/okonomi/f...-til-solrike-strok-tragikomisk/s/5-95-1910835
Disse infoene høres relativt nettavisen-fakta ut; det har vært 40-45 grader enkelte steder rundt middelhavet - skogbranner på greske øyer med evakuerte nordmenn på fotballbaner, og mer kommer.
Søndag den 21. juli lød passagertallet på 111.000, mens det mandag lød på hele 113.000 passagerer. Dermed var mandag også den travleste dag i lufthavnens 99 år lange historie.
Sidste passagerrekord er fra den 28. juni 2019, hvor 109.000 passagerer gæstede lufthavnen. Til mediet oplyser Københavns Lufthavn, at rekorden i 2019 blev slået, selvom der mandag var ni procent færre fly i på vingerne end rekorden i 2019.
Avinor trafikken fortsetter å ligger såvidt over fjoråret, men det er noen forskjeller.
Innenriks er litt under, utenriks litt over. Nord Norge flyplassene TOS, BOO og EVE viser god vekst. OSL og BGO ligger marginal høyere, SVG litt under. TRD ligger endel bak, mens ser man på sist uke er det svært svake tall for KRS og AES.
ACI EUROPE reports that European airport passenger traffic in H1 2024 has finally exceeded pre-pandemic levels by 0.4%, marking a full recovery from COVID-19.
Samme kan sies om uke 30. Usikker på hvorfor TRD gjør det såpass dårlig?
Uke 29 og 30 ble revidert opp til å ligger 4% over 2023, og dermed nesten på 2019 nivå. Uke 31 ligegr foreløpig like med 2022, så blir vel revidert opp til 1-2% over etterhvert.
Utenriks som er sterkest, svake tall for TRD, KRS og AES. Ellers så ligger de TOS, BOO og EVE omtrent som fjoråret de siste par ukene, så veksten der har primært vært utenfor sommerferien.
I pressemeldingen skriver Avinor at nedgangen på reisende innenlands har å gjøre med en reduksjon i tallet på flygninger som igjen har ført til et mindre tilbud i markedet.
– Dette har vært en utvikling som har pågått over flere måneder, der innenlandsmarkedet har hatt en svak utvikling sammenlignet med fjoråret, men det positive ved dette er at flyene som flyr, er fullere enn før, sier direktør Riise.
Tipper Trondheim ikke er så populært for turister. eventuelt at vestlandsfirkanten Osl svg bgo trd har blitt kuttet på.
https://e24.no/norsk-oekonomi/i/kwv01X/utenlandske-turister-ga-trafikkboom-paa-norske-flyplasser
Uke 29 og 30 ble revidert opp til å ligger 4% over 2023, og dermed nesten på 2019 nivå. Uke 31 ligegr foreløpig like med 2022, så blir vel revidert opp til 1-2% over etterhvert.
Utenriks som er sterkest, svake tall for TRD, KRS og AES. Ellers så ligger de TOS, BOO og EVE omtrent som fjoråret de siste par ukene, så veksten der har primært vært utenfor sommerferien.
Uke 31 endte faktisk +3% over 2023. Uke 32 foreløpig -2% bak, men ender vel omtrent likt.
Ellers samme tendens som sist uke, men nå er det en vekst i Nord Norge igjen