Utviklingen i flytrafikken i 2023 - med økt inflasjon, renter, etc

Re: Utviklingen i flytrafikken i 2023 - med økt inflasjon, renter, etc

Trafikken stiger ennå mindre enn normalt i sesongen, så målt mot 2019 er det foreløpig et fall fra -16% til -18%
 

Attachments

  • Avinoruke6-23.jpg
    Avinoruke6-23.jpg
    84.1 KB · Views: 1,650
Re: Utviklingen i flytrafikken i 2023 - med økt inflasjon, renter, etc

Blir spennende å se hvordan dette utvikler seg utover høsten med minst to rentehevinger til nå fremover
 
Re: Utviklingen i flytrafikken i 2023 - med økt inflasjon, renter, etc

Leste folk klaget på at det er lite chartertilbud i forhold til før pandemien. Mange flyselskaper sliter også med fly- og personellmangel. Så det er nok ikke bare privatøkonomi som spiller inn.
 
Re: Utviklingen i flytrafikken i 2023 - med økt inflasjon, renter, etc

Air France-KLM melder at fremtidsbookingene ikke ligger veldig langt bak 2019, når de måler på load factor
 

Attachments

  • BookingAFKL.PNG
    BookingAFKL.PNG
    247.9 KB · Views: 1,553
Re: Utviklingen i flytrafikken i 2023 - med økt inflasjon, renter, etc

Flytrafikken stige ennå langt mindre enn normalt, slik at det målt mot 2019 nå stadig taper terreng og ligger -18% bak. Mot -16% uken før

OSL ligger nå såvidt under -20% av 2019 nivået

3f2a8678b5761262d6ba57972d28c39e.jpg
 
Re: Utviklingen i flytrafikken i 2023 - med økt inflasjon, renter, etc

Air France-KLM sjefen trekker frem det såkalte "premium leisure" markedet som sterkt, og dette er jo en kundegruppe som trolig er mindre påvirket av inflasjon og høye renter enn endel andre

https://www.cnbc.com/video/2023/02/...scusses-earnings.html?&qsearchterm=air france

Det kan jeg underskrive på , har nå 4 long haul turer så langt på nyåret og alle flightene var smekkfulle.
Snakket med cabin chief på KL836 sist natt og han kunne opplyse at de internt fikk høre at KLM hadde 98% load faktor på lang rutene. De så ingen tegn til økte renter eller leveomkostninger hos folk flest som reduserte reiselysten. Snarere tvert imot og de var selv overrasket over belegget nå i lavsesongen. Like spennende synes de det vil kunne bli mot våren og sommeren med dagens trafikk.
 
Re: Utviklingen i flytrafikken i 2023 - med økt inflasjon, renter, etc

En liten bedring i Avinortallene de siste par uke, med henholdsvis -14% og -13% målt mot 2019. bedring opp fra -16-18% tidligere i vinter. Så tyder på at vinterferietrafikken har vært grei

Årsaken til at antall passasjerer faller, skyldes at innenriks alltid er ned, da flere korte innenriks jobbreiser erstattes av lengre utenriksturer.
 

Attachments

  • Avinoruke8-23.jpg
    Avinoruke8-23.jpg
    81.8 KB · Views: 1,171
Re: Utviklingen i flytrafikken i 2023 - med økt inflasjon, renter, etc

Uke 9 viser en nedgang fra -12% i uke 8 til -15% i uke 9 (ender sikkert på -14%). Den korte forklaringen er at innenriks øker mindre enn fallet i utenriks, og enn normalt, men tallet er også preget av litt vær, da det ser ut som TOS, BOO, EVE "mistet" endel passasjerer i uke 9 pga værkanselleringer
 

Attachments

  • Avinoruke9-23.jpg
    Avinoruke9-23.jpg
    81.2 KB · Views: 1,110
Re: Utviklingen i flytrafikken i 2023 - med økt inflasjon, renter, etc

Uke 9 viser en nedgang fra -12% i uke 8 til -15% i uke 9 (ender sikkert på -14%). Den korte forklaringen er at innenriks øker mindre enn fallet i utenriks, og enn normalt

Samme kan egentlig sies for uke 10. Uke 9 endte på -14% som predikert, så da ender trolig uke 10 på -15% (og ikke -16% som vises nå). Dog betyr det 1pp ned sammenlignet med 2019
 

Attachments

  • Avinoruke10-23.jpg
    Avinoruke10-23.jpg
    84.3 KB · Views: 970
Re: Utviklingen i flytrafikken i 2023 - med økt inflasjon, renter, etc

Vet vi noe om endringene i kapasitet per uke? Tenker jo at den må være ganske mye lavere enn 2019 nivå.
 
Re: Utviklingen i flytrafikken i 2023 - med økt inflasjon, renter, etc

Vet vi noe om endringene i kapasitet per uke? Tenker jo at den må være ganske mye lavere enn 2019 nivå.

Når jeg ser på hva selskapene oppgir av belegg så ser det ut som kapasiteten jo er vesentlig ned, og matcher således trafikken. SAS er nok de som har redusert mest
 
Re: Utviklingen i flytrafikken i 2023 - med økt inflasjon, renter, etc

I praksis ganske flate passasjertall for Avinor de siste par ukene. Ligger å vaker rundt -15% nå
 

Attachments

  • Avinoruke11-23.jpg
    Avinoruke11-23.jpg
    84 KB · Views: 77
Re: Utviklingen i flytrafikken i 2023 - med økt inflasjon, renter, etc

Flate passasjertall, men relativt sterke innenrikstall, gjør at trafkken målt mot 2019 spretter opp fra -15% til -12% for Avinor totalt
 

Attachments

  • Avinoruke12-23.jpg
    Avinoruke12-23.jpg
    83.5 KB · Views: 54
Re: Utviklingen i flytrafikken i 2023 - med økt inflasjon, renter, etc

Flate passasjertall, men relativt sterke innenrikstall, gjør at trafkken målt mot 2019 spretter opp fra -15% til -12% for Avinor totalt

Uke 12 endte på -11%. I uke 13 lå passasjertallene til Avinor bare -7% bak 2019 nivået. Men det virker som det var et lite hopp i utenrikstrafikken, hvilket jeg mistenker er en positiv påskeeffekt, som delvis vil bli reversert neste uke

Nå kommer det er periode det blir vanskelig å sammenligne tall mot 2019 med da det i 2019 først var en sen påske etterfulgt av en SAS streik våren 2019
 

Attachments

  • Avinoruke13-23.jpg
    Avinoruke13-23.jpg
    84.1 KB · Views: 62
Re: Utviklingen i flytrafikken i 2023 - med økt inflasjon, renter, etc

Uke 13, ble oppjustert fra -7% til -6%

Uke 14 tallene (-37%) gir lite mening, da påsken i 2019 var i uke 16. Men litt øyemålsregning, så virker påsketrafikken i år ligge -10% bak 2019
 

Attachments

  • Avinoruke14-23.jpg
    Avinoruke14-23.jpg
    84 KB · Views: 57
Re: Utviklingen i flytrafikken i 2023 - med økt inflasjon, renter, etc

Norwegian er fornøyd med forhåndsbookingene inn mot sommeren

“We are heading into the summer season with a positive outlook. Our booking numbers are significantly higher than at this point last year. This indicates a continued strong demand for air travel, particularly to our many attractive beach destinations, and we expect a busy summer once more. We are very happy to see that a growing number of travellers continue to choose Norwegian as their preferred airline,” said Karlsen
 
Re: Utviklingen i flytrafikken i 2023 - med økt inflasjon, renter, etc

Uke 13, ble oppjustert fra -7% til -6%

Uke 14 tallene (-37%) gir lite mening, da påsken i 2019 var i uke 16. Men litt øyemålsregning, så virker påsketrafikken i år ligge -10% bak 2019

Uke 14 ble faktisk oppjuster med hele 5pp til -32%, men som nevnt er det de neste ukene vanskelig å få et godt bilde av hvordan trafikken er uke for uke, målt mot 2019
Uke 15 ligger foreløpig på -14%, men samme uke i 2019 var jo både en full arbeidsuke og innebærer palmehegen som jo drar opp trafikken noe. Men å gjøtte på at trafikken holder seg egentlig ganske stabil, rundt 90% av 2019 nivået tror jeg ikke er veldig feil. Samtidig tyder det kanskje på at folk prioriterer å reise, og heller kutter andre ting når prisene stiger og renter går opp?
 

Attachments

  • Avinoruke15-23.PNG
    Avinoruke15-23.PNG
    53.2 KB · Views: 65
Back
Top