Utsetter du eller avbestiller du turer nå? Eller bestiller du nytt?

• Thread starter Thread starter EB
  • Start date Start date
Re: Utsetter du eller avbestiller du turer nå?

For første gang på lenge vil Norge være uten utenlandske turister. Ingen køer på Trolltunga, i Lofoten eller ishavskatedralen. I motsetning til andre steder, så går det 737 og Dash 8 til alle hjørner av landet, men flyentusiastene skal på biltur?

Kan´det hende Widerøe vipper opp en Norgesbillett igjen i sommer, eller vil det være dårlig butikk ?

Kan´det hende Widerøe vipper opp en Norgesbillett igjen i sommer, eller vil det være dårlig butikk ?

Utgår dessverre i 2020 ... https://www.wideroe.no/fly-med-oss/norge-rundt

Med de nye reglene vil nok billettene til Widerøe/Air Leap bli dyrere og det blir få plasser til hver plass de flyr til, dette går utover tilgangen til seter på kortbanenettet spesielt. Men å innføre påbud om munnbind, nei det er ikke mulig ... :angry:

Last edited:

Jeg gikk for en Lufthansa voucher i går jeg. Kort flight t/r MUC i neste uke som så klart er kansellert. Men med 50 EUR i rabatt når jeg bruker den synes jeg det var en god deal. Må booke billett innen 31/8 men allikevel. Billetten jeg erstattet med voucher kostet uansett bare 2700,-. Så om LH skulle gå konk så overlever vi nok allikevel

Da kansellerte BA min tur til London i juni. Like greit da The Killers konserten også er utsatt til neste sommer. Ikke mulig å booke om til juni neste år, så blir voucher. Ulempen er vel at flyprisen kan bli betydelig høyere neste år med BA.

Har bestilt flere turer de siste ukene, men de er enten jobbreiser i full flex eller ferieturer som uttak av bonuspoeng. Alt i 4. kvartal. Har en tur til Nice i juli som ble kjøpt lenge før Covid-19, spent på hva UDs reiseråd blir for sommeren.

Har to stk jobbreiser som går med full flex med rødnesene, hhv. til Bergen og Trondheim i de neste par ukene :)

Deilig å få lov til å fly ut til kunder igjen.

Re: Flyselskaper som gjenopptar flygningene

Satt med litt bestillinger i går. Ser SAS ikke har mange fly pr destinasjon, mye var fullt også av det jeg søkte på. Noen som har en idé om hvor raskt SAS kan snu seg rundt og sette opp mer ruter og kapasitet innenriks? Jeg tenker hvis smitte situasjonen er under kontroll sånn greit nok og alle skal feriere i Norge vil vel en del booking fingre ønske å jobbe. SAS har vel både personell og maskiner som lengter etter å fly igjen...

Satt med litt bestillinger i går. Ser SAS ikke har mange fly pr destinasjon, mye var fullt også av det jeg søkte på. Noen som har en idé om hvor raskt SAS kan snu seg rundt og sette opp mer ruter og kapasitet innenriks? Jeg tenker hvis smitte situasjonen er under kontroll sånn greit nok og alle skal feriere i Norge vil vel en del booking fingre ønske å jobbe. SAS har vel både personell og maskiner som lengter etter å fly igjen...

SAS og Norwegian fly vel nå bare bestillingen fra myndighetene, men hvordan påvirkes denne hvis de øker med kapasiteten utover denne? Faller da denne bort, og selskapene risikerer å tape dette?

Ellers så ser jeg utfordingen til flyselskapene her, da de med slukne kasser er redde for å sette inn for mye og dermed ulønnsom kapasitet før etterspørselen rekker å ta seg opp

Supert at flyselskapene så smått begynner å starte opp med flighter, men jeg forstår bare ikke hvem som skal være ombord? Reiselysten hos meg (og mange jeg har snakke med) eksisterer ikke, den er som blåst vekk. I tillegg er det jo ingen andre enn det lands innbyggere og folk som bor der som slipper inn. Så lenge landene ikke slipper inn andre så forstår jeg ikke hvem som skal fly med disse flyene.

Supert at flyselskapene så smått begynner å starte opp med flighter, men jeg forstår bare ikke hvem som skal være ombord? Reiselysten hos meg (og mange jeg har snakke med) eksisterer ikke, den er som blåst vekk. I tillegg er det jo ingen andre enn det lands innbyggere og folk som bor der som slipper inn. Så lenge landene ikke slipper inn andre så forstår jeg ikke hvem som skal fly med disse flyene.

Tyskland fx. åpner for EU/EØS 15. mai, jeg drar ned 19.

Tyskland fx. åpner for EU/EØS 15. mai, jeg drar ned 19.

Vet jo ikke hvor lenge akkurat du blir borte, men de som reiser skal jo p.t sitte i 2 ukers karantene ved retur (til Norge).

Uten gyldig reiseforsikring?
God tur

Takk. :)
Må ned til familien, omsider.
10 dagers karantene når tilbake igjen, hvis ikke kortet ytterligere ned til midten av juni.

Dersom du kan bevise at du har gjennomgått et Covid-19-sykdomsforløp, så slipper man karanteneplikten i 6 måneder fremover. Unntaket krever at du har hatt et positivt prøvesvar fra en prøvetype som FHI har godkjent.

https://www.fhi.no/sv/smittsomme-sykdommer/corona/bakgrunn-for-endringer-i-bruk-av-karantene-fra-7.-mai-2020/

Se covid-19-forskriften §6, tredje ledd, tredje avsnitt:

https://lovdata.no/forskrift/2020-03-27-470/§6

"Personer som ved godkjent laboratoriemetode kan dokumentere at de i løpet av de siste seks månedene har gjennomgått covid-19, er unntatt fra karanteneplikten etter § 5."

Så nå kan det fort bli mer butikk i å tilby utenlandsreiser etter hvert, så fort godkjente antistoff-tester blir allment tilgjengelige.

Dersom du kan bevise at du har gjennomgått et Covid-19-sykdomsforløp, så slipper man karanteneplikten i 6 måneder fremover. Unntaket krever at du har hatt et positivt prøvesvar fra en prøvetype som FHI har godkjent.
Så nå kan det fort bli mer butikk i å tilby utenlandsreiser etter hvert, så fort godkjente antistoff-tester blir allment tilgjengelige.
Nå er det vel bare mellom 1 og 2 % av befolkningen som har vært gjennom det, så det blir det ikke så store kundegrunnlaget av.
Men dersom EU og Schengen nå åpner for feriereiser mellom landene, slik de har sagt de skal gjøre i juni, så kan ikke vi sitte som noen nisser her oppe på berget med egne regler.

Last edited:

Noen her som vet mer om planene til SAS? Billetter til Europa i juni ligger ute til salgs. Jeg bestilte en tur til Amsterdam i slutten av juni sist helg. Turene legges vel ikke ute til salg når SAS allerede nå forventer at turen kommer til å bli kansellert?

Back