• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Airbus Utfasing av A340

toftos

ScanFlyer Gold
Lager en post om utfasing av A 340

Finnair faser vel ut alle sine 340 i løpet av 2015/16
Virgin har kvittet seg med alle 343 og noen 346
Swiss begynner vel også utfasingen neste år ?
SAS begynner vel å fase ut sine 2016/17
Emirates har faset ut nesten alle 345 og skal vel fase ut 343 sine og
Etihad og qatar skal vel fase sine ut i løpet av 2016
Thai har vel nettopp faset ut alle 340 sine

Last edited:
A340 er et av mine favorittfly.
Gleder meg til min første tur med A340-300 nå i november med Cathay Pacific mellom Hong Kong og Auckland.
Håper bare jeg rekker en tur med A340-600 før det forsvinner.

A340 er et av mine favorittfly.
Gleder meg til min første tur med A340-300 nå i november med Cathay Pacific mellom Hong Kong og Auckland.
Håper bare jeg rekker en tur med A340-600 før det forsvinner.

Det burde ikke være umulig:) A340-600 er vel den minst ineffektive av familien og burde overleve de fleste 747er.

Fløy South African Airways sin A340-600 i desember 2007 fra Luanda i Angola til Johannesburg i Sør-Afrika - laaaaaaaaaaang maskin!

Har flydd alle varianter av A340, dvs. -200, -300, -500 og -600. Skjønner godt at få -200 ble produsert! -500 er definitivt favoritten; alle lengder og forhold er tilnærmet perfekte :) Se trip report for mer detaljer!

-600 har LH mange av, fløy den sist ned til BOG for 3 uker siden. Liker at alle toalett er samlet i egen etasje!

Har flydd alle varianter av A340, dvs. -200, -300, -500 og -600. Skjønner godt at få -200 ble produsert! -500 er definitivt favoritten; alle lengder og forhold er tilnærmet perfekte :) Se trip report for mer detaljer!

-600 har LH mange av, fløy den sist ned til BOG for 3 uker siden. Liker at alle toalett er samlet i egen etasje!
Alle Economy-toaletter ja. Måtte faktisk ta turen fra First og bak til de uvaskede masser for å se toalett-kjelleren.

Hvem er det som flyr -200 og/eller -500?

Skulle ha fått prøvd de før det er for seint

Hvem er det som flyr -200 og/eller -500?

Skulle ha fått prøvd de før det er for seint

-200: Conviasa, Air Leisure, franske forsvaret, noen statseide VIP-fly og et sivilt VIP-fly.
-500: AZAL Azerbaijan, Etihad, Emirates, HiFly, samt noen statseide VIP-fly.

Last edited:
-200: Conviasa, Air Leisure, franske forsvaret, noen statseide VIP-fly og et sivilt VIP-fly.
-500: AZAL Azerbaijan, Etihad, Emirates, HiFly, samt noen statseide VIP-fly.

Ser ut som det blir vanskelig å få prøvd -200 før det er slutt. Var noen sære flyselskap

-500 ser det ut som fortsatt er mulig å få til. Må en tur til Azerbaijan senere i høst, men tviler på at den flyr til europa?

Skulle gjerne også prøve -500. De andre har jeg fått med meg, også -200 med SAA.

Ser at Thai har parkert hele 340-flåten selv om de fleste av flyene er mindre enn 10 år gamle. Er disse maskinene så kostbare i drift at det ikke er mulig å holde såpass nye fly i lufta selv med en oljepris ned mot 50 dollar fatet? Bare lurte.

Ser at Thai har parkert hele 340-flåten selv om de fleste av flyene er mindre enn 10 år gamle. Er disse maskinene så kostbare i drift at det ikke er mulig å holde såpass nye fly i lufta selv med en oljepris ned mot 50 dollar fatet? Bare lurte.

Nå er Thai litt spesielle og har vel litt for mange fly i en alt for variert flåte. Så noe måtte parkeres

Back