Utfasing av A340

Det rapporteres at Virgin henter denne maskinene tilbake, usikker på om det er snakk om leasing eller kjøp, for å vikariere for en av de parkerte 787 maskinene

Den har fyrt opp transponderen i dag ihvertfall ... Ja, Virgin er visst lett desperate om dagen ..
 
Den gikk til San Fransisco .. nå ble jeg litt nysgjerrig. Men ingen tegn til uregelmessigheter med de innkommende, med mindre en av dem er blitt 'syke' og trenger avløsning ...
 
Philippine Airlines faset ut sine A340 i stillhet i slutten av september, nå er det ingen A340-operatører igjen i Asia.

https://centreforaviation.com/analysis/reports/a340-fleet-last-asian-operator-philippine-airlines-bows-out-442095

Philippine Airlines (PAL) has become the latest airline to phase out A340s, operating its last A340-300 scheduled flight at the end of Sep-2018 without fanfare. PAL accelerated the retirement of its last four A340-300s, a sensible decision given the recent rise in fuel prices.

...

PAL has quietly parked its last four A340s over the past month. The airline phased out two A340-300s earlier this year but was initially intending to keep four aircraft operating until at least 2019. However, PAL decided recently to pursue an accelerated and rapid phase-out.

Two of PAL’s A340-300s operated their last revenue service in mid Sep-2018 and two more operated their last revenue service in late Sep-2018. PAL’s last scheduled A340 flight landed in Manila from Vancouver on 30-Sep-2018.
 
Hei!

Det kommer an på hva man regner som Asia da. Jeg parkerte ved siden av en 340-600 fra Mahan i går fra Iran. Midtøsten/Asia.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Azerbajan, Syria og Afghanistan (Kam Air) er da også Asia ... Qatar flyr vel også fortsatt -600?
 
Iberia starter forsiktig utfasingen av A340-600 neste år, og kommer til å gradvis redusere flåten frem til siste maskin forlater flåten i 2023, i følge siste rapport fra IAG sin kapitalmarkedsdag

Antallet A340-600 ut av flåten
2019 1x
2020 5x
2021 1x
2022 6x
2023 4x

Antar det omtrent matcher innfasingen av A350-900 i ordre
 
Air Tahiti Nui sin første av 5 A340-300 sender nå til huggeren, etterhvert som 787-9 kommer inn. 2001 modell, 17,5 år, og var en maskin som egentlig var bygget til Sabena, men aldri levert dem

Airbus A340 -313 395 F-OJTN Air Tahiti Nui ferried 07dec18 LAX-SBD, for part-out & scrap ex C-GZIA
 
Air Tahiti Nui sin første av 5 A340-300 sender nå til huggeren, etterhvert som 787-9 kommer inn. 2001 modell, 17,5 år, og var en maskin som egentlig var bygget til Sabena, men aldri levert dem



Ser de har bestilt fire 787-9, mens de i dag har fem A340-300 - én av maskinene er innleid, mens fire eier selskapet selv. Noen som vet om de kommer til å beholde noen A340, eller skal de fly med kun fire 787-9?
 
Er vel ikke umulig de ikke har utnyttet kapasiteten fullt ut og hatt noe slakk så lenge de har hatt billige A340 maskiner i flåten?
 
Er vel ikke umulig de ikke har utnyttet kapasiteten fullt ut og hatt noe slakk så lenge de har hatt billige A340 maskiner i flåten?



Jo, det er godt mulig, med nytt materiell bør de jo kunne være hakket mer effektive. Ser de har ruter fra Papeete til Auckland, Tokyo, Los Angeles og videre fra sistnevnte til Paris.

I snitt har de to daglige avganger ut fra Papeete. Papeete-Los Angeles går seks-syv ganger i uken, alltid som en del av enten Auckland- eller Paris-ruten, som går fire og tre ganger hver. Den lengste ruten, til Tokyo, går tre ganger i uken.
 
A340 må ha vært en usedvanlig dårlig investering for flyselskaper. At noen i innkjøpsavdelinger falt for slagordet "4 engines 4 longhaul" på 2000 tallet er litt utrolig da B777 var vel så kapabel samtidig.
 
A340 må ha vært en usedvanlig dårlig investering for flyselskaper. At noen i innkjøpsavdelinger falt for slagordet "4 engines 4 longhaul" på 2000 tallet er litt utrolig da B777 var vel så kapabel samtidig.

Samtidig har flere selskaper tjent gode penger på sine maskiner. Så det finnes ingen absolutt fasit. Mange har lett for undervurdere A340'n

For noen har maskinen funket bra, for andre ikke like bra. Og det er stor forskjell på modellene også; -200 og -500 har ikke vært noen suksess for noen. -600 ble nok en skuffelse, mens -300 modellen solgte helt greit for at Airbus tjente penger på den, samtidig som den har vært en god arbeidshest for mange flyselskaper.
 
Det er 777-300ER som var gamechangeren her. A340-300 og 777-200 er relativt like i driftskostnader. Airbus ga imidlertid dyp rabatt og kunne som regel lokke med kortere leveringstid, noe som var attraktivt for mange kunder.

Men intet er sort-hvitt på dette feltet. Forskjellige kunder har forskjellige behov og dette gir også utslag i regnestykket. Så å kalle noe 'best' eller 'billigst' blir i beste fall unøyaktig.
 
Det er 777-300ER som var gamechangeren her. A340-300 og 777-200 er relativt like i driftskostnader. Airbus ga imidlertid dyp rabatt og kunne som regel lokke med kortere leveringstid, noe som var attraktivt for mange kunder.

Men intet er sort-hvitt på dette feltet. Forskjellige kunder har forskjellige behov og dette gir også utslag i regnestykket. Så å kalle noe 'best' eller 'billigst' blir i beste fall unøyaktig.



Jepp, det var da 777-300ER kom at det virkelig endret posisjonene. Den maskinen kom jo inn bedre enn lovet av Boeing, samtidig som A340-600 skuffet, mest på grunn av alt for høy vekt og motorer som var alt for dyre å vedlikeholde. Det handler egentlig ikke så mye om 2 vs 4 motorer isolert sett, og det er ofte en alt for enkel forklaring. Som du er inne på, 777-200ER og A340-300 har et ganske likt kostnadsnivå, og kan variere avhengig av fullengde og konfigurasjon. Og ikke minst hvordan det passer inn i resten av flåten
 
Air Tahiti Nui sin første av 5 A340-300 sender nå til huggeren, etterhvert som 787-9 kommer inn. 2001 modell, 17,5 år, og var en maskin som egentlig var bygget til Sabena, men aldri levert dem



Air Tahiti Nui har faset ut sin andre Airbus A340-300-maskin, dermed er det tre igjen. F-OLOV ble fløyet fra Los Angeles til flykirkegården Teruel i Spania (TEV) 17. februar, siste kommersielle avgang var dagen før fra Papeete til Los Angeles. Flyet er 13 år, den klart nyeste A340 i Air Tahiti Nui-flåten.
 
Back
Top