Frode789
ScanFlyer Blue
Re: Utbyggingen av Tromsø Lufthavn
Den nye terminalen er bygget på stedet hvor den gamle "banen" (terminal B) lå. Den hadde 5 gates, G20-G16, uten bro. Den nye, som er bygget som en forlengelse av terminal A, innehar kun 3 gates, G20-G18, dog alle med nye broer. De to andre (tidl. G16-G17) har fått nye gate navn, og må busses til fra andre siden av terminalen.
Så utbygging til tross, er det akkurat samme antall gates som det var fra sist utbygging for 25 år siden, 10 stk.. Og selv om masterplan fra tidligere tegnet behov for minimum 15 i 2019: Året etter begynner de utbygging, men fortsatt med kun 10....
G18-G19 er flex gates, og begge kan brukes til både innenriks, Schengen, NON-Schengen. Ikke akkurat fantastisk kapasitet, dog så klart mye smidigere og fleksibel bruk og absolutt bedre fasiliteter for de som skal reise utenlands.
G20-G23 er de "vanlige" gatene med bro som brukes i hovedsak til SK/DY på innenriks, evt. G24 og så klart G18-G19 når ingen utenlands flights. 3 av de med gamle (G21-G23) og halvveis forfalte broer fra slutten av 90-tallet. Trist at de ikke orket å fornye disse samtidig, de er skikkelig falleferdige.
I følge gate oversikt inni bygget står det fra gate 18 - 28, altså 11 gates. Men hvor de har den siste det må alvene vite, Ref. mitt bilde. I enden av dagens terminal så er det G24-G25, men det finnes ikke innsjekk skranke til G25, som stemmer bra siden den ikke "finnes".
Er og en ny "WF-commuter" mikro-terminal i nordenden. G26-G28. To av disse er de overnevnte gamle G16-G17 på andre siden via buss, og den siste er rett utenfor som gamle G25. Det er riktignok planlagt liten utvidelse av flyoppstillingsplass her ved commuter terminalen for å forbedre WF fasilitetene, men bare nok til en netto økning av 1, maks 2 flere gates enn idag. Kanskje det er der "nye" G25 kommer inn.. Så vidt jeg har fått med meg er ikke denne påbegynt, eller vet noen noe mer?
Hvor mange gater/ stands har den nye terminalen, og hvordan er fordelingen mellom disse?
Tenker da på antallet gater for innenriks, Schengen, NON-Schengen inkl evt flexgater mellom disse.
Og siden det snakkes om bruk av bussgater, hvor mange bussgater har dem og hvor mange remote stands betjener disse?
Den nye terminalen er bygget på stedet hvor den gamle "banen" (terminal B) lå. Den hadde 5 gates, G20-G16, uten bro. Den nye, som er bygget som en forlengelse av terminal A, innehar kun 3 gates, G20-G18, dog alle med nye broer. De to andre (tidl. G16-G17) har fått nye gate navn, og må busses til fra andre siden av terminalen.
Så utbygging til tross, er det akkurat samme antall gates som det var fra sist utbygging for 25 år siden, 10 stk.. Og selv om masterplan fra tidligere tegnet behov for minimum 15 i 2019: Året etter begynner de utbygging, men fortsatt med kun 10....
G18-G19 er flex gates, og begge kan brukes til både innenriks, Schengen, NON-Schengen. Ikke akkurat fantastisk kapasitet, dog så klart mye smidigere og fleksibel bruk og absolutt bedre fasiliteter for de som skal reise utenlands.
G20-G23 er de "vanlige" gatene med bro som brukes i hovedsak til SK/DY på innenriks, evt. G24 og så klart G18-G19 når ingen utenlands flights. 3 av de med gamle (G21-G23) og halvveis forfalte broer fra slutten av 90-tallet. Trist at de ikke orket å fornye disse samtidig, de er skikkelig falleferdige.
I følge gate oversikt inni bygget står det fra gate 18 - 28, altså 11 gates. Men hvor de har den siste det må alvene vite, Ref. mitt bilde. I enden av dagens terminal så er det G24-G25, men det finnes ikke innsjekk skranke til G25, som stemmer bra siden den ikke "finnes".
Er og en ny "WF-commuter" mikro-terminal i nordenden. G26-G28. To av disse er de overnevnte gamle G16-G17 på andre siden via buss, og den siste er rett utenfor som gamle G25. Det er riktignok planlagt liten utvidelse av flyoppstillingsplass her ved commuter terminalen for å forbedre WF fasilitetene, men bare nok til en netto økning av 1, maks 2 flere gates enn idag. Kanskje det er der "nye" G25 kommer inn.. Så vidt jeg har fått med meg er ikke denne påbegynt, eller vet noen noe mer?