Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

Re: Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

Har nye serveringssteder åpnet/ombygget ferdig? Noen som har vært der nylig?

Skulle være gjort til/ila sommeren.

Ref min tidligere post:
https://forum.flyprat.no/showpost.php?p=1273637&postcount=253

I Juli åpnet Narvesen sin første av to utsalgssteder. Akkurat nå holder de på å ferdigstille en ny Ritazza som skal ligge «mellom» den gamle og den nye terminalen. Denne blir betydelig mindre enn tidligere. Så fort denne er oppe å går, så stenges Ritazzaen som ligger ved Gate 22. Her skal det bygges en ny restaurant med navnet «Herfra». Utenom det, så har O’learys nettop startet med å pusse opp restauranten. Denne vil holdes stengt frem til november/desember.

Skal få lagt ut noen bilder i løpet av ettermiddagen.
 
Re: Rutediskusjoner - Tromsø

Det neste spørsmålet er jo hvor lang tid det tar før den nye delen av TOS også er blitt for liten...
 
Re: Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

Det skal nå bygges et nytt driftsbygg på flyplassen, som er endel av prosjektet med å klargjøre arealer og infrastruktur for en ny sentral plattform for avisning

https://www.bygg.no/peab-tildelt-kontrakt-ved-tromso-lufthavn/1535921!/

På oppdrag fra Avinor skal Peab Bjørn Bygg bygge nytt driftsbygg og tømmestasjon ved Tromsø lufthavn. Byggestart er i oktober med overlevering om 12 måneder.
 
Re: Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

Longyearbyen?
 

Attachments

  • 67EEC80B-8AF3-4D82-B971-CE2925E9D78A.jpeg
    67EEC80B-8AF3-4D82-B971-CE2925E9D78A.jpeg
    62.4 KB · Views: 948
Re: Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

Har hørt rykte om at salg av plasthallen avbrytes,
og at den skal fortsette å benyttes til terminal.

Kun rykte jeg hørte… (etter annonsering om salg av plasthallen)
 
Re: Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

Longyearbyen?

LYR har fått bruke den nye terminalen i ca halvannen uke allerede og er den eneste i en overgangsperiode for å få testet ut systemene i terminalen.

"Hvis ting fortsetter å se bra ut over høytiden, vil det også bety at passasjerer fra London vil få muligheten til å vente på passkontrollen innendørs.

– Vi jobber hardt for å unngå at passasjerer må stå utendørs i kø, og det er en bedring på gang. Fungerer logistikken i den nye terminalen bra, sikter vi på å også ta imot passasjerene fra London i den nye terminalen i løpet av første halvdel av januar, forteller Schøen."
 
Re: Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

Har hørt rykte om at salg av plasthallen avbrytes,
og at den skal fortsette å benyttes til terminal.

Kun rykte jeg hørte… (etter annonsering om salg av plasthallen)

Ja, om det har tenkt til å fortsette som nå, så er det bare å begynne neste utbyggingstrinn. Uten plasthallen blir det tidvis trangt.
 
Re: Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

Har hørt rykte om at salg av plasthallen avbrytes,
og at den skal fortsette å benyttes til terminal.

Kun rykte jeg hørte… (etter annonsering om salg av plasthallen)

Grøss.... En ting er terminal B på OSL, den er jo faktisk brukbar (til å være egentlig temp), men plasthallen er jo søppel til permanent bruk... Da er det bare å begynne planlegging av neste trinn asap..
 
Re: Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

Det er nok noe å hente på å forsøke å spre utenlandsflygningene utover uka og døgnet i større grad enn man gjør i dag. For eksempel har Lufthansa Group lørdager i januar fire ankomster, hvorav tre er mellom 1240 og 1410.
 
Re: Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

Det er nok noe å hente på å forsøke å spre utenlandsflygningene utover uka og døgnet i større grad enn man gjør i dag. For eksempel har Lufthansa Group lørdager i januar fire ankomster, hvorav tre er mellom 1240 og 1410.

De samme turistflygningene går jo gjerne når selskapene har ledig kapasitet, så hvor mye man kan styre dette er vel heller begrensa. At det blir mye lørdagstrafikk så lenge Tromsø er en turistdestinasjon er vel neppe å unngå. Ved å fly som de gjør nå, kan de i tillegg både få og gi feed til interkontinentale fly hos Lufthansa-gruppa.
 
Re: Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

Grøss.... En ting er terminal B på OSL, den er jo faktisk brukbar (til å være egentlig temp), men plasthallen er jo søppel til permanent bruk... Da er det bare å begynne planlegging av neste trinn asap..

Nå blir det vel bedre når alt i den nye deler åpner? Uansett, gitt Avinors økonomiske situasjon, så ser jeg ikke for meg det skjer så mye her nå med det første.
 
Re: Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

Egentlig er det jo gode nyheter dersom plasthallterminalen beholdes. Det gir fleksibilitet og forhindrer TOS i å si nei til nye lørdagsflighter. Når terminalen er ferdig og har vært i drift en stund vil man jo danne seg et bilde over behov for eventuelle ytterligere utbygginger. Som Someone sier kommer det neppe noen slike de neste årene.
 
Re: Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

Samtidig er det ingen ting som tyder på redusert trafikk på TOS. Det var de som tenkte at nordlyset var en hype som skulle gå over, så øker bare vinterturismen mer og mer, med ytterligere tilbud til aktiviteter o.l. som konsekvens. Det var også de som spådde en knekk med covid - det tok seg opp og økte etterpå. Så er det de som har spådd nedgang med økonomien, men de som reiser til Nord-Norge på ferie om vinteren har penger nok, uansett. I år har vi sett et massivt innrykk av nye Lufthansagruppe- og Norwegian-ruter, i tillegg til økning, og litt nytt hist og her. AF/KLM er allerede inne med AF og Transavia, det kan minne om den forsiktige starten Lufthansagruppa hadde. Norwegian er allerede i direkte konkurranse med disse (og Wizz på London).
 
Re: Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

Det bekreftes at det var endel interkontinental transfer da jeg floey CDG-TOS i januar i aar. Flyet var ikke fullt, men det var godt belegg. Det var ogsaa mange som kom fra fjerne breddegrader som hadde byttet fly Paris. Det var ogsaa endel akademikere som sikkert samarbeidet eller jobbet ved universitet i Tromsoe. AF oekte med en avgang denne vinteren, og loerdagsvgangene fortsetter inn i sommerprogrammet. DY har ogsaa kommet inn, men kun med vinterrute.
 
Last edited:
Re: Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

Lurer litt på hvorfor det har skjedd. Widerøe har vel en relativt stabil produksjon på TOS. Så om man trenger bussgates rett etter ferdigstillelse av ny innland (airside om jeg forstår det riktig?), så må det ha skjedd noe galt i prosjekteringen?
 
Back
Top