Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

Re: Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

Lurer litt på hvorfor det har skjedd. Widerøe har vel en relativt stabil produksjon på TOS. Så om man trenger bussgates rett etter ferdigstillelse av ny innland (airside om jeg forstår det riktig?), så må det ha skjedd noe galt i prosjekteringen?

Det er vel ikke verre enn at man tok det billigste steget man kunne ta i masterplanen for Langnes. For eksempel kunne man ha latt "bananen" være enn så lenge, og ha bygd ut uten å kutte kapasitet på den sida, men det ville ha kosta mer enn det Avinor var i stand til å ta på eget budsjett. For øvrig har jo også Widerøe stadig flere ruter til TOS, fra fjernere steder enn Sørkjosen og Hasvik.
 
Re: Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

Som IL-2 skriver, rivingen av «bananen» kuttet der og da flere gater som servert flere av oppstillingsplassen som man måtte gå noe til. Disse er vel nå på en måte erstattet med bussgatene i førsteetasjen i Nord, og delvis noen av fleksigatene i nyterminalen. Men kapasitetsproblemet på innland er der fortsatt, hvis jeg ikke sett feil.
 
Re: Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

Som IL-2 skriver, rivingen av «bananen» kuttet der og da flere gater som servert flere av oppstillingsplassen som man måtte gå noe til. Disse er vel nå på en måte erstattet med bussgatene i førsteetasjen i Nord, og delvis noen av fleksigatene i nyterminalen. Men kapasitetsproblemet på innland er der fortsatt, hvis jeg ikke sett feil.

Det stemmer. Kan tidsvis være krevende når forsinkelsene oppstår..
 
Re: Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

Fra en som har TOS som hjemby, alt dette var 100% ventet. Trafikk-framskrivningen viste at den nye terminalen ville være på spesifisert kapasitet (ergo full) ved ferdigstillelse. I tillegg har turismetrafikken økt betydelig mer enn noen forutså, og antall utlandsdestinasjoner har også økt voldsomt. TOS har nå direkteruter til 17 destinasjoner i utlandet.

Så det er bare å løpe tilbake til tegnebrettet og iverksette neste trinn.
 
Re: Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

Fra en som har TOS som hjemby, alt dette var 100% ventet. Trafikk-framskrivningen viste at den nye terminalen ville være på spesifisert kapasitet (ergo full) ved ferdigstillelse. I tillegg har turismetrafikken økt betydelig mer enn noen forutså, og antall utlandsdestinasjoner har også økt voldsomt. TOS har nå direkteruter til 17 destinasjoner i utlandet.

Så det er bare å løpe tilbake til tegnebrettet og iverksette neste trinn.

Ja, Nordlys meldte vel om 14.000 turister gjennom TOS forrige uke.
 
Re: Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

Fra en som har TOS som hjemby, alt dette var 100% ventet. Trafikk-framskrivningen viste at den nye terminalen ville være på spesifisert kapasitet (ergo full) ved ferdigstillelse. I tillegg har turismetrafikken økt betydelig mer enn noen forutså, og antall utlandsdestinasjoner har også økt voldsomt. TOS har nå direkteruter til 17 destinasjoner i utlandet.

Så det er bare å løpe tilbake til tegnebrettet og iverksette neste trinn.
Er vel som det bruker å være i Norge det. Livredde for å overdimensjonere.. Tenk å skulle ha 5000 kvm ekstra ett sted.. Det går bare ikke!

Da gjør man heller som man pleier selv om det blir dyrere, man bygger 2 ganger .

Sent fra min Pixel 7 Pro via Tapatalk
 
Re: Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

Er vel som det bruker å være i Norge det. Livredde for å overdimensjonere.. Tenk å skulle ha 5000 kvm ekstra ett sted.. Det går bare ikke!

Da gjør man heller som man pleier selv om det blir dyrere, man bygger 2 ganger .

Sent fra min Pixel 7 Pro via Tapatalk

Tja, har du vært på Non-Schengen på OSL i det siste?
 
Re: Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

Er vel som det bruker å være i Norge det. Livredde for å overdimensjonere.. Tenk å skulle ha 5000 kvm ekstra ett sted.. Det går bare ikke!

Da gjør man heller som man pleier selv om det blir dyrere, man bygger 2 ganger .

Sent fra min Pixel 7 Pro via Tapatalk


Det er vel heller typisk at man gjør megalomatiske investeringer enkelte steder, som BOO, samtidig som Avinor må forsøke å lappe på TOS av egne midler, uten noe ekstra. Det er bort imot skandale at man ikke tar tak der lufthavna er en forutsetning for ei næring i megavekst, i en region om trenger det. Det er heller ikke akkurat sånn at dette begynte i går.

Man kan jo gå for alternativet: Bygge en bedre forbindelse til BDU, på landjorda, så kan Tromsø - Bardufoss ta ned store fly, flere fly og fly ved dårlig vær. Men så strategisk er det vel pgså vanskelig å være, selv om Vegvesenet har et forslag til ny vei til Tromsø, som tar kjøretida på strekninga ned til en time.
 
Last edited:
Re: Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

Altfor stor for mengden trafikk. Poenget mitt var bare at AS Norge ikke alltid bygger for smått.

Her er jeg totalt uenig, hele nye non-Schengen er bygget ALT for liten!!
Gateområdene er laget alt for små, der man har laget preboardingsområde (gate) sitteplasser/ståområde til fulle WideBody-fly som kun rommer halvfulle 320/737 … eller en full Q400/CRJ900. Og attpåtil har man ikke greid å fått til å bygge toaletter inne i preboardingområdet, noe som gjør at pax som har blitt preboardet og «har teknisk sett gått ombord på flyet», må forlate preboardingområdet for så å boardes igjen 5-10min seinere når de har vært på toalettet. Dette er noe potensielt alle 350 pax kunne tenkt seg å gjort før avgang… så hvis du ser bort fra preboardingsområdene, er det faktisk ganske liten plass i den nye non-Schengen terminalen. Så må man huske at den er stor i totalareal pga at de har laget stands til WB-fly.
 
Re: Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

Her er jeg totalt uenig, hele nye non-Schengen er bygget ALT for liten!!
Gateområdene er laget alt for små, der man har laget preboardingsområde (gate) sitteplasser/ståområde til fulle WideBody-fly som kun rommer halvfulle 320/737 … eller en full Q400/CRJ900. Og attpåtil har man ikke greid å fått til å bygge toaletter inne i preboardingområdet, noe som gjør at pax som har blitt preboardet og «har teknisk sett gått ombord på flyet», må forlate preboardingområdet for så å boardes igjen 5-10min seinere når de har vært på toalettet. Dette er noe potensielt alle 350 pax kunne tenkt seg å gjort før avgang… så hvis du ser bort fra preboardingsområdene, er det faktisk ganske liten plass i den nye non-Schengen terminalen. Så må man huske at den er stor i totalareal pga at de har laget stands til WB-fly.

Jeg tenkte først og fremst på fly-kapasiteten. Jeg har ikke nok reise-erfaring fra den nye delen til å vite hvordan den fungerer for passasjerer. Men nå skeier jeg ut fra topic.
 
Re: Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

Denne non-Schengen er jo rett og slett lite trivelig generelt sammenliknet med resten av OSL.
 
Re: Rutediskusjoner - Tromsø

Den er allerede for liten. Widerøe fly må fremdeles fjernparkeres med busstransport.

Skjer ikke nåværemde bussing for å separere innland/utland for E2 før/etter at de kjører wetlease for AY TOS-HEL-TOS? Til Dashen promenerer man jo stort sett på bakken uansett?
 
Last edited:
Re: Rutediskusjoner - Tromsø

Skjer ikke nåværemde bussing for å separere innland/utland for E2 før/etter at de kjører wetlease for AY TOS-HEL-TOS? Til Dashen promenerer man jo stort sett på bakken uansett?

Sist jeg reiste fra Tromsø (mid Desember 2023) så promonerte jeg ombord i en buss som så tøffla seg bort til en fly på remote.

Var også en bussing på en SKmaskin til Bodø/Trondheim som var ganske fornøyelig å høre på, da bussen kun tok 60stk omgangen :)
 
Re: Rutediskusjoner - Tromsø

Skjer ikke nåværemde bussing for å separere innland/utland for E2 før/etter at de kjører wetlease for AY TOS-HEL-TOS? Til Dashen promenerer man jo stort sett på bakken uansett?

Det også, men på enkelte dager blir utenlandsmaskiner parkert på «innland» og da foregår bussingen fra Terminal C. I peak (fra 17.00-18.00) så er det ikke nok stands, og da blir enkelte Widerøe maskiner parkert på sørenden av flyplassen eller ved hangar.
 
Re: Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

Da skal all utenlandstrafikk gå fra hoved terminal fom imorgen, og terminal C stenger. Den blir dog beholdt i en tid framover hvis den skulle trengs i perioder. (det kommer til å skje..)

Fortsatt mye oppbygging. Innsjekk er ikke ferdig, heis og rulletrapp skal skiftes også der, tax free er ikke ferdig, ny Cafe er ikke ferdig.

Ting er fint, for all del, men er åpenbart allerede alt for lite både mtp feks gates og serveringssted sitte kapasitet. Så hadde vært passelig for 5 år siden. Neste steg bør allerede planlegges for harde livet....
 
Re: Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

Fra dagens pressemelding:

"– Trafikktallene er høyere enn prognosene forutså da vi startet utbyggingsprosjektet i 2020. Passasjertallene som var forventet i 2024 er på plass allerede i dag. For utenlandstrafikken har man allerede passert 2025-prognosen, sier lufthavnsjef Ivar Schrøen."


Til slutt:" Terminal C vil likevel bli beholdt som en reserveløsning i en periode til, slik at den kan driftes dersom kapasitetsbehovet tilsier det. "

Dermed ble den permanent...
 
Re: Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

Hvor mange gater/ stands har den nye terminalen, og hvordan er fordelingen mellom disse?
Tenker da på antallet gater for innenriks, Schengen, NON-Schengen inkl evt flexgater mellom disse.
Og siden det snakkes om bruk av bussgater, hvor mange bussgater har dem og hvor mange remote stands betjener disse?

Til slutt ang Svalbard flyene:
Jeg vet man må klarere passkontroll, men hvordan er det med toll på returen fra Svalbard? Må pax hente bagasjen og klarere tollen, eller går det automatisk? I så fall er det en fast gate for Svalbard flyene i den nye terminalen? De hadde om jeg forstå det riktig en fast gate/ stand i den gamle.
 
Re: Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

Til slutt ang Svalbard flyene:
Jeg vet man må klarere passkontroll, men hvordan er det med toll på returen fra Svalbard? Må pax hente bagasjen og klarere tollen, eller går det automatisk? I så fall er det en fast gate for Svalbard flyene i den nye terminalen? De hadde om jeg forstå det riktig en fast gate/ stand i den gamle.

Pax som kommer fra Svalbard må fortsatt som i alle år plukke opp og tolldeklarere sin bagasje, altså sende bag på selvbetjent bagdropp igjen. Ankomst fra/avgang til LYR går via en Non-Schengen-gate på TOS, om denne er fleksibel og kan endres til innland etter LYR-avg/ank er ferdig vet jeg ikke helt, men vil anta at hvis vanlig Schengen-flight går samtidig blir den stående i mellom innland/non-Schengen og det ikke går. Sistnevnte kan kanskje noen andre bekrefte/avkrefte?
 
Back
Top