Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

Re: Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

Ser på bilder rundt dagens kaos på Nordlys at det nå ser ut til at den gamle innsjekkingen er ferdig pussa opp og tatt i bruk.
 
Last edited:
Re: Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

Ja, allerede Torsdag var vinduene på telt-terminalen ute.

Brukte den nye innsjekken her forleden, jaja... Unge jenter som ikke helt fikk til å sjekke inn infant for Eurowings, kø pga manuell innsjekk (Eurowings er som resten av Tyskland, av og til gammeldags) og: må si det er en veldig smal terminal oppe på gate-nivå. Vet ikke helt hvordan de som har planlagt dette tenkte? Har de ikke hatt noen simulasjoner eller tanker om større fly og som nevnt, irregulariteter med forsinkelser?

Det er kanskje 4m bredt hvor man skal vente, og ja, på Gardermoen er det kanskje ikke så utrolig mye mer, men dertil er det jo luft *bakover*.... Det er det overhodet ikke i Tromsø. Kan man bygge oppover i framtiden? Det føltes ganske fullt ut på E-gate når vi dro, men vi var 69pax til en A319. Hvordan blir det med A320/321? Flyr Wizz kanskje noe A321? :crowded
 
Re: Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

Bare å planlegge større utbygging av kapasitet allerede..

En annen mulighet er sef å begynne å tenke på hvor mange fler turister man ønsker seg. Spørs litt på hvilken by man vil ha. Jeg vet at reiselivsbransjen og relaterte sektorer har stjerner i øynene, andre litt mindre.
 
Re: Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

En annen mulighet er sef å begynne å tenke på hvor mange fler turister man ønsker seg. Spørs litt på hvilken by man vil ha. Jeg vet at reiselivsbransjen og relaterte sektorer har stjerner i øynene, andre litt mindre.

Det er vel den kapasiteten man først ryker på, man kan kun bruke en seng per natt, mens flytrafikken som kommer nå er jo spredt litt mer utover dagen. Gitt en times turnaround per fly, så kan hver oppstillingsplass håndtere endel fly per døgn.
 
Re: Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

Foreløbig er det jo kontinuerlig utbygging av overnattingskapasitet, det ser ikke ut til å bremse på den fronten heller. Stadig mer av det private utleiemarkedet blir også airbnb. Kanskje er etter hvert den største begrensninga sesongarbeidere og bosted for disse.
 
Re: Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

Stadig mer av det private utleiemarkedet blir også airbnb. Kanskje er etter hvert den største begrensninga sesongarbeidere og bosted for disse.

Ja, og ikke bare dem. Det har jo en pris for et lokalsamfunn og en region å ha slik økning i trøkket som Tromsø. Så dersom det hadde vært terminalkapasiteten som bremset økningen, så ville jeg ha sagt "helt greit, la terminalen være!" 😂
 
Re: Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

Da har man prøvd den nye terminalen, transitt LYR-OSL og det er samme mølet som før, bare ny terminal. Når skal resten av Norge følge f.eks OSL modellen, eller for den saks skyld, resten av Europa? Med å la bags gå til final dest. Måtte flire litt i security, fint skilt med info, utvidet security, jo takk, 3 1/4 sluse.
Heia Norge:cry:
 
Re: Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

Forstår jeg det sånn at rullebanen skal reasfalteres på TOS neste sommer? Men antar man her snakker nattarbeid?
 
Re: Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

Det blir nattestenging.

A 08 ENTC - Stenging av RWY på Tromsø lufthavn, Langnes, pga. anleggsarbeid i 2025 Planlagt vedlikeholdsarbeid på Tromsø lufthavn, Langnes, fører til at RWY 18/36 STENGES på natten i følgende tidsrom: - 15 MAY 2025 - 12 JUN 2025, 2100 - 0430 UTC (2300 0630 lokal tid)- 12 JUN 2025 - 04 SEP 2025, 1900 - 0500 UTC (2100 - 0700 lokal tid) Det vil være mulig å operere på halve RWY-lengden i de nevnte perioder. Bruk av hele RWY-lengden kan ikke påregnes i stengeperioden. Dette gjelder også for HOSP, SAR-flygninger og forsinkede ankomster. RWY 18/36 vil være åpen for normal bruk på DAGTID i disse periodene. Informasjon om RWY-stengingen vil bli kunngjort på NOTAM
https://avinor.no/globalassets/_mic...-langnes-due-to-construction-work-in-2025.pdf
 
Re: Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

Da er det ombygging av nybygget (endelig har man fått noe nytt å klatte på!)

ITromsø har en lang sak der de melder at (https://www.itromso.no/nyheter/i/QMrgrV/naa-maa-tromsoe-lufthavn-utvides-igjen):

Når arbeidet er ferdigstilt vil utenlandsavdelingen se helt annerledes ut.

Slusen inn til avdelingen skal flyttes litt og vris 45 grader slik at passasjerene kommer inn i baren og taxfreebutikken istedenfor å komme ut i en trang korridor.

Nordlys-baren blir utvidet, og åpnes opp ut til en mesanin. Der vil det også stilles ut nye ventestoler i tillegg til serveringsareal.

Taxfreebutikken blir flyttet lenger mot vest, ut over bagasjebåndet og blir gjort mer lettilgjengelig for kundene som nå blir sluset gjennom butikken.

Fra november til mars vil internasjonale flyginger ta over deler av innenriksavdelingen i helgene.

– Vi vil ta i bruk gate 19, 20 og 21 til utenlandstrafikk. Da vil vi sette opp midlertidige sperringer og vegger, og ha egne sluser gjennom sikkerhetskontrollen for utenlandspassasjerer, sier Frantzen.

En konsekvens av dette vil være at O’Learys i avgangshallen blir utilgjengelig for innenlandsreisende.
 
Last edited:
Re: Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

Da er det ombygging av nybygget (endelig har man fått noe nytt å klatte på!)

ITromsø har en lang sak der de melder at (https://www.itromso.no/nyheter/i/QMrgrV/naa-maa-tromsoe-lufthavn-utvides-igjen):

Når arbeidet er ferdigstilt vil utenlandsavdelingen se helt annerledes ut.

Slusen inn til avdelingen skal flyttes litt og vris 45 grader slik at passasjerene kommer inn i baren og taxfreebutikken istedenfor å komme ut i en trang korridor.

Nordlys-baren blir utvidet, og åpnes opp ut til en mesanin. Der vil det også stilles ut nye ventestoler i tillegg til serveringsareal.

Taxfreebutikken blir flyttet lenger mot vest, ut over bagasjebåndet og blir gjort mer lettilgjengelig for kundene som nå blir sluset gjennom butikken.

Fra november til mars vil internasjonale flyginger ta over deler av innenriksavdelingen i helgene.

– Vi vil ta i bruk gate 19, 20 og 21 til utenlandstrafikk. Da vil vi sette opp midlertidige sperringer og vegger, og ha egne sluser gjennom sikkerhetskontrollen for utenlandspassasjerer, sier Frantzen.

En konsekvens av dette vil være at O’Learys i avgangshallen blir utilgjengelig for innenlandsreisende.

Det er bra det tas tak midlertidig, men de burde begynne planleggingen med en gang med å utvide utland forbi gate 18 i sør med i alle fall 3 permanente utland-only gater, med større venteområder for pas og en skikkelig restaurant for utland. Den lille jalla-baren er bare stusselig. Så beholdes 18-19 som flex som idag. Og man bør absolutt utvide området med bagasjebåndene samme retning, med ett til bånd til. Her må man tenke litt framover, og når det uansett må utvides med nytt bygg i den retningen.

I samme seanse må det utvides i nord enden med nye gater i nord. G24 med bro, og G25-G28 som bakke gates for WF i denne nordpiren. For å få samlet alt WF der borte når utvidelsen i sør til ny utland stjeler dagens G16-G17 som brukes av WF via buss.
 
Re: Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

Da er det ombygging av nybygget (endelig har man fått noe nytt å klatte på!)

ITromsø har en lang sak der de melder at (https://www.itromso.no/nyheter/i/QMrgrV/naa-maa-tromsoe-lufthavn-utvides-igjen):

Når arbeidet er ferdigstilt vil utenlandsavdelingen se helt annerledes ut.

Slusen inn til avdelingen skal flyttes litt og vris 45 grader slik at passasjerene kommer inn i baren og taxfreebutikken istedenfor å komme ut i en trang korridor.

Nordlys-baren blir utvidet, og åpnes opp ut til en mesanin. Der vil det også stilles ut nye ventestoler i tillegg til serveringsareal.

Taxfreebutikken blir flyttet lenger mot vest, ut over bagasjebåndet og blir gjort mer lettilgjengelig for kundene som nå blir sluset gjennom butikken.

Fra november til mars vil internasjonale flyginger ta over deler av innenriksavdelingen i helgene.

– Vi vil ta i bruk gate 19, 20 og 21 til utenlandstrafikk. Da vil vi sette opp midlertidige sperringer og vegger, og ha egne sluser gjennom sikkerhetskontrollen for utenlandspassasjerer, sier Frantzen.

En konsekvens av dette vil være at O’Learys i avgangshallen blir utilgjengelig for innenlandsreisende.

Vi får håpe at det får det til å se sånn høvelig greit ut, og at det ikke noe ala anleggsgjerder/byggegjerder.
 
Re: Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

TOS trenger vel egentlig en fullstendig switch av utland/innland i helgene på vinteren, men forslaget her er vel så langt det praktisk er mulig å få til dette. Problemet vil fortsatt være underdimensjonering i alle ledd. De jobber nok med tegninger og prosjektforslag til utvidelse allerede, og det er naturlig at de tester dette først.
 
Re: Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

På Tromsø nå. Snø i luften, noen få fly, med litt forsinkelser og kapasitet totalt sprengt på serveringssiden og i sikkerhetskontroll. Her må da Avinor tape uendelig mye penger i husleie på salg? En "restaurant" som serverer noe som kan ligne på en middag. Rart de utvider uten å utvide mat- og bartilbudet til noe mer enn det her på innenriks. Nå blir man rett og slett hindret i å kjøpe en kaffe eller et glass vin for her er ikke plass eller at man har brukt tiden i kø i sikkerhetskontrollen.
 
Re: Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

På Tromsø nå. Snø i luften, noen få fly, med litt forsinkelser og kapasitet totalt sprengt på serveringssiden og i sikkerhetskontroll. Her må da Avinor tape uendelig mye penger i husleie på salg? En "restaurant" som serverer noe som kan ligne på en middag. Rart de utvider uten å utvide mat- og bartilbudet til noe mer enn det her på innenriks. Nå blir man rett og slett hindret i å kjøpe en kaffe eller et glass vin for her er ikke plass eller at man har brukt tiden i kø i sikkerhetskontrollen.

Husk, det er nå fredag ettermiddag og høysesongen er rett rundt hjørnet. Ta deg en tur tirsdag formiddag i april;)

Ja, det er behov for mer arealer og tilbud i høysesong og rushtid, men det hele skal også være bærekraftig på årsbasis.
 
Re: Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

På toppen av det Roy sier, så er det uten mange av turistene: De dilter gjennom porten til utenlandsgatene: Der er det for tida 0 -null- servering, men det oppdager de først for seint. Mao: Det kunne ha vært enda mer folk, og enda mer å hente på servering.
 
Re: Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

Hvordan får de logistikken til å gå rundt? Jeg var på et fly til LYR i sommer samtidig som det var et Finnair fly, og da var det ikke mye ekstra kapasitet på utenlands delen.

I dag var det 21 utenlands fly (når du inkluderer LYR begge veier), der det var 9 mellom klokken 0935 og 1230 (6 mellom 1035 og 1155)! Med kun 2 gater, så skjønner jeg ikke hvordan de får det til.
 
Back
Top