Utbyggingen av OSL mot 2017/T2

Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Nye terminalen mot vest sett fra 5517 en ikke alt for kald vinterkveld.
uploadfromtaptalk1421702756702.jpg

Last edited:

Når er egentlig veien og rampen forbi den nye avgangshallen planlagt ferdig? Dvs hvor lenge skal man kjøre på den provisoriske broen bak Radisson når man kjører fra OSL

Ser at man i forbindelse med asfaltering av vestre rullebane i sommer og skal også foreberede hurtigAvkjøringer fra rullebanen. Men når er det planlagt og faktisk bygge dem?

http://www.hegnar.no/bors/artikkel540132.ece
I tillegg til asfaltarbeidene skal det utføres en del andre anleggsarbeider på rullebanen. Dette omfatter forberedelser for såkalt hurtigavkjøring fra rullebanen, oppgradering til senterlinjelys på taksebane C2 til C6 og forberedelsesarbeid for landingssonelys syd på vestre bane. A

Det står i artikkelen at banen er 3600 meter lang + 300 meters betongdekke i hver ende. Hvorfor er endestykkene av betong og ikke asfalt?

Det står i artikkelen at banen er 3600 meter lang + 300 meters betongdekke i hver ende. Hvorfor er endestykkene av betong og ikke asfalt?

Jeg er ikke ekspert på dette, men betong er vel sterkere enn asfalt, krever mindre vedlikehold, men er dyrere, mer krevende å legge og må herde lenger. Derfor er det sikkert hensiktsmessig kost/nytte-messig å legge det på sånne steder hvor det i utgangspunktet skal ligge uberørt i lang tid. Resten av banen må vel stadig vedlikeholdes og oppgraderes allikevel, og det er sikkert lettere å gjøre med asfalt, da det antakelig er lettere å lappe og flikke på, og lettere og raskere å legge nytt.

Betong er hardere mot dekkene så derfor benyttes det på den delen som er minst i bruk

Last edited:

Lurer på om hurtigavkjøringene vil øke kapasitet i peak. Vil i så fall være etterlengtet men mulig dette tar litt mer tid.

Svaret er ja. Hurtigavkjøringer vil gi lavere Runway-Occupancy-Time (ROT) og da kan flyene lande tettere. Dette sammen med å ta i bruk Reduced-Runway-Separation-Minima (RRSM) vil gi bedre kapasitet. Hvis de endelig får ut fingeren og innfører uavhengige innflyginger kan 2 rullebaner avvikle over 100 flybevegelser i timen (teoretisk kapasitet).
Foreløpig er det terminalkapasiteten som er proppen, men vi får håpe dette bedrer seg etter 2017.

Svaret er ja. Hurtigavkjøringer vil gi lavere Runway-Occupancy-Time (ROT) og da kan flyene lande tettere. Dette sammen med å ta i bruk Reduced-Runway-Separation-Minima (RRSM) vil gi bedre kapasitet. Hvis de endelig får ut fingeren og innfører uavhengige innflyginger kan 2 rullebaner avvikle over 100 flybevegelser i timen (teoretisk kapasitet).
Foreløpig er det terminalkapasiteten som er proppen, men vi får håpe dette bedrer seg etter 2017.
Dette er jo noe de vurderer på Heathrow, å forlenge den ene rullebanen så de i kan taned to etterhverandre.

Takk for info. Fikk forøvrig høre nå at hurtigavkjøringer ligger inne i planene for 2018-2020, stemmer det?

Ser ut som taket på togperrongen blir utvidet i løpet av 2015

http://www.at.no/anlegg/2015-04-13/Peab-fikk-flyplassoppdrag-14288.html
Peab Anlegg har fått i oppdrag fra Jernbaneverket å utføre plattformarbeider på Oslo lufthavn stasjon for ca. 45 millioner kroner.

Hele stasjonsområdet, og området opp til ankomsthallen på Oslo lufthavn, skal utvides for å øke passasjerkapasiteten. Peabs oppdrag er å forlenge taket på søndre plattform og etablere fordrøyningsbasseng under plattform 1 og 3.

OSL sier nå de konkret ser på utvidelse av non-Schengen, men at man først kommer i gang etter Pir Nord er ferdig i 2017

http://www.aftenposten.no/okonomi/O...n-for-a-kunne-ta-flere-store-fly-7771060.html

Får da virkelig håpe se snart tar til fornuft og bygger flere kat E oppstillingsplassen med to broer. Er ikke mange andre enn OSL som bygger nytt uten å ta høyde for store fly. Burde egentlig ha satset og bygget en kat F til A380 i tillegg. Men vi er vel ikke akkurat kjent for å være i forkant på nisseberget!

Får da virkelig håpe se snart tar til fornuft og bygger flere kat E oppstillingsplassen med to broer. Er ikke mange andre enn OSL som bygger nytt uten å ta høyde for store fly. Burde egentlig ha satset og bygget en kat F til A380 i tillegg. Men vi er vel ikke akkurat kjent for å være i forkant på nisseberget!

Men det er jo det de sier de skal gjøre i artikkelen.

Men det er jo det de sier de skal gjøre i artikkelen.

Mulig du ser noe som ikke jeg ser, men slik jeg leser artikkelen så står det at man skal bygge ut piren, men hva den skal inneholde er ikke avklart!

Nå er man i gang med å bygge ut pir nord, uten å hensyntatt non Schengen kat E/F stands med dobbel pir tilknytning. Har vel bevist her at man har sovet i timen..

Tar av meg hatten hvis OSL blir så offensive at de bygger kat F oppstilling med dobbel bro på den nye internasjonal piren. Etterlyser litt proaktiv tankegang, og det ser jeg lite av i artikkelen.

Mulig du ser noe som ikke jeg ser, men slik jeg leser artikkelen så står det at man skal bygge ut piren, men hva den skal inneholde er ikke avklart!

Nettopp, det er derfor jeg er litt forsiktig med å være kritisk da de bekrefter at det blir utbygging i 2017 selv om antall nye E evt F gater ennå ikke er avklart, noe de heller ikke trenger å avklare allerede nå. Men det er nok ikke så lenge til det blir avklart så da velger jeg å avvente evt kritikk inntil jeg ser hva de faktisk planlegger.

Som nevnt tidligere så vurderes det også en separat non Schengen terminal litt lengre frem i tid men det er blant annet avhengig av DY sine fremtidige planer for OSL.

Nettopp, det er derfor jeg er litt forsiktig med å være kritisk da de bekrefter at det blir utbygging i 2017

Det er ennå 2,5 år til en evt. ny utbygging kan settes i gang. Det er heller ikke særlig mulighet for avlastning når en ombygging settes i gang. Jeg er svært spent å se hvordan de har tenkt å gjennomføre dette. Det er lite som kan gjøres for å strekke pir øst lenger østover. Jeg tror også en "pir sydøst" er uaktuell. En ny ombygging tar nok ytterligere 2 år, så vi snakker 2019-20 før OSL vil være i stand til å utvide widebody-kapasiteten i særlig grad.

Det er ennå 2,5 år til en evt. ny utbygging kan settes i gang. Det er heller ikke særlig mulighet for avlastning når en ombygging settes i gang. Jeg er svært spent å se hvordan de har tenkt å gjennomføre dette. Det er lite som kan gjøres for å strekke pir øst lenger østover. Jeg tror også en "pir sydøst" er uaktuell. En ny ombygging tar nok ytterligere 2 år, så vi snakker 2019-20 før OSL vil være i stand til å utvide widebody-kapasiteten i særlig grad.

Avlastning ved ombygging av hele non Schengen lurer jeg på også hvordan kan løses. Det er for øvrig planen at pir øst skal forlenges blant annet.

Back