Har de skrudd av Webkamereraene av utbyggingenetter de fikk noe siden? Kommer nå bare til en blank side
De gamle sidene fungerer fremdeles: http://www.osl.no/en/osl/aboutus/_press/_webcamera
Administrerende direktør på flyplassen, Øyvind Hasaas, bekrefter overfor Aftenposten at det foreligger konkrete planer om en ny utvidelse av terminalbygningen. Dette arbeidet vil imidlertid ikke bli igangsatt før den pågående utvidelsen er ferdig i 2017.
- Langdistanse passasjertrafikk vil vokse mye i årene fremover, her har jo ikke minst Norwegian sørget for å løfte markedet også her i landet. Men det er ofte trangt om plassen på den delen av terminal som skal håndtere trafikk utenfor Schengen-området. Derfor ser vi nå på hvordan vi kan bygge ut for å dekke den økte langdistansetrafikken, sier Hasaas.
OSL: En evigvarende byggeplass.![]()
1. Flytte regionale fly til pir syd, for så å forlenge innenlandspiren. (dette vil gi ca 4-5 nye gater)
5. Bygge en ny innsjekkingshall og bagasjehall øst for dagens ekspidisjonsbygg, og koble denne hallen til en people mover som skal frakte passasjerer til en ny pir øst for motorveien. Denne piren kan brukes til Non-schengen. Denne utbyggingen vil medføre at 3-4 gater forsvinner fra dagens utenrikspir men hvis den nye piren får 10-12 gater så får man totalt 7-9 flere gater.
Det er vel uansett uunngåelig.
Nå vil vel utvidelsen av dagens innsjekkinghall (den ny i vest) vel gjøre at kapasiteten her vil være såpass god at man vel ikke trenger enda en innsjekk og ankomsthall, slik at det holder med en ny (frittstående) pir med et effektivt transportsystem til?
Vil det ikke da være like greit og heller oppgradere Pir Syd til fullverdig standard istedet for og rive commuter "brakka" for andre gang
En del kunne vært unngått hvis de hadde bygget ut hele pir nord i et trinn, noe de vet de burde gjort ettersom passasjertallet vil passere 28 millioner allerede i 2018.
Det å ha en ikke autonom Terminal B vil skape store problemer, med behov for store investinger i bagasjetransport mellom bagasjesystemet i Terminal A (dagens terminal med utvidelse mot vest) og Terminal B som trolig vil ligge der dagens driftsgarasjer er og sørover mot SAS teknisk. Denne transporten må være et lukket system for å ivareta sikkerheten (gjennomlysning skjer i så tilfelle i Terminal A), og med en trasé som må sno seg mellom/under/over eksisterende bygninger og veier, vil nok fort et eget bagasjesystem for Terminal B svare seg.
Med to terminaler vil nok også spørsmålet om bruken fort komme. Hvis Terminal B er bare for non-Schengen og Terminal A tar seg av kombinasjonen innenriks/utenriks Schengen, vil det ta ekstra tid for transfer mellom non-Schengen til innenriks/utenriks Schengen og motsatt. Hvis people moveren ikke er airside (på innsiden av sikkerhetskontrollen) vil det bli verre enn i dag, og hvis people moveren er bare airside så kan den ikke benyttes mellom Terminal A og Terminal B for de som terminerer non-Schengen-flight på OSL og skal videre med eller kommer med tog. Det er også mulig med en "amerikansk" løsning hvor enkelte flyselskaper "eier" en terminal, men da må nok begge terminalene ha full miks med innenriks/utenriks Schengen/utenriks non-Schengen. Nå diskuteres det også i politiske kretser å kutte ut taxfree. Vil dette fjerne behovet for en separasjon mellom innenriks og Schengen? Det er også et annet skille som virker litt unødvendig og det er mellom ankomst og avgang. På Pir 19/Sør er det en blanding i dag.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.