Utbyggingen av OSL mot 2017/T2

Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Altså det bør jo ikke ta fire år å smelle opp en liten utvidelse av piren. Det hele ser jo så minimalistisk ut. Men er vel litt typisk Norge det her, stykkevis og delt. Kan jo godt hende de bruker litt lenger tid enn nødvendig pga at det er en flyplass. Og kjenner jeg Gardermoen rett vil jo det nye arealet bli 85% butikker.

Det er MYE som skal henge sammen. Full drift uten forstyrrelser på en sprengt flyplass samtidig som man bygger x-antall kvm ny terminal, pir og txw.

Det er MYE som skal henge sammen. Full drift uten forstyrrelser på en sprengt flyplass samtidig som man bygger x-antall kvm ny terminal, pir og txw.

Men man kunne da gjort terminalen en del større når man først skulle bygge? Det er min første tanke, at kapasiteten vil være sprengt når den tas i bruk i 2017.

Men noe rett gjør OSL da selv med denne pågående utbyggingen. FlightStats har OSL på tredjeplass når det gjelder punktlighet blant de 35 største europeiske flyplasser i juli. Under er en oversikt over de 10 beste + noen britiske flyplasser.

FlightStats_EuroAirports_2013-07.jpg

Hvordan blir det med bla. bagasjesystemer etc. når flyplassen er ferdig?

4 x A330 på samme bagasjebånd betyr kaos. Sommeren på Gardermoen blir verre og verre :-)

4 x A330 på samme bagasjebånd betyr kaos. Sommeren på Gardermoen blir verre og verre :-)

Dere har det for godt. :p 1 x full 738 på SVG betyr KAOS. :headbang Beklager off topic. :cool:

Dette har jeg lurt på. Hvorfor bruker de bare noen få bånd når det er så mange tilgjengelig? Er ikke uvanlig å se 3-4 fly som bruker samme bånd når det er flere ledige ved siden av. Samtidig er det ikke et ukjent fenomen at bagasjen plutselig kommer på ett annet bånd enn det faktisk står på skjermen!

Last edited:

Hvis det bare er ett lag til å losse, holder de seg på ett belte.

Hvis det bare er ett lag til å losse, holder de seg på ett belte.

Hvorfor det? Reagerte også på at de stuet 3 fly på ett bånd, mens to andre hadde et fly hver med " last bag on belt". Ble jo overfylt det båndet vi hadde, og tok evigheter før kofferten våre kom.

Må da være mer effektivt å få tømt tralla raskt på et ledig belte, fremfor å vente på ledig kapasitet på båndet..

Fikk knipset noen bilder da jeg var på jobb forrige uke. Blir et stilig sjakkmønster på taket av togterminalen.

Med tanke på det flate taket, skal det bli en spotter plattform da det ser mere ut som gulv enn tak?
Hadde vert kult med servering og spotting der.

Med tanke på det flate taket, skal det bli en spotter plattform da det ser mere ut som gulv enn tak?

Nå er vel ikke taket helt flatt, og har jeg forstått det riktig er de "svarte" feltene glass?

Det ville jo gjort flyplassen til ett hyggelig sted å være, det skal vi vell ikke ha noe av her i landet :D

Det ville jo gjort flyplassen til ett hyggelig sted å være, det skal vi vell ikke ha noe av her i landet :D

Vi kunne jo sent dem en mail at de kan vatre opp taket og tatt inngangspenger og solgt overpriset øl og kaffe så hadde det jo vert litt mer intresangt kankje.

Ser det for meg 300nok for adgang og 50kr for kaffe eller 150kr for 1/2 l øl

Last edited:

Vi kunne jo sent dem en mail at de kan vatre opp taket og tatt inngangspenger og solgt overpriset øl og kaffe så hadde det jo vert litt mer intresangt kankje.

Ser det for meg 300nok for adgang og 50kr for kaffe eller 150kr for 1/2 l øl

Kanskje jeg skulle montert tappekran på balkongen som går rundt tårnet, kaffemaskin er det i tårnet.
Kunne blitt en pen ekstrainntekt det ;-)

Tanken var vel at det skal komme "walk through"-innsjekksskranker der, så bånd må det bli. Om det knyttes til eksisterende PMZ, og hva som skjer med det, vet jeg ikke. Noen som vet?

Det ser ut som det trenges en liten oppklaring vedrørende bagasjehåndtering ved ankomst. Innenlands vil det bli 5 karuseller og alle vil bli på ankomtnivå i det nye terminalbygget vest for togstasjonen. Dermed er det enkel matematikk for resten - dagens innenlandsankomst og utenlandsankomst blir slått i sammen til en enhet og vil bli fremtidens utenlandsankomst (økning fra 5 tl 8 karuseller). Alt dette er beskrevet i Teknisk/operativt sammendrag som dere finner på OSL T2 leverandørside.

Alt dette er beskrevet i Teknisk/operativt sammendrag som dere finner på OSL T2 leverandørside.

Takk, da lærte jeg endel nytt da jeg ikke hadde sett denne før.

Par ting jeg merket meg:
  • De nye gatene vil være enda mer like som MUC sine enn først antatt. Itillegg til å være kombigater (innland-schengen) kan de også brukes som bussgater
  • Ved utbygget trinn 1 og maks kapasitet (28 mill) antar man behovet for bussing er 10%
  • Endel viktige funksjoner er allerede ved trinn 1 dimensjonert for 35 millioner reisende
  • Korttidsparkeringen (ikke kiss and fly/avsetting) vil få nye inn-/utkjørsler "sammen" med parkeringshuset

Back