Utbyggingen av OSL mot 2017/T2

Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Sånn med tanke på at Emirates har 2x A380 + 77W daglig til NZ med mindre innbygere enn Norge så finnes det ett potensial om man legger til rette og jobber for det

Hvor mange milliarder var Avinor hadde i overskudd i fjor?

En drøy milliard overføres fra Avinor til statskassa hvert år, som skatt og overskudd. Selvfølgelig kan man redusere kravet til overskudd i Avinor, men det er to problemer med det. For det første er det fortsatt ikke sikkert at dobbel bro er det riktige å prioritere i Avinor. For det andre, fjerner det penger som i dag brukes til andre formål i statsbudsjettet, det vil si alt fra skolebøker til privatfly for regjeringa.

Uansett er det et spørsmål om prioriteringer, for penger gror ikke på trær. Heller ikke for gode formål.

Men hva koster det å begynne utbygging av dette 1. år etter at hovedutbyggingen er ferdig, kontra å gjøre det nå? Det er jo det som skjer hver eneste gang. Hadde de for en gangs skyld tenkt litt lenger frem enn 2 år i slengen, så hadde de hatt gratis privatfly og skolebøker i massevis av år!

Utbyggingen av OSL mot 2017

Å bygge terminalen for flytyper som resten av flyplassen ikke kan håndtere, som ingen har uttrykt det minste ønske om å fly til Oslo og som ikke brukes på noen tilsvarende flyplasser, må være det tåpeligste forslaget til prioriteringer av investerings- og driftsmidler jeg har hørt på ei stund.

Det er i og for seg korrekt og det er derfor ikke noe poeng å bygge en gate med tripple broer som er standarden for A380
Derimot trafikkeres OSL idag av flytyper som er mest hensiktsmessig å bruke dobble broer på (777, 330 etc) og man burde derfor hatt noen gater hvor det er mulig.
Disse flyene står jo nesten utelukkende på dedikerte gater i dag , så de ville ikke gått noe utover fleksibiliteten. Og utfordringen med bare en bro merkes godt når fly størrelsen passerer 250 passasjerer

Doble broer på OSL som aldri har klart å håndheve en eneste priority boarding, det ville blitt et salig sirkus ;) Folk nekter jo konsekvent å gå ombord når de skal, så da hadde de vel også gått i motsatt bro.

Uansett er det et spørsmål om prioriteringer, for penger gror ikke på trær. Heller ikke for gode formål.

Joda penger synes å vokse på trær i Avinor - de skal bruke 50 mill. på blant annet ny logo.... Waste of money.... Heller én dobbel bro på OSL enn én ny Avinor logo.

Det må du få lov til å synes. Hvor tenker du å ta pengene fra?

Velger kun å kommentere dette, og ser bort i fra ditt utsagn om at to gater, med to broer, ved Norges hovedflyplass er det dummete forslaget til investeringer du har hørt..

Penger er det i Avinor systemet, som andre har kommentert før meg! Som 50mill til ny logo.
I tillegg så er vel systemt bygget på at OSL er med på å finansiere flyplassdrift over hele landet.
Kunne OSL fått benytte sitt overskudd til å utvikle seg, hadde nok det blitt mye bedre fasiliteter på OSL.

Doble broer på OSL som aldri har klart å håndheve en eneste priority boarding, det ville blitt et salig sirkus ;) Folk nekter jo konsekvent å gå ombord når de skal, så da hadde de vel også gått i motsatt bro.

Thai slipper kun Business ombord først nå. De lager eget venteområde ved gate for dette.

Bra - betaler man for business og ikke får gå ombord først og må stå i kø blir man sur.

Bra - betaler man for business og ikke får gå ombord først og må stå i kø blir man sur.
Ja, men som tidligere nevnt har det lite med antall broer å gjøre, mer med disiplin i gaten og at det er tilrettelagt og blir overholdt der. Den største effekten får du ved deboarding og charter.

Ser de nå har begynt å teste de nye fjernparkplassene før åpningen 30/5

Vil de brukes til en miks av utland og innland eller blir det overvekt av den ene?

Last edited:

Ser jeg var litt uklar, før jeg rettet på innlegget mitt. Spørsmålet burde vært om det vil være innland eller utland som vil være mest short på gater

Ser jeg var litt uklar, før jeg rettet på innlegget mitt. Spørsmålet burde vært om det vil være innland eller utland som vil være mest short på gater

Innland har vel mye fjernparkering uten buss allerede (Gate 19) :D

Og der kom overskridelsene. NRK Kveldsnytt meldte nettopp at OSL sliter med å få entreprenører som vil jobbe der og det kan øke kostnadene da det blir færre som konkurerer om anbudene og de derfor sliter med å holde budsjettet

Ellers var det endel bilder fra byggegropa i innslaget

Og der kom overskridelsene. NRK Kveldsnytt meldte nettopp at OSL sliter med å få entreprenører som vil jobbe der og det kan øke kostnadene da det blir færre som konkurerer om anbudene og de derfor sliter med å holde budsjettet

Ellers var det endel bilder fra byggegropa i innslaget

Var vel ikke noen bombe det..

Back