Utbyggingen av OSL mot 2017/T2

Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Var det da ikke en sak for en stund tilbake siden fra politisk side som tvang OSL til å gjøre den pir-syd til permanent?

Nei, ikke noe vedtak. Men det var noen politikere som mente det å bruke 160 mill på noe midlertidig var litt råflott. (Mener jeg å huske)

Utbyggingen av OSL mot 2017

Har null tro på at piren blir midlertidig. Er det virkelig noen som tror man vil ta bort disse "gatene" når kapasiteten er sprengt? Fundamenteringen av bygget ga i alle fall ikke inntrykk av midlertidighet.

Å selge det inn som midlertidig virker på meg som et billig triks for å komme unna kravet om universell arkitektonisk utforming.

-eggs

Aha, så, på den måten er de nødt til å uttale det som midlertidig.
Inntil OSL sier at den er permanent på offentlig, så unngår de dette kravet?

Det vil si at da må de rive ned og bygge opp på nytt med universell arkitektonisk utforming
dersom de sier den skal være permanent?

Re: Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Aha, så, på den måten er de nødt til å uttale det som midlertidig.
Inntil OSL sier at den er permanent på offentlig, så unngår de dette kravet?

Det vil si at da må de rive ned og bygge opp på nytt med universell arkitektonisk utforming
dersom de sier den skal være permanent?

Det er vel bare å kalle det en LCC terminal, så får OSL det også en gang i tiden :-D

Re: OSL og markedsarbeide (splittet fra EK til OSL, rykter og sånn)

Jeg tror at det er delvis på grunn av dårlig plass på non scengen at EK ikke har kommet enda. Tipper de kommer når den nye piren er klar.

Nå er det vel kun planlagt med 1 kode E plass på pir nord fase 1 :-/

Re: OSL og markedsarbeidet

I dag måtte Qatar vente nesten 30 min på ledig gate. Ikke akkurat god kundebehandling.
Hvordan man skal kunne tilby flere selskap å fly longhaul til OSL uten å bygge ut non-schengen med flere kode E plasser skjønner ikke jeg. Det er kanskje ledig kapasitet midt på dagen men det er jo ikke alltid det er så aktuelt.

Sånn er det på de fleste store flyplasser. Kommer du en time tidlig, kan man ikke forvente å få plass umiddelbart.

Ja, men nå skal det jo uansett ikke være non-Schengen på den nye piren

Hæ? Jeg var overbevist om at det ble en fleksiløsning med innland, Schengen og non-Schengen på de samme gatene, alt etter som hva behovet var? Skal de virkelig fortsette å dytte folk inn i det mini-området de i dag kaller non-Schengen? Greit nok at de har utvidet noe med bl.a. en smaaaal mezzanin, men det er i grunn fortsatt ganske stusselig og trangt der ute.

Hæ? Jeg var overbevist om at det ble en fleksiløsning med innland, Schengen og non-Schengen på de samme gatene, alt etter som hva behovet var? Skal de virkelig fortsette å dytte folk inn i det mini-området de i dag kaller non-Schengen? Greit nok at de har utvidet noe med bl.a. en smaaaal mezzanin, men det er i grunn fortsatt ganske stusselig og trangt der ute.

Det trodde jeg også at de skulle være kombi (domestic,schengen,non cchengen)
Da blir det nok fint etterhvert med utvidelsen til DY samt andre aktuelle nye ruter.
Tror ikke EK eller KE er så intressert i busgate til en 777 eller hva de måtte finne på å bruke.

Pir nord blir kombi mellom innland og Schengen-flighter, mens non-Schengen forblir på Pir øst. Det dimensjoneres imidlertid for wide bodies ved enkelte gater på den nye pir nord.

Når pir nord åpner, så kan man jo flytte passkontrollen et par gater, slik at Non-Schengen blir større. Pir Nord tilføyer jo netto en 2-3 gater, og det at alle gatene blir flex innland-utland gjør at den faktiske kapasiteten øker med enda mer, så det bør være rom for i alle fall et par ekstra gater på Non-Schengen.

Sånn er det på de fleste store flyplasser. Kommer du en time tidlig, kan man ikke forvente å få plass umiddelbart.

Hvis man kan busse pax og transportere bagasje effektivt er vel ikke fjernparkering et dårlig alternativ.
Vi reisende opplever det som "hassel", men av og til kan det vel til og med være tidsbesparende?

Ser at det er tatt i bruk 5 fjernparkeringer til. Så det nå er totalt 10 stk i bruk ute på området.

http://www.aftenposten.no/nyheter/i...er-pa-Oslo-Lufthavn-7345265.html#.UmPdRxCilMc
Snøfall vil gi forsinkelser på Oslo Lufthavn
Årets første snøfall på Oslo lufthavn er ifølge yr.no ventet på mandag til uken.
Flyplassen går nå ut og advarer mot at kombinasjonen snø og byggearbeid vil gi forsinkelser.

Oslo Lufthavn holder nemlig på å utvide kapasiteten og er midt i en stor utbygging.
- Utbyggingen har økt arealene som skal brøytes med rundt 700.000 kvadratmeter, sier medieansvarlig Joachim Westher Andersen ved Oslo Lufthavn i en pressemelding.

Ser på http://no.wikipedia.org/wiki/Oslo_Lufthavn at det står
01L/19R 3 600 11 811 Asfalt
01R/19L 2 950 9 678 Asfalt
01N/19N 3 020 1 002 Asfalt/Betong

01N/19N er det foreslått 3.rullebane eller det wikipedia trollet?

Arealet er båndlagt, men det er ikke besluttet tre rullebaner.

Sakset fra OSL.no:
Mange lurer på om og når det skal bygges en tredje rullebane på OSL. En tredje rullebane vil ha store konsekvenser for reguleringsplan og bruk av arealer rundt flyplassen.

I St.meld 15 Nasjonal Transportplan 2010-2019 fremgår det at Regjeringen har fattet en prinsippbeslutning om at det skal båndlegges et areal for en eventuell tredje rullebane ved Oslo Lufthavn Gardermoen (OSL). Det er ikke vedtatt at banen skal bygges. Det er tre aktuelle alternativer for tredje rullebane:

Alt vest, nord og øst for eksisterende rullebaner.

http://www.osl.no/osl/omoss/_forvarenaboer/20_Fremtidsplaner

Har det blitt presentert noen videre planer for hvordan neste utvidelse vil bygges? Blir det en ny terminal, eller vil de fortsette å bygge på den eksisterende?

Back