Utbyggingen av OSL mot 2017/T2

Re: OSL gjør seg klar til T2

En av hovedhensiktene med valget av T-formen til pirene var for å unngå blant annet flere non-Schengen-kontroller (dette ble opplyst på et informasjonmøte for noen år siden). Slik det nå kommer frem blir IC-gatene plassert som i dag ytre enden av østre pir og så kommer ytre enden av den nye nordre pir i tillegg. De planene som nå er offentliggjort viser ikke noen lukket forbindelse mellom disse ytre områdene (i gammelpiren er det heller ikke plass til noe mer enn to plan - avgang og ankomst), dermed ble ikke et av veldig viktig kriterie for den nye utbyggingen møtt - det blir to non-Schengen-kontroller.

Mange flyplasser i EU-området har blitt lagt om slik at skille mellom avgang og ankomst for utenlandsflighter bare skilles hvor det strengt tatt er nødvendig - sikkerhets- og billettkontroll inn og bagasjeutlevering og tollkontroll ut - og et taxfree-område felles for både avgående og ankommende passasjerer. Hvis denne tanken hadde blitt gjennomført på OSL så hadde dagens ankomstnivå på utenlandspiren kunne blitt frigitt til non-Schengen avgang/ankomst og det hadde vært mulig å få et non-Schengen-kontrollpunkt for begge pirer plassert over avgangshallnivået der nord- og øst-piren kobles sammen. Men for OSL er nok ikke det en god nok løsning siden pirbredden er slik den er og gangarealet ut i dag allerede er sprengt (bare rullefortau utover piren, kafeer, barer og butikker har opptatt ventearealer og gangarealer er ventearealer for gatene). Den eneste muligheten for å få til dette med dagens bredde på piren er å røske ut all utenomvestentlig utnyttelse av piren og installere både ut- og inn-rullefortau. Dette vil redusere utleiearealene for OSL, dermed også inntektene og ikke minst hadde dette vært et uhyre stort problem i ombyggingsperioden.
 
Re: OSL gjør seg klar til T2

Aner man med den nye "midlertidige" pir Vest, også en mulighet for at det også kommer en "midlertidig" pir Øst, der hvor fjernpark utland ligger?
 
Re: OSL gjør seg klar til T2

Har hørt flere ganger at kapasiteten etter ferdig utbygd T2 er 35 millioner, og at 27-28 millioner kun er første steg. Noen som kan forklare dette?
 
Re: OSL gjør seg klar til T2

En av hovedhensiktene med valget av T-formen til pirene var for å unngå blant annet flere non-Schengen-kontroller (dette ble opplyst på et informasjonmøte for noen år siden). Slik det nå kommer frem blir IC-gatene plassert som i dag ytre enden av østre pir og så kommer ytre enden av den nye nordre pir i tillegg. De planene som nå er offentliggjort viser ikke noen lukket forbindelse mellom disse ytre områdene (i gammelpiren er det heller ikke plass til noe mer enn to plan - avgang og ankomst), dermed ble ikke et av veldig viktig kriterie for den nye utbyggingen møtt - det blir to non-Schengen-kontroller.

Tja... Har de ikke to non-Schengen soner på CPH? Byr det på noen problemer (utenom det at noen få passasjerer uten transfervisum må i ny og ne busses mellom de to... tenk en som reiser SVO-CPH-LHR f eks)?
 
Re: OSL gjør seg klar til T2

Har hørt flere ganger at kapasiteten etter ferdig utbygd T2 er 35 millioner, og at 27-28 millioner kun er første steg. Noen som kan forklare dette?
Det er to faser av T2. I første fase, som står ferdig i 2017, blir kapasiteten 28 mill. I andre fase bygger man ut T2-piren i full lengde. Da øker kapasiteten til 35 mill.
 
Re: OSL gjør seg klar til T2

Hva i all verden er det Samferdselsdepartementet driver med?

Sitter de bare med gamle planer og skisser uten aa se den reelle utviklingen?
 
Re: OSL gjør seg klar til T2

Hva i all verden er det Samferdselsdepartementet driver med?

Sitter de bare med gamle planer og skisser uten aa se den reelle utviklingen?

Ja, det samme som de gjør når de planlegger vei og jernbane.:headbang
 
Re: OSL gjør seg klar til T2

<mod>
Da holder vi oss til OSL T2, og lar vei, jernbane og distriktpolitikk m.m. seile sin egen sjø. (Så skal vi, moderatorer, legge feiebrettet til side)
</mod>
 
Re: OSL gjør seg klar til T2

Ok. Med fare for å bli moderert bort..
Denne OSL-utbyggingen er veldig somptomatisk, for hvordan norsk samferdselspolitikk og utbygging, fungerer i praksis.
På OSL, hadde man fra 1998 av, en god plan dor hvordan videre utbygging av terminalene skulle skje. parallelle øst-vestgående terminaler i rekke nordover for dagens.
Så har plutselig noen økonomer funnet ut at planen ikke var bra nok, og begynt alt arbeidet på nytt, slik at ingenting av det forberedende arbeidet som ble gjort under flyplassbyggingen, lenger har noen verdi.

Norsk veiutbygging er litt av samme ulla. Man har en god veiplan i utgangspunktet (NVP av 1962). Denne blir plutselig uglesett på som for ambisiøs og skrinlagt. Man lager klatteøsninger istedet. 50 år etterpå, sitter vi der, med et vegsystem som er mye mer kronglete, dårlig utbygget og vedlikeholdt. Og som har kostet det hundredobbelte av hva det hadde kostet om vi hadde holdt oss til de opprinnelige planene.

Den lille plutselige "midlertidige" terminal syd, som har sneket seg inn i Avinors utbygging på OSL, representerer jo faktisk en ganske storkapasitetsøkning, i forhold til planene om pir nordover.
En tilsvarende "midlertidig" terminal øst, vil gi grei kapasitetsøkinng på utland også. Mye av utbyggingen av disse kan vel dessuten gå, uten at for mye trafikkforstyrrelser skjer?
 
Re: OSL gjør seg klar til T2

Her er en liten tabell som viser hva passasjertallet er hvert år ved forskjellig veksttakt.
Tabell_OSL_2011-2018.jpg


Denne tabellen ble gjort for en stund siden, og det ser ut nå som utgangspunktet med 20,9 millioner passasjerer i 2011 er for lavt.
Med en gjennomsnittlig vekst på 6% vil T2 være sprengt allerede ved åpningen.

Hei Kurt,

Jeg tror det er altfor lett og enkelt a bare tenke om lineare vekst-scenarier, selv om de gir oss gode indikasjoner om dimensjoner av pax-tallene.

Det hva er smartere er ser pa peak-hour traffik og dette hva man kaller referanse-flyet. Og sa ser man pa sine störste kunder og kikker litt pa de eksterne effekter som disse to kunder og deres flater betyr for flyplassen.

Da OSL apnet ble referanse-flyet for OSL en 120-130 seter, eller en 737CL/DC9/MD8*. Rett na er referanse-flyet en 150 seter, eller 733/73G. Begge aktörer legger om sine flater, som medförer kapasitaetsvaekst, og vil bety at referanse-flyet vil vaere en 738.

Dersom vi na ser pa de to aktörer seperat, sa kan vi anta dette:
  • NAX vil öke sitt OSL basert kapasitaet med ca 10-14%, som bare kommer fra utskifting av 733 mot 73H
  • SAS vil öke sitt OSL basert kapasitaet med ~10% som bare kommer fra utskifting av 737CL mot 73G/73H. En enda större ökning er mulig dersom 736 roteres vekk til ARN base i favör av flere 73G/73H.
  • Disse flate-utskiftinger er avslutted innen 2013. Deretter blir det liten til null rom for selskaper a öke sitt kapasitaet i peak-hour rett og slett fordi selv om man har flere fly til disposisjon, sa har man ikke gates som man kan bruke.
  • IC-effekten pa vaeksten er sma i forhold til dette hva kommer fra flate-effekten av de to store kunder.

Med dette i bakhodet er slik en scenario mest sannsynlig. Sterkt vaekst med 6-8% frem til 2013, deretter en utflating av vaeksten til 2-3% til 2017 og pa langt sikt en mulig asymptotisk vekst mot 1% stignings-linjen. Slik en langsiktig scenario ville innebaerer bade "lekkasje" av passajerer til sekundaere flyplasser (TRF, RYG) pluss en re-allokasjon av ressourcer (fly) til andre baser hvor de er mer produktive. Ingen flyselskap vil allokere fly til OSL dersom de ikke kan bruke disse fly i peak-hour traffiken. Det er jo en ting fra Absurdistan at OSL sitt ledelse ikke har forstatt dette.

Dersom vi diskuterer OSL sa snakker vil jo om en fenomenalt paradoxon som ikke finnes igjen ved en store flyplass i Europa. Vi har en tipp-topp modernt bane-system som enkelt kan tal 40-50% ökning i flybevegelser i peak-hour og samtidlig en Terminal som med sin gate-mangel setter bottle-neck for heile flyplassen. "Normalt" er det eksakt omvendt.

EDIT: Kan du kanskje lage en graf og tallen som viser dette scenario som jeg har skissert?!?
 
Last edited:
Re: OSL gjør seg klar til T2

Richard, den lille tabellen er bare illustrasjon som kan gi indikasjoner av hvordan et forskjellig linjært forløp kan medføre. Selvsagt vil ikke en fast vekst fra år til år, men tre av de ti siste årene har veksten vært lik eller mer enn de 8% i tabellen.
 
Ok. Med fare for å bli moderert bort..
Denne OSL-utbyggingen er veldig somptomatisk, for hvordan norsk samferdselspolitikk og utbygging, fungerer i praksis.
På OSL, hadde man fra 1998 av, en god plan dor hvordan videre utbygging av terminalene skulle skje. parallelle øst-vestgående terminaler i rekke nordover for dagens.
Så har plutselig noen økonomer funnet ut at planen ikke var bra nok, og begynt alt arbeidet på nytt, slik at ingenting av det forberedende arbeidet som ble gjort under flyplassbyggingen, lenger har noen verdi.

Norsk veiutbygging er litt av samme ulla. Man har en god veiplan i utgangspunktet (NVP av 1962). Denne blir plutselig uglesett på som for ambisiøs og skrinlagt. Man lager klatteøsninger istedet. 50 år etterpå, sitter vi der, med et vegsystem som er mye mer kronglete, dårlig utbygget og vedlikeholdt. Og som har kostet det hundredobbelte av hva det hadde kostet om vi hadde holdt oss til de opprinnelige planene.

Det du skriver her kan like gjerne vise at langsiktige planer kun er det: altså planer. Hvis en plan som ble vedtatt for flere tiår siden iverksettes uten endringer, har noen sovet i timen. Voldsomt mye forandres i løpet av et tiår eller tre. Ikke bare økonomi, men de fleste andre forutseningene også.

At det koster det hundredobbelte å fravike gamle planer er absurd. Det hadde nok kostet det hundredobbelte å holde seg til planene også. Det du kommer med er opposisjonspolitikerretorikk. Verden er uendelig mer komplisert enn det. (Dette er ikke et forsvar for den veien utbyggingen av T2 har tatt, det har jeg ingen forutsetning for å mene noe konkret om, kun et forsøk på å veie opp for de mest usaklige innspillene.)
 
Re: OSL gjør seg klar til T2

Har forsøkt å sende mail til både OSL og Avinor angående antall broer, intet svar fra noen av de. Men de mottar vel svært mange mailer daglig, så en vanlig reisende kan vel ikke forvente svar.
 
Re: OSL gjør seg klar til T2

Spørs om ikke den midlertidige piren blir ganske så permanent :D
 
Re: OSL gjør seg klar til T2

Har forsøkt å sende mail til både OSL og Avinor angående antall broer, intet svar fra noen av de. Men de mottar vel svært mange mailer daglig, så en vanlig reisende kan vel ikke forvente svar.

Antall nye gater eller nettoendring?

Iflg. kilder i betongsøylen forsvinner syv av dagens gater, og så kommer det et antall i tillegg. Netto tilvekst er 5 gater.

http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=28037
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=21495
 
Re: OSL gjør seg klar til T2

Antall nye gater eller nettoendring?

Iflg. kilder i betongsøylen forsvinner syv av dagens gater, og så kommer det et antall i tillegg. Netto tilvekst er 5 gater.

http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=28037
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=21495

Var et spørsmål om ikke de syntes det var en for defensiv utbygging med bare fem netto nye gater. Og et spørsmål om de har regnet ut det samme som oss på forumet: at med 4-6% årlig vekst vil den nye terminalbyggningen være for liten allerede ved åpning.
 
Re: OSL gjør seg klar til T2

Var et spørsmål om ikke de syntes det var en for defensiv utbygging med bare fem netto nye gater. Og et spørsmål om de har regnet ut det samme som oss på forumet: at med 4-6% årlig vekst vil den nye terminalbyggningen være for liten allerede ved åpning.

Ser man litt større på det og får Oslo som snuhavn kan det fort bli snaut. Hva med å knabbe til seg en bit av denne kaken? Da er det vel bare å fortsette utbyggingen?

Tjener milliarder på cruiseturisme

http://www.aftenposten.no/okonomi/utland/article4189471.ece
 
Re: OSL gjør seg klar til T2

Var et spørsmål om ikke de syntes det var en for defensiv utbygging med bare fem netto nye gater. Og et spørsmål om de har regnet ut det samme som oss på forumet: at med 4-6% årlig vekst vil den nye terminalbyggningen være for liten allerede ved åpning.

Det kommer vel litt an på hva som vokser med 4-6 % årlig. De ti siste årene har gjennomsnittlig årlig passasjervekst på OSL vært 3,0 %, mens antall flybevegelser bare har vokst med 0,9 % årlig. Hvis det er antall passasjerer som øker, trenger man en større terminal, større kapasitet i innsjekking, sikkerhetskontrollen, tollsluser osv. Hvis antall flybevegelser øker, er det en god idé å bygge flere gater og oppstillingsplasser.
 
Re: OSL gjør seg klar til T2

Aner man med den nye "midlertidige" pir Vest, også en mulighet for at det også kommer en "midlertidig" pir Øst, der hvor fjernpark utland ligger?

Synes den midlertidige pieren ser relativt smart ut--den måtte da kunne bli stående som f.eks. en "lav-pris" pier eller lignende? Tull å rive senere.
 
Back
Top