Utbyggingen av OSL mot 2017/T2

Re: OSL gjør seg klar til T2

Det kommer vel litt an på hva som vokser med 4-6 % årlig. De ti siste årene har gjennomsnittlig årlig passasjervekst på OSL vært 3,0 %, mens antall flybevegelser bare har vokst med 0,9 % årlig. Hvis det er antall passasjerer som øker, trenger man en større terminal, større kapasitet i innsjekking, sikkerhetskontrollen, tollsluser osv. Hvis antall flybevegelser øker, er det en god idé å bygge flere gater og oppstillingsplasser.

Problemet for OSL er vel at i hvert fall Norwegian ikke har mye igjen for at topp kapasitet på grunn av endring i flytype er i ferd med og fullføres. Dagens flåte har en gjennomsnittlig seteantall på 175, og det er bare 11 seter til før maks er nådd som tilsvarer 6%. Med andre ord, med den linjære veksten Norwegian har gjennomført og trolig planlegger videre, er det klart at behovet vil for antall flighter øker likt med veksten.

SAS har fremdeles noe å gå på med å erstatte 734 og 735 med 73G og 738, men som noen håper på å overføre 736 til Sverige tror jeg ikke våre venner i øst vil gå med på - de har også sine behov for mer kapasitet. Hvis vi sier at den gjennomsnittlige kapasiteten for hele den norske SAS-flåten øker med 10% ved fornyelsen tror jeg ikke vi er så langt fra sannheten.

Siden disse to utgjør så stor andel av det totale passasjerantallet snakker vi her kanskje maksimalt om en økning på 8% uten behovet for gates øker. Og med dagens gjennomsnittlige vekst siden 2000 så er det rundt 2 år før det er brukt opp.

Nå har jeg lyst til å vise veksten siden 2000.

Growth_since_2000.jpg


De forskjellige kolonnene viser veksten i forhold til år 2000, og de uthevede tallene viser tallene nærmest hva OSL oppnådde hvert år (siden avstanden mellom hver kollonne er 0,5% så kan tallet være inntil 200 000 fra faktisk tall).

Slik det ligger an til at tallet for 2011 blir, er det en gjennomsnittlig vekst på 3,6% siden år 2000 - og tendensen er klart stigende. Jeg har også lagt litt farge på enkelte celler. De røde cellene viser klart innvirkningen 9/11 hadde på OSL, men 2003 og 2006 var det en utrolig bounce back. 2007 har jeg lagt en pink farge på. Det er ikke fordi en nedgangstid startet, men det var ettervirkningene av de nye sikkerskontrollreglene etter 10. august 2006-hendelsen. Nedgangen i den internasjonale økonomien startet på slutten av 2008 og slo riktig inn i 2009.

Bounce back-en i 2010 ble så kraftig av ulike grunner, og den viktige var den islandske asken, men også snøproblemene i Europa både i januar og desember spilte inn negativt.

Som sagt ovenfor ligger nå OSL på en gjennomsnittlig årlig vekst på 3,6% siden år 2000 siden prognosen for 2011 nå ligger an til litt over 21 millioner passasjerer. Juli-tallene kommer nok til å bekrefte dette. Bevegelsestallene i juli gikk opp 2,6% i forhold til juli i fjor. Siden bevegelsestallene øket bare 0,5% i juni medførte 7,9% økning i passasjerantallet, kan vi nok forvente oss en passasjervekst på nesten 10% i juli.

Dermed tror jeg vi kan si at en økning på rundt 4% de kommende årene er relativt konservativ.
 
Last edited:
Re: OSL gjør seg klar til T2

Hvilke gater er det som ble stengt denne uken? Ser på bilder på Facebook at gate 24 og 26 nå er stengt (til 2017 :rolleyes: ), men er 28 også stengt? Ser også de har satt opp betongbarrierer på utsiden og spikret igjen dørene på innsiden
 
Re: OSL gjør seg klar til T2

Noen har sett på Facebook ja... ;-)

Utrolig hva man finner der ;)


Men er det noen som vet når denne midlertidig piren skal stå ferdig? Egentlig burde det jo stått ferdig før de begynte å stenge gater.....:rolleyes:
 
Re: OSL gjør seg klar til T2

Om du tenker på "utstikkeren" som skal gå der fjernpark vest er nå, alltså på sørsiden av innenlandspiren, så skal ikke den være klar til bruk før i juni neste år ifølge mine kilder (som er gode).

Den skal, som du sier, være midlertidig - men personlig så tviler jeg på det.
 
Re: OSL gjør seg klar til T2

Et par halvdårlige mobilbilder tatt fra ankomstetasjen på innland idag som viser deler av avsperringen og at de har begynt å rive en av gatene

T22.jpg


T21.jpg
 
Re: OSL gjør seg klar til T2

Skal det være dobbel bro på den ytterste gaten? Eller er dette bare en tanke?
 
Re: OSL gjør seg klar til T2

Skal det være dobbel bro på den ytterste gaten? Eller er dette bare en tanke?

Får da håpe at de er såpass oppegående at de bygger et par doble broer, det kan minke tiden det tar å borde/tømme feks en Thomas Cook A 330 med 400 passasjerer ganske betraktelig.
 
Re: OSL gjør seg klar til T2

Skal de da legge non-schengen til den nye piren? Har forstått at den nye piren skal være kombinasjon av innland og utland, men Non-shengen? Det er vel på Non-schengen det er noe behov for dobble broer.
 
Re: OSL gjør seg klar til T2

Legger ogsaa merke til at de er meget optimistiske naar det gjelder antal butikker (tror neppe de gaar tilbake til 1998's stilrene design. Og det virker som om det kun har tegnet inn 1/3 av det virkelige antall hyller i duty free. Det er vel en grunn til at det kalles illustrasjon...
 
Re: OSL gjør seg klar til T2

Hvorfor er det ikke lagt ut et "offisielt" bilde av den nye (mulige) mini-utstikkeren på vestsiden for terminalen? Henviser til bilde aftenposten har publisert...
På "dag" og "natt"-bildene på http://www.osl.no/osl/micro/T2/153266 derimot er det oppstillingsplasser nord for den nye nord/syd-piren. Kan det bety at man dropper hele "mini-utstikkeren", og heller går for bussgater nord for nord/syd-piren istedet?
 
Last edited:
Re: OSL gjør seg klar til T2

Skal de da legge non-schengen til den nye piren? Har forstått at den nye piren skal være kombinasjon av innland og utland, men Non-shengen? Det er vel på Non-schengen det er noe behov for dobble broer.

Den nye piren skal (iflg. tidligere meldinger) håndtere alle tre varianter.
 
Re: OSL gjør seg klar til T2

Et par bilder tatt idag

Innsiden av gate 24 som er plugget
24082011213.jpg


Ikke mye igjen av gate 26 nå
24082011214.jpg


Gate 28 ser ut som er snart ferdig ombygd til en bussgate, med en lite "busskur" tilhørende
24082011215.jpg
 
Re: OSL gjør seg klar til T2

Hva er egentlig kapasiteten til en bussgate som 28 i forhold til en vanlig? Det doble? Tenker da på hvor mange "avganger" man kan ha fra den pr dag.
 
Back
Top