LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
Re: OSL gjør seg klar til T2
En av hovedhensiktene med valget av T-formen til pirene var for å unngå blant annet flere non-Schengen-kontroller (dette ble opplyst på et informasjonmøte for noen år siden). Slik det nå kommer frem blir IC-gatene plassert som i dag ytre enden av østre pir og så kommer ytre enden av den nye nordre pir i tillegg. De planene som nå er offentliggjort viser ikke noen lukket forbindelse mellom disse ytre områdene (i gammelpiren er det heller ikke plass til noe mer enn to plan - avgang og ankomst), dermed ble ikke et av veldig viktig kriterie for den nye utbyggingen møtt - det blir to non-Schengen-kontroller.
Mange flyplasser i EU-området har blitt lagt om slik at skille mellom avgang og ankomst for utenlandsflighter bare skilles hvor det strengt tatt er nødvendig - sikkerhets- og billettkontroll inn og bagasjeutlevering og tollkontroll ut - og et taxfree-område felles for både avgående og ankommende passasjerer. Hvis denne tanken hadde blitt gjennomført på OSL så hadde dagens ankomstnivå på utenlandspiren kunne blitt frigitt til non-Schengen avgang/ankomst og det hadde vært mulig å få et non-Schengen-kontrollpunkt for begge pirer plassert over avgangshallnivået der nord- og øst-piren kobles sammen. Men for OSL er nok ikke det en god nok løsning siden pirbredden er slik den er og gangarealet ut i dag allerede er sprengt (bare rullefortau utover piren, kafeer, barer og butikker har opptatt ventearealer og gangarealer er ventearealer for gatene). Den eneste muligheten for å få til dette med dagens bredde på piren er å røske ut all utenomvestentlig utnyttelse av piren og installere både ut- og inn-rullefortau. Dette vil redusere utleiearealene for OSL, dermed også inntektene og ikke minst hadde dette vært et uhyre stort problem i ombyggingsperioden.
En av hovedhensiktene med valget av T-formen til pirene var for å unngå blant annet flere non-Schengen-kontroller (dette ble opplyst på et informasjonmøte for noen år siden). Slik det nå kommer frem blir IC-gatene plassert som i dag ytre enden av østre pir og så kommer ytre enden av den nye nordre pir i tillegg. De planene som nå er offentliggjort viser ikke noen lukket forbindelse mellom disse ytre områdene (i gammelpiren er det heller ikke plass til noe mer enn to plan - avgang og ankomst), dermed ble ikke et av veldig viktig kriterie for den nye utbyggingen møtt - det blir to non-Schengen-kontroller.
Mange flyplasser i EU-området har blitt lagt om slik at skille mellom avgang og ankomst for utenlandsflighter bare skilles hvor det strengt tatt er nødvendig - sikkerhets- og billettkontroll inn og bagasjeutlevering og tollkontroll ut - og et taxfree-område felles for både avgående og ankommende passasjerer. Hvis denne tanken hadde blitt gjennomført på OSL så hadde dagens ankomstnivå på utenlandspiren kunne blitt frigitt til non-Schengen avgang/ankomst og det hadde vært mulig å få et non-Schengen-kontrollpunkt for begge pirer plassert over avgangshallnivået der nord- og øst-piren kobles sammen. Men for OSL er nok ikke det en god nok løsning siden pirbredden er slik den er og gangarealet ut i dag allerede er sprengt (bare rullefortau utover piren, kafeer, barer og butikker har opptatt ventearealer og gangarealer er ventearealer for gatene). Den eneste muligheten for å få til dette med dagens bredde på piren er å røske ut all utenomvestentlig utnyttelse av piren og installere både ut- og inn-rullefortau. Dette vil redusere utleiearealene for OSL, dermed også inntektene og ikke minst hadde dette vært et uhyre stort problem i ombyggingsperioden.