Utbyggingen av OSL mot 2017/T2

Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Diamantmailen kunne ikke si noe om når eller hvor innenriksloungen på osl ville komme. Så da dukker den vel opp om 3-4 år...


Sent from my iPhone using Tapatalk

Mener det stod i en eller annen pressemail fra SAS at de skulle åpne "en av verdens mest innovative lounger" i november på OSL. Kan det være den?

Korreksjon:

i november åpner SAS Europas mest innovative lounge

http://www.osloairports.com/2017/03/sas-samler-sine-servicefunksjoner-pa.html
 
Last edited:
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Oversikt over det som åpner fremover:

23.03.17 Tanum Pir Øst, nivå F
24.03.17 North Pir Øst nivå F
27.03.17 Jamie`s Italian Pir nord nivå G
27.03.17 Bølgen & Moi SBØ nivå F
27.03.17 TGIF SBØ nivå G
30.03.17 Humle & Malt Pir Vest nivå F
30.03.17 Fiskeriet Pir Øst, nivå F
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Hunter Bar (hytte stil) åpnet ved D9 i dag, og så åpnet Joe & the Juice også, uvisst hvor

Denne testet jeg onsdag. Min gamle favoritt når jeg reiser utenlands er Aquavit bar, som har en del barkrakker, både mot gangveier også med utsikt. De siste er muligens borte nå. Uansett et ganske hyggelig og avslappende sted, med solide møbler og det hele er litt bygd opp i nivåer.

Hunter Bar er det motsatte. Det er en liten benk med plass til 4-5 mennesker, og 3-4 bord, og til dette 1-2 barkrakker til hvert bord. Det hele er veldig åpent, bord og stoler er spinkle og enkle. Ellers er det småbord og diverse innover i lokalet, men inntrykket er billig og det virker å ha vært spart på det meste. Det dannet seg kø som gikk langt innover mot gangveien. Denne onsdag ettermiddag var jeg heldig og fikk meg en stol, mens de som kom senere kommenterte "må vi sitte på gulvet?!". En stol og ett bord var til overmål okkupert av en ansatt som spiste sjokolade.

Ellers var den nye "terminalen" en gigantisk skuffelse med mine øyne. Det første minuset er at det er temmelig lavt under taket, taket er hvitt og ganske annerledes enn det vi kjenner fra det som var bygget for 20 år siden. Utsikten er også ganske dårlig, det var vel blendet for sol da jeg reiste, men akkurat denne ettermiddagen var det sol som kom inn fra der det ikke er solskjerming, så det ble uansett sjenerende.

Ellers virker designløsningene nokså tilfeldige - de "gamle" stolene blir brukt ved gate, mens en del annet er nytt, og gir et litt klattete inntrykk. Hadde det ikke vært for lukten hadde man ikke sett at dette var nytt. Et serveringsted i midten "BIT" - virket ikke å ha stoler å sitte på i det hele tatt. Northland virket litt bedre, og de hadde også en benk med barkrakker med utsikt mot flyene. Ellers samme enkle preg på bord og stoler.

Ved ankomst er det ikke lenger rulletrapp fra flyene. Det er å gå opp en helling. Ikke dårlig - men det virker altså å være en billigere løsning. Det er jo heller ikke rullebånd, for så vidt greit når det ikke er så lange avstander, men likevel føles det litt billigere.

Det er også uvant at man ankommer i samme arealer som det er avreise fra, spesielt ved Taxfree-butikken var dette umiddelbart forvirrende.

Alt i alt har jeg personlig følelsen av at pengen og effektivitet han fått styre, brukervennlighten er for så vidt grei nok - hvis man bare skal fly og gå rakst om bord. Men den gode flyplassfølelsen er borte og den fantastiske og unike arkitekturen er ødelagt etter innsjekking. Så mens OSL var et sted å glede seg til å besøke pga den luftige og flotte arkitekturen, er OSL nå gått til å bli en ordinær flyplass - og ikke noe lenger å være stolt av.
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Synst innanlandsdelen var fin eg, men var der før det var særleg mykje serveringsstader. Og det er jo der oppe ein har takhøgda, så kansje det er meir trykkande nede på utland.

Sent fra min MotoG3 via Tapatalk
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Denne testet jeg onsdag. Min gamle favoritt når jeg reiser utenlands er Aquavit bar, som har en del barkrakker, både mot gangveier også med utsikt. De siste er muligens borte nå. Uansett et ganske hyggelig og avslappende sted, med solide møbler og det hele er litt bygd opp i nivåer.

Hunter Bar er det motsatte. Det er en liten benk med plass til 4-5 mennesker, og 3-4 bord, og til dette 1-2 barkrakker til hvert bord. Det hele er veldig åpent, bord og stoler er spinkle og enkle. Ellers er det småbord og diverse innover i lokalet, men inntrykket er billig og det virker å ha vært spart på det meste. Det dannet seg kø som gikk langt innover mot gangveien. Denne onsdag ettermiddag var jeg heldig og fikk meg en stol, mens de som kom senere kommenterte "må vi sitte på gulvet?!". En stol og ett bord var til overmål okkupert av en ansatt som spiste sjokolade.

Ellers var den nye "terminalen" en gigantisk skuffelse med mine øyne. Det første minuset er at det er temmelig lavt under taket, taket er hvitt og ganske annerledes enn det vi kjenner fra det som var bygget for 20 år siden. Utsikten er også ganske dårlig, det var vel blendet for sol da jeg reiste, men akkurat denne ettermiddagen var det sol som kom inn fra der det ikke er solskjerming, så det ble uansett sjenerende.

Ellers virker designløsningene nokså tilfeldige - de "gamle" stolene blir brukt ved gate, mens en del annet er nytt, og gir et litt klattete inntrykk. Hadde det ikke vært for lukten hadde man ikke sett at dette var nytt. Et serveringsted i midten "BIT" - virket ikke å ha stoler å sitte på i det hele tatt. Northland virket litt bedre, og de hadde også en benk med barkrakker med utsikt mot flyene. Ellers samme enkle preg på bord og stoler.

Ved ankomst er det ikke lenger rulletrapp fra flyene. Det er å gå opp en helling. Ikke dårlig - men det virker altså å være en billigere løsning. Det er jo heller ikke rullebånd, for så vidt greit når det ikke er så lange avstander, men likevel føles det litt billigere.

Det er også uvant at man ankommer i samme arealer som det er avreise fra, spesielt ved Taxfree-butikken var dette umiddelbart forvirrende.

Alt i alt har jeg personlig følelsen av at pengen og effektivitet han fått styre, brukervennlighten er for så vidt grei nok - hvis man bare skal fly og gå rakst om bord. Men den gode flyplassfølelsen er borte og den fantastiske og unike arkitekturen er ødelagt etter innsjekking. Så mens OSL var et sted å glede seg til å besøke pga den luftige og flotte arkitekturen, er OSL nå gått til å bli en ordinær flyplass - og ikke noe lenger å være stolt av.

Jeg må si at jeg ikke kjenner meg igjen i din opplevelse og inntrykk av OSL etter utbyggingen.
Det skal sies at jeg kun har vært på Domestic-delen av den nye Pir nord, men arkitekturen og løsningene burde være de samme uansett hvilken etasje man reiser fra. Hvordan serveringssteder er innredet er vel ikke noe som Avinor bestemmer i detalj? Jeg synes uansett at det arkitektoniske uttrykket til OSL har blitt kraftig forbedret etter utbyggingen, så jeg må si at jeg ikke kjenner meg igjen i din beskrivelse (med forbehold om at utenlandsdelen avviker betydelig fra innenlandsdelen).
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Jeg må si at jeg ikke kjenner meg igjen i din opplevelse og inntrykk av OSL etter utbyggingen.
Det skal sies at jeg kun har vært på Domestic-delen av den nye Pir nord, men arkitekturen og løsningene burde være de samme uansett hvilken etasje man reiser fra. Hvordan serveringssteder er innredet er vel ikke noe som Avinor bestemmer i detalj? Jeg synes uansett at det arkitektoniske uttrykket til OSL har blitt kraftig forbedret etter utbyggingen, så jeg må si at jeg ikke kjenner meg igjen i din beskrivelse (med forbehold om at utenlandsdelen avviker betydelig fra innenlandsdelen).

Utenlandsdelen har et helt annet og flatt hvitt tak, og i "reklamen" ser jeg ikke bilder av dette noe sted.. Det gir et helt annet inntrykk enn det buede taket i etasjen over, vil jeg
tro.

Jeg bryr meg ikke hvem som bestemmer hva - men jeg bare synes at utformingen av serveringsstedene virker enkel og billig, det er lite "koselig" - serveringstedene innbyr ikke til at man skal bli sittende. Mener dette var klart bedre før.
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Oversikt over det som åpner fremover:

23.03.17 Tanum Pir Øst, nivå F
24.03.17 North Pir Øst nivå F
27.03.17 Jamie`s Italian Pir nord nivå G
27.03.17 Bølgen & Moi SBØ nivå F
27.03.17 TGIF SBØ nivå G
30.03.17 Humle & Malt Pir Vest nivå F
30.03.17 Fiskeriet Pir Øst, nivå F

Hva betyr "SBØ"?
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

33274469030_0df4e1956d_k.jpg

Slik er altså taket.
 
Last edited by a moderator:
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Denne testet jeg onsdag. Min gamle favoritt når jeg reiser utenlands er Aquavit bar, som har en del barkrakker, både mot gangveier også med utsikt. De siste er muligens borte nå. Uansett et ganske hyggelig og avslappende sted, med solide møbler og det hele er litt bygd opp i nivåer.

Hunter Bar er det motsatte. Det er en liten benk med plass til 4-5 mennesker, og 3-4 bord, og til dette 1-2 barkrakker til hvert bord. Det hele er veldig åpent, bord og stoler er spinkle og enkle. Ellers er det småbord og diverse innover i lokalet, men inntrykket er billig og det virker å ha vært spart på det meste. Det dannet seg kø som gikk langt innover mot gangveien. Denne onsdag ettermiddag var jeg heldig og fikk meg en stol, mens de som kom senere kommenterte "må vi sitte på gulvet?!". En stol og ett bord var til overmål okkupert av en ansatt som spiste sjokolade.

Ellers var den nye "terminalen" en gigantisk skuffelse med mine øyne. Det første minuset er at det er temmelig lavt under taket, taket er hvitt og ganske annerledes enn det vi kjenner fra det som var bygget for 20 år siden. Utsikten er også ganske dårlig, det var vel blendet for sol da jeg reiste, men akkurat denne ettermiddagen var det sol som kom inn fra der det ikke er solskjerming, så det ble uansett sjenerende.

Ellers virker designløsningene nokså tilfeldige - de "gamle" stolene blir brukt ved gate, mens en del annet er nytt, og gir et litt klattete inntrykk. Hadde det ikke vært for lukten hadde man ikke sett at dette var nytt. Et serveringsted i midten "BIT" - virket ikke å ha stoler å sitte på i det hele tatt. Northland virket litt bedre, og de hadde også en benk med barkrakker med utsikt mot flyene. Ellers samme enkle preg på bord og stoler.

Ved ankomst er det ikke lenger rulletrapp fra flyene. Det er å gå opp en helling. Ikke dårlig - men det virker altså å være en billigere løsning. Det er jo heller ikke rullebånd, for så vidt greit når det ikke er så lange avstander, men likevel føles det litt billigere.

Det er også uvant at man ankommer i samme arealer som det er avreise fra, spesielt ved Taxfree-butikken var dette umiddelbart forvirrende.

Alt i alt har jeg personlig følelsen av at pengen og effektivitet han fått styre, brukervennlighten er for så vidt grei nok - hvis man bare skal fly og gå rakst om bord. Men den gode flyplassfølelsen er borte og den fantastiske og unike arkitekturen er ødelagt etter innsjekking. Så mens OSL var et sted å glede seg til å besøke pga den luftige og flotte arkitekturen, er OSL nå gått til å bli en ordinær flyplass - og ikke noe lenger å være stolt av.

Uenig, jeg synes design og arkitektur (estetikk og materialbruk) i Gardermoen T2 er av høy kvalitet, og absolutt noe vi som nordmenn kan være stolte av. Takløsningen på nedre avgangsnivå er kanskje ikke det fremste, men når man tross skal ha to avgangsetasjer grunnet flyplassens funksjonalitet, er det jo ikke akkurat så veldig mange takløsninger å velge mellom.

Antallet sitteplasser ved serveringsstedene er en separat diskusjon, men her skal jeg ikke mene så mye, da jeg som regel sitter og blomstrer i loungen.
 
Last edited:
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Den nye arkitekturen synes jeg er veldig fin. Utformingen synes jeg er flott og veldig 'norsk' på utsiden. På innsiden føler jeg dog at de har gått for veldig glam à la Singapore, zurich og München i stedet for det nøkterne nordiske, og det synes jeg er synd. Jeg synes det virker som om man rett og slett har hatt litt for høyt ønske om at det skal være så ufattelig fancy. Særlig oppe synes jeg det glitrer alt for mye. :)
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Gudskjelov at man ikke har gått for mer særnorsk design. Design preget av tre hadde man nok av under OL på nittitallet. Gardermoen ser nå mindre ut som et doskur på innsiden og det er meget bra at de prøver å strekke seg etter de andre store flyplassene i verden, istedenfor å blidgjøre nordmenn som på liv og død ønsker særnorskt.

Krysser fingrene for at taket på den nye terminalen også blir byttet ut fortløpende.
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Ubegripelig at SAS godtok å få en så elendig fast track... dog ikke så dårlig som fasttracken (eks DY/SAS) som ligger nærmere nordpolen enn OSL.
 
Last edited:
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Gudskjelov at man ikke har gått for mer særnorsk design. Design preget av tre hadde man nok av under OL på nittitallet. Gardermoen ser nå mindre ut som et doskur på innsiden og det er meget bra at de prøver å strekke seg etter de andre store flyplassene i verden, istedenfor å blidgjøre nordmenn som på liv og død ønsker særnorskt.

Krysser fingrene for at taket på den nye terminalen også blir byttet ut fortløpende.

Jeg vet nå ikke helt jeg. Takke meg til pene overflater i tre og naturstein framfor det vulgære, harry gull-og-glitter-styret man ser på flyplasser som f.eks. Dubai, hvor det virker som at målet er at man skal kunne speile seg i absolutt alle overflater. Sleng på falske romerske søyler, gullpalmer, pastellfargede neonlys og annet juggel her og der, og du har den perfekte oppskrift på smakløs bløtkakedesign som svir i øynene. Jeg mener ikke at OSL er perfekt eller best, men den er langt mer harmonisk og behagelig (for ikke å snakke om unik) enn mange andre flyplasser i verden. Dessuten er det faktisk ganske viktig, vil jeg påstå, at hovedflyplassen vår reflekterer det som tradisjonelt har vært viktige elementer i norsk og skandinavisk design og arkitektur, noe den gjør på en god måte slik den fremstår i dag.
 
Last edited:
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Ubegripelig at SAS godtok å få en så elendig fast track... dog ikke så dårlig som fasttracken (eks DY/SAS) som ligger nærmere nordpolen enn OSL.



Synes fast tracken er bra jeg, bare de åpner nok sluser. Det var vel sånn at DY fikk den nye delen av avgangshallen fordi de er størst.
 
Back
Top