Utbyggingen av OSL mot 2017/T2

Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Jeg fikk testet den nye "karusell"-sikkerhetskontrollen tidligere i uka. Her sto det også en eldre kar og roper "ledig på nummer fire til høyre" "Ledig på nummer tre til venstre", som om de fortstetter med det for alle slusene så er det neppe besparelser på personalsiden.

Det er vel gjennomgående på "nye" OSL at løsningene er ulogiske og lite selvforklarende, og at man dermed må ansette folk til å rope og hoje:

  • Eksemplet over med sikkerhetskontrollen.
  • Transfer - eller "Connecting Norway" som de har valgt å kalle det, hvor det til enhver tid løper 20-30 folk rundt og bruker utestemme.
  • Ny taxfree, hvor noen må rope ut "ledige kasser her!"
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Det er vel gjennomgående på "nye" OSL at løsningene er ulogiske og lite selvforklarende, og at man dermed må ansette folk til å rope og hoje:

  • Eksemplet over med sikkerhetskontrollen.
  • Transfer - eller "Connecting Norway" som de har valgt å kalle det, hvor det til enhver tid løper 20-30 folk rundt og bruker utestemme.
  • Ny taxfree, hvor noen må rope ut "ledige kasser her!"

Eller så kan du se på det som noe positivt og assistanse når flere tusen mennesker inkl charter-Svein ikke kan gå på autopilot lengre og der misforståelser potensiel kan berøre mange mennesker på meget kort tid.

Jeg hører allerede misnøyen fra de andre; "hvorfor kan de ikke ha noen ansatt stående og veilede litt når de innfører nye ordninger, og spesielt når en har dårlig tid og skal rekke et fly...":

Connection Norway heter Domestic Transfer. Og sist jeg var på Rema så ropte de på meg når det var ledig kasse et annet sted. Men det sier vel mest om hvo tjukk jeg er i hodet...
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Det er vel gjennomgående på "nye" OSL at løsningene er ulogiske og lite selvforklarende, og at man dermed må ansette folk til å rope og hoje:

  • Eksemplet over med sikkerhetskontrollen.
  • Transfer - eller "Connecting Norway" som de har valgt å kalle det, hvor det til enhver tid løper 20-30 folk rundt og bruker utestemme.
  • Ny taxfree, hvor noen må rope ut "ledige kasser her!"
Det er noe man også har så med "Fast track" hvor man har en løsning som gjør slusen tregere og med behov for flere ansatte enn hva man har i de andre slusene. Det kan virke som om man rett og slett er elendige på prosess og flyt. Hvordan har man klart dette for jeg regner med at det ikke har skortet på studieturer og konsulenter for å finne gode løsninger?

Under innføringen av nye systemer så kan man sikkert ha en ekstra gjeng heralder, men disse vil jo være de først som forsvinner i neste innstrammingssunde og da vil det raskt gå veldig mye tregere.

I passkontrollen har man investert i flere automater som virker som rett vei å gå, men jeg har aldri sett disse i bruk.

Har man rett og slett brukt indiske konsulenter for for dem er ufaglært arbeidskraft noe som ansees som ubegrenset og nesten gratis?
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Alle automater og fleste bemmanede luker i passkontrollen var i bruk på mandag da det så ut som både vår DY fra SJU og QR fra DOH kom samtidig. Var grei flyt gjennom da selv om det var smekkfult av mennesker
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Fra i dag har flere Menzies selskaper (British Airways, Finnair, Brussel Airlines og AirBaltic) flyttet innsjekk over til sentralbygg vest sammen med Norwegian og vil da sjekkes inn på skrankene i område 1-3
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Fra i dag har flere Menzies selskaper (British Airways, Finnair, Brussel Airlines og AirBaltic) flyttet innsjekk over til sentralbygg vest sammen med Norwegian og vil da sjekkes inn på skrankene i område 1-3

Har de skiltet dette ordentlig nå, for de som ankommer med tog? Sist jeg sjekket (fredag i forrige uke) så var det fortsatt bare skiltet for Norwegian og SAS, mens passasjerer av øvrige flyselskaper måtte gjette seg frem til hvor de skulle gå.
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Hei alle, ja faktisk, jeg ER innom her igjen en liten tur :)

SQ321, på E-gatene våre så har vi akkurat nå (merk deg akkurat ) en stille periode i programmet for det første, og for det andre, så med de nye flexgatene på Pir Nord, så kan vi la flere kombislingemaskiner nå stå inne over natten, i stedet for som før å taue utland/innland, vice versa....Men om en måneds tid begynner trafikken smått ta seg opp igjen, og også så smått med forberedende arbeider til non-schengen-prosjektet, og daaaaaa blir det hele litt som før hehe.....Så her hos oss på Flyparkering/Met.Obs, så nyter vi disse ukene med følelsen av en nærmest overflod av gater ;)

M

Et annet spm til deg som er så opplyst:): har dere begynt å parkere WB til/fra charterøyene i Europa på Pir Nord ennå? Evt når vi det skje?
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Et annet spm til deg som er så opplyst:): har dere begynt å parkere WB til/fra charterøyene i Europa på Pir Nord ennå? Evt når vi det skje?

DK sine A330 som skal til destinasjoner innenfor Schengen er jevnlig parkert på pir nord, senest i dag med DK1566 til LPA. Jeg tror at det kun er stand 76 / gate D10 som kan ta WB på pir nord.
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

DK sine A330 som skal til destinasjoner innenfor Schengen er jevnlig parkert på pir nord, senest i dag med DK1566 til LPA. Jeg tror at det kun er stand 76 / gate D10 som kan ta WB på pir nord.

Og D11 også kanskje?
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Og D11 også kanskje?

Jeg tror D10 har en spesiell type bro som gjør at den kan ta større fly, f.eks WB og B757. Hvis jeg husker riktig har D11 lik bro som resten av pir nord og kan derfor ikke ta WB. Dette er jeg ikke helt sikker på, sikkert noen som kan bekrefte eller avkrefte dette.

Jeg har dog aldri sett noe annet enn B737 og A320-serien på D11, men følger ikke med så mye heller.
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Elkjøp skal åpne 2 butikker på OSL i 2017. Usikker nøyaktig hvor da det kun står at en skal åpne på innland og en på utland
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Elkjøp skal åpne 2 butikker på OSL i 2017. Usikker nøyaktig hvor da det kun står at en skal åpne på innland og en på utland



Skulle vel være en Elkjøp og en Dixon (de som eier Elkjøp)?
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Litt sent svar SQ321:

Ja vi parkerer WB, men kun A330'ene til DK, og neste av "størrelse" der oppe er FI....intet annet men den er jo stor nok til lignende flytyper som måtte fly til schengen-destinasjoner etc..

MD11 husker jeg ikke her jeg sitter i BOO om er lagt inn, men AY har vel ingen igjen av sine, og ei heller KL, så må vel i såfall være noe helt spesielt der oppe :)
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Vet ikke. Live feeden til DN sa bare Elkjøp. Så hva de til slutt kaller butikkene gjenstår å se ;)

Jeg fant:


Åpner to nye butikker: – Planen er en omsetning på 130 millioner det første året.

Innenriksbutikken åpner 27. mars og vil ha vanlig Elkjøp-logo, mens butikken som vil ligge i utenriksterminalen etter planen skal åpne 30. juni. Denne butikken får logoen til Dixons Travel.

http://www.rb.no/nye-butikker/oslo-...r-et-helt-nytt-konsept-i-norden/s/5-43-429517
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

MD11 husker jeg ikke her jeg sitter i BOO om er lagt inn, men AY har vel ingen igjen av sine, og ei heller KL, så må vel i såfall være noe helt spesielt der oppe :)

Det er ingen MD11 (eller DC-10) igjen i passasjertrafikk.
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Gate D11. Kan WB parkeres på D11:D?

:lol::lol:

Jeg skrev i full fart ombord i flyet i Bodø :) Nei, ingen WB på D11, men det skjer andre grep der oppe på den siden. More to follow later ! Nuuu er det sengen !
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Bit åpner også i dag ved D1/D2. Itillegg åpner følgene butikker: Polo Ralph Lauren, Boss, Æra Men og Æra Active, samt SAS egen fast track
 
Back
Top