Utbyggingen av OSL mot 2017/T2

Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Avinor hevder at de 10 broene ikke oppfyller kravspecen, og derfor må det dekkes av leverandør. Og det er jo ikke utenkelig, spm er jo heller hvorfor det ikke ble oppdaget før nå?? Har de ikke vurdert kvaliteten på leveransene før nå? Eller har de sett problemet når broene ble montert, men inngåtte en avtale om at man prøver de før man avgjør om de må byttes ut.

Ja høres helt utrolig ut at dette kom som julekvelden på kjerringa. Vi leveres også til en stor statsforetak og der har de som byggherre daglig kontroll at det blir levert i hennhold til kontrakter.

Ja høres helt utrolig ut at dette kom som julekvelden på kjerringa. Vi leveres også til en stor statsforetak og der har de som byggherre daglig kontroll at det blir levert i hennhold til kontrakter.

Dette ble jo avdekket i test i juni, så det virker jo som OSL har gjort det de skulle her.

Pressen er glad i å ta tak i ting! Dette er jo egentlig en fillesak, siden broene virker i de aller fleste tilfeller, og ikke forsinker åpningen.De gamle broene har jo tidvis også hatt hickups.

At pressen ikke har fått en pressemelding på alle avvik på OSL, og fant en agurk nå er så sin sak. De var kanskje ikke mer spennende avvik å finne der oppe, da.

For oss som ikke parkerer fly på daglig basis, hvor ofte vil det være problemer å stoppe nøyaktig? Er dette et reelt problem eller noe som bare skjer av og til?

Vil det forsinke åpningen av pir-nord eller går det fort å bytte 10 flybroer?

I følge Avinor tar det fort et år. Men de feilaktige broene kan jo brukes inntil videre, selv om det blir litt forsinkelse når flyene bommer. De skifter heller neppe alle på en gang, men en og en

Pir nord er jo alt åpnet

Ikke noe stort problem. Parkert der mange ganger og ikke merket noe spesielt. De bytter en og en bro av gangen. Derav liten forskjell.

Sent from my iPhone using Tapatalk

For oss som ikke parkerer fly på daglig basis, hvor ofte vil det være problemer å stoppe nøyaktig? Er dette et reelt problem eller noe som bare skjer av og til?

Neida, ingen problem - docking display på terminalveggen viser avstand slik at piloten vet når han skal senke fart evt (brå)bremse.
Kommer et fly for langt inn, er det en av to ting:
- pushback koples på for å dytte flyet tilbake til posisjon
- bakdør tilkoples trappebil for deboarding (evt boarding også)-...

Hvis piloten virkelig kjører altfor langt inn, så ... burde cel vedkommende revurdere sine handlinger.

Iløpet av mine mange år, så har jeg hatt ett tilfelle av «too far», heldigvis var pushback lett tilgjengelig.

Men ja - de nye kinabroene er smalere i brohodet. Det er mindre å gå på - men pilotene er flinke til å stoppe der de skal, generellt.

Last edited:

Neida, ingen problem - docking display på terminalveggen viser avstand slik at piloten vet når han skal senke fart evt (brå)bremse.
Kommer et fly for langt inn, er det en av to ting:
- pushback koples på for å dytte flyet tilbake til posisjon
- bakdør tilkoples trappebil for deboarding (evt boarding også)-...

Hvis piloten virkelig kjører altfor langt inn, så ... burde cel vedkommende revurdere sine handlinger.

Iløpet av mine mange år, så har jeg hatt ett tilfelle av «too far», heldigvis var pushback lett tilgjengelig.

Men ja - de nye kinabroene er smalere i brohodet. Det er mindre å gå på - men pilotene er flinke til å stoppe der de skal, generellt.

Det som man kan ¨forsvare¨ pilotene med (om det er nødvendig) - er det det er ganske mange forskjellige docking display rundt omkring, som viser litt forskjellig, for eksempel hvor fort kommer prikkene som viser hvor langt du er unna din ¨strek¨.

Riktigriktig.
Man kan jo også si at bredden på brohodene er jo temmelig smale på de nye kinagreiene. Firnaet skal jo rette opp og bytte ut, joda... men så lenge folk (piloter og ansatte) vet om det, så bør det ikke bli så mye «uhell» på denne fronten... ;-)

Det som man kan ¨forsvare¨ pilotene med (om det er nødvendig) - er det det er ganske mange forskjellige docking display rundt omkring, som viser litt forskjellig, for eksempel hvor fort kommer prikkene som viser hvor langt du er unna din ¨strek¨.

Dockingtavla er den samme på pir nord som resten av flyplassen, bare broene som er annerledes. Og brohodet er like stort som på de gamle, men litt annen utforming så marginene er blitt marginalt mindre.

Riktigriktig.
Man kan jo også si at bredden på brohodene er jo temmelig smale på de nye kinagreiene. Firnaet skal jo rette opp og bytte ut, joda... men så lenge folk (piloter og ansatte) vet om det, så bør det ikke bli så mye «uhell» på denne fronten... ;-)

Dockingtavla er den samme på pir nord som resten av flyplassen, bare broene som er annerledes. Og brohodet er like stort som på de gamle, men litt annen utforming så marginene er blitt marginalt mindre.

Ikke noen unnskylding, men jeg bare tok opp et lite problem jeg hører piloter opplever omkring. De som flyr til OSL daglig har neppe noen problem med det, men når man begynne å fly til en plass man aldri har vært på og dockingtavla varsler litt annerledes kan det bli litt ¨trasig¨ av og til ;)

Ikke noen unnskylding, men jeg bare tok opp et lite problem jeg hører piloter opplever omkring. De som flyr til OSL daglig har neppe noen problem med det, men når man begynne å fly til en plass man aldri har vært på og dockingtavla varsler litt annerledes kan det bli litt ¨trasig¨ av og til ;)

Har vel i grunn aldri vært borti at selskaper som ikke hører hjemme normalt på OSL klarer taxe for langt.

Har vel i grunn aldri vært borti at selskaper som ikke hører hjemme normalt på OSL klarer taxe for langt.

Ikke jeg heller. Om man ikke kjenner systemet så er vel heller tendensen at man tar det stille og forsiktig. Er nok heller folk som er på OSL hver dag som har det for travelt og kjører for langt.

Dette hører kanskje hjemme i en egen tråd men ville bare dele erfaringer etter å ha benyttet meg av OSL et par ganger i det siste, senest i går (ut kl 0740 og ankomst 2050. Utover at jeg synes design og kvaliteten på alt som er gjort virker meget bra så en min oppsummering:

- mye plass og ikke tegn på trengsel ved innskjekk
- security (DY) var nesten køfritt. Liker de nye karusellene som gir mer fleksibilitet dersom enkelte reisende bruker mye tid på å pakke ut
- åpent og fint i taxfree
- veldig åpent og nesten folketomt på pir Nord (var i desember så tror ikke den var i full drift)
- vesentlig mindre pax på E-gates og ikke i nærheten av den trengselen som har vært tidligere. Og dette på tross av at det er mye ombygging og redusert serveringstilbud, noe som går utover arealet
- la også merke til at det ikke var noen fly ved E-gates sørside når vi landet kl 2050 i går. Er det vanlig? Pleier det ikke å fylle seg opp med nightstops da, eller er det et direkte resultat av pir Nord som heller prioriteres?

Ellers så er det fremdels mye som gjenstår ift utbyggingen av serveringstilbudet og butikker. Gleder meg til det blir ferdig.

Hei alle, ja faktisk, jeg ER innom her igjen en liten tur :)

SQ321, på E-gatene våre så har vi akkurat nå (merk deg akkurat ) en stille periode i programmet for det første, og for det andre, så med de nye flexgatene på Pir Nord, så kan vi la flere kombislingemaskiner nå stå inne over natten, i stedet for som før å taue utland/innland, vice versa....Men om en måneds tid begynner trafikken smått ta seg opp igjen, og også så smått med forberedende arbeider til non-schengen-prosjektet, og daaaaaa blir det hele litt som før hehe.....Så her hos oss på Flyparkering/Met.Obs, så nyter vi disse ukene med følelsen av en nærmest overflod av gater ;)

M

Last edited:

Kan melde at det tar ca 10 min fra jernbaneperrong til ytterste C-gate (c-9) innenlands. Uten kø i sikkerhetskontroll. Kjipeste b-gate tar 15 min til sammenligning.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Hva er status på utbygging av non-schengen pt? Når skal det event styrebehandles?

Det er besluttet. Arbeidet settes i gang i år allerede mener jeg. Anbudbeskrivelser ligger ute. Ferdig i 2020 mener jeg og kostnadsramme på 2-3 mrd.

Jeg fikk testet den nye "karusell"-sikkerhetskontrollen tidligere i uka. Her sto det også en eldre kar og roper "ledig på nummer fire til høyre" "Ledig på nummer tre til venstre", som om de fortstetter med det for alle slusene så er det neppe besparelser på personalsiden.

Det virket på meg som det gikk tregere en før i morgenrushet. De gamle slusene er det liksom flyt i hele tiden. Men her skal alt splittes og flettes. Her opplevde jeg at de som stod bak meg i køen kom først frem, jeg fikk tildelt "nummer fire til vesntre", de bak meg fikk 1-2-3 og kom således foran meg. Mine ting kom også veldig spredt gjennom systemet for det blandet seg sammen med minst fire-fem andre personers trau. Det gjør også at det blir veldig opphopning av ting på baksiden. Av hensyn til tyveri og misforståelser at folk tar feil ting liker jeg å ha litt visuell kontakt med sakene mine, det har blitt veldig vanskelig nå som tingene først sendes foran tre andre personer, og spres over et langt område.

Men når det er mer charter-Svein-opplegg så ser jeg for meg at man fort kan hoppe noen plasser fremover i køen vha. dette

Back